Många länder kör ju med det.maDa skrev:Jag tycker f.ö vi rullar tillbaks hela samhället till brunkols el
En nästan outtömlig resurs.
Trump verkar vara inne på samma linje.

Många länder kör ju med det.maDa skrev:Jag tycker f.ö vi rullar tillbaks hela samhället till brunkols el
Det är nog alla med på.Haralt skrev:Louis de Broglie, dvs trådstartaren, frågar hur mycket energi man får kontinuerligt ut av en solcellsanläggning
Han kan också använda värmen för att värma berget, och sedan pumpa tillbaka den värmen in i huset igen på vintern.Och havkan, med sin solfångare som gör varmvatten, den gör omängder med varmvatten på sommaren, som han troligen inte kan använda. Har han simbassäng kan han dock använda varmvattnet för att värma den. .
Jag tror att du fortfarande inte förstår poängen! =)Men då borde han väl få ut mer än bara 850 kWh per installerad kW solfångare. Jag menar med tanke på att en solfångare har ca 4 gånger högre verkningsgrad än en solcellsmodul.
Jag har läst att ett bra sätt att använda solfångare är att kombinera dem med bergvärme. Då kan man göra ett system som använder solfångarna för att värma bergvärmepumpens hål på sommaren, och ta tillvara på denna värme på vintern.Haralt skrev:Jag visst inte att havkan hade perforerat sitt berg med borrhåll för att värmde berget på sommaren för att ta ut den värmen på vintern. (Och han har heller inte nämnt det i denna tråd, men kanske i annan tråd du sett bearing).