Trasig labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan

Re: Trasig labbaggregat

Inlägg av okhan »

Tack för svar!

När man ändå håller på och ska förbättra har jag nu tänkt att köpa denna så jag kan se mer exakt vad spänning och strömförbrukning ligger på:
https://www.aliexpress.com/item/1pcs-Ne ... 0.0.zAhOGK

Jag undrar vart man kopplar in den i kretsen för att det ska bli rätt? Kablar för spänning är väl bara att montera över utgången, men hur och var kopplar jag in kablarna för ampere-visaren? Schema på kretsen från electrokit:
LM317T schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Läs mitt förra inlägg (edit angående monteringshål kylfläns).
Voltmetern kopplas till utgående spänning (+out) och gnd.
Amp.metern kopplas i serie med utgående spänning (+out).
Se mitt tillägg på bild. (finns troligen märkning bak på displayen).
LM317T display.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan

Inlägg av okhan »

Tack för tydligt svar.
Då beställer jag sådan display. Antar att den inte behöver något som kallas shuntmotstånd (som jag läst att vissa behöver?)

Jag undrar även varför det sitter ett stort motstånd a 150ohm i serie med den analoga voltmätaren på den jag har nu? Motståndet sitter alltså på mätarens ena lödöra och leds sedan till den positiva utgången. Antar att denna inte kommer behövas ifall jag väljer att ha både analog och digital voltmätare?

Funderar även på att kanske beställa grejerna löst och bygga på experimentkort istället för färdigt kit. Bygget då detta aggregat har ju redan strömbrytare installerat. Då behöver jag heller delarna som ligger först i schemat (likriktare, filterkonding). Den konding som sitter i bygget är på 2200uf.
Kan man filtrera spänningen "för mycket"?

Funderingar kring display:
Själva digitala displayen verkar behöva 4-30V för att fungera...innebär det att den kommer aktiveras först när man skruvar upp spänningen?
Ser att det är 3 kablar från en av kontakterna...vart ska den tredje kopplas? :humm:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Funderingar kring display:
Själva digitala displayen verkar behöva 4-30V för att fungera...innebär det att den kommer aktiveras först när man skruvar upp spänningen?
Ser att det är 3 kablar från en av kontakterna...vart ska den tredje kopplas? :humm:
Om displayen:
För mej oläsbar sida från Ali express. :humm: Kan du japanska?
Bruksanvisning kommer väl med leveransen? :D
Om det inte står något om shuntmotstånd så får man anta att det är inbyggt.
3 kablar= 1 st mäter spänningen, 1 st mäter strömmen, 1 jordas.
Tydligen behövs 4 Volt för att den ska kunna lysa :D (har ingen sån själv).

Frågan om 150 ohms motståndet i serie med det analoga instrumentet har jag inget svar på.

Om byggsatsen:
Du gör naturligtvis som du vill, personligen hade jag köpt hela byggsatsen.
Man sparar mycket jobb och slipper göra några onödiga felkopplingar som bara orsakar problem.
Elektrolytkondingar är alltid bra, men överdrivet mycket kapacitans höjer startströmmen för likriktardioderna.
Skriv svar