Hur mycket kontinuerlig el får man från 1,4 MW solceller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Hur mycket kontinuerlig el får man från 1,4 MW solceller

Inlägg av säter »

maDa skrev:Jag tycker f.ö vi rullar tillbaks hela samhället till brunkols el
Många länder kör ju med det.
En nästan outtömlig resurs.
Trump verkar vara inne på samma linje. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Haralt skrev:Louis de Broglie, dvs trådstartaren, frågar hur mycket energi man får kontinuerligt ut av en solcellsanläggning
Det är nog alla med på.
Och havkan, med sin solfångare som gör varmvatten, den gör omängder med varmvatten på sommaren, som han troligen inte kan använda. Har han simbassäng kan han dock använda varmvattnet för att värma den. .
Han kan också använda värmen för att värma berget, och sedan pumpa tillbaka den värmen in i huset igen på vintern.

Det var dock inte detta som var poängen. Han svarade ju på frågan om förhållandet mellan maxeffekt och medeleffekt. Och han kunde presentera verkliga siffror, inte bara något tabellvärde. Intressantare med verkliga siffror tycker jag. Och de bekräftar ju också tabellvärdena.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag vill gärna nämna att på väderstationerna uppmätta globalstrålningar för olika orter, är verkliga uppmätta globalstålningar, som tabelleras. Ofta brukar medelvärde över 20 år göras. Globalstrålningen tabelleras för varje timma. Det är verkligen vetenskapligt gjort, och alls inga gissade värden.

Jag visst inte att havkan hade perforerat sitt berg med borrhåll för att värmde berget på sommaren för att ta ut den värmen på vintern. (Och han har heller inte nämnt det i denna tråd, men kanske i annan tråd du sett bearing). Men då borde han väl få ut mer än bara 850 kWh per installerad kW solfångare. Jag menar med tanke på att en solfångare har ca 4 gånger högre verkningsgrad än en solcellsmodul. Men, det låter inte helt billigt att perforera ett berg med borrhåll.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag tycker du har missat att det är energiuttag per max-effekt. Jag tänkte jag skulle argumentera för detta men jag låter det vara. Jag är glad ändå.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag är dock sällan glad, så jag måste bara få det här utrett! =)
Men just idag är jag faktiskt på bra humör. Fast den lilla avvikelsen väljer jag att överse! =)
Men då borde han väl få ut mer än bara 850 kWh per installerad kW solfångare. Jag menar med tanke på att en solfångare har ca 4 gånger högre verkningsgrad än en solcellsmodul.
Jag tror att du fortfarande inte förstår poängen! =)

Låt säga att en solfångare med storleken 1.25 kvm sitter på ett tak. Verkningsgraden är 80%. När solen lyser producerar denna solfångare 1kW värme. Installerad effekt är alltså 1kW. På ett år har solfångaren producerat 850kWh värme.

På samma tak sitter en solpanel med storleken 5 kvm. Verkningsgraden är 20%. När solen lyser producerar solpanelen 1kW el. Installerad effekt är alltså 1kW. På ett år har solpanelen producerat 850kWh el.

Ifall vi bara är intresserade av förhållandet mellan installerad effekt och producerad energi per år, spelar det inte någon roll ifall vi pratar om solfångare eller solpaneler. Båda får samma förhållande, förutsatt att de inte står outnyttjade olika stora delar av året. Du har en bra poäng när du beskriver hur solfångaren inte alltid kan utnyttjas. Samma gäller för solpaneler i icke nätanslutna anläggningar med full-laddade batterier. Men jag tycker att 850kWh/kW och år är väldigt nära tabellvärdet på 1000, så den lilla skillnaden tycker jag är försumbar med tanke på alla felkällor. Ifall den aktuella solfångaren sitter långt norrut lär väl dessutom 850 vara samma som tabellvärdet.

Jag är ingen expert på tabeller och solpaneler, men jag kan tänka mig att olika andelar av direkta och indirekta strålningen som finns i tabellerna har fel våglängd för att bli till el i en solpanel. Men de kanske blir värme i en solfångare. Detta kan ju skapa skillnader mellan solfångare och solpaneler. Men det gissar jag också hör till marginalen/felkällorna. Fast vore ju så klart intressant att veta mer om.
bearing

Inlägg av bearing »

Haralt skrev:Jag visst inte att havkan hade perforerat sitt berg med borrhåll för att värmde berget på sommaren för att ta ut den värmen på vintern. (Och han har heller inte nämnt det i denna tråd, men kanske i annan tråd du sett bearing).
Jag har läst att ett bra sätt att använda solfångare är att kombinera dem med bergvärme. Då kan man göra ett system som använder solfångarna för att värma bergvärmepumpens hål på sommaren, och ta tillvara på denna värme på vintern.

Startade en ny tråd om detta:
Solfångare för att värma bergvärmehålet?
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Inlägg av Louis de Broglie »

Kanske enklare att ha koll på kostnader, tillförlitlighet och annat när solcellerna, vindkraftverken och batterierna etc, finns i närheten:
ScreenHunter_70 Jan. 26 17.51 - kopia.jpg
Jag ser fram emot en livlig debatt framöver, om Simris-projektet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Ska bli intressant att följa.

Jag hittar inte någon info om anläggningen. Hur mycket vind, sol, och batterier har dom?
Skriv svar