Hur bygger man en luftrenare?
Re: Hur bygger man en luftrenare?
Jag vet att tidigare när man skulle byta strålkastarglödlampa på en Citroën, fick man lyfta ut motorn för att komma åt.
Men så är det väl inte fortfarande idag, de har kanske kommit litet längre i teknikutvecklingen.
Men på en Mercedes måste det vara enkelt att byta luftfilter för kupéluften. Inte skall motorn behöva lyftas ur.
Men så är det väl inte fortfarande idag, de har kanske kommit litet längre i teknikutvecklingen.
Men på en Mercedes måste det vara enkelt att byta luftfilter för kupéluften. Inte skall motorn behöva lyftas ur.
Senast redigerad av Haralt 4 december 2016, 22:39:32, redigerad totalt 2 gånger.
Faktum är att även jag har blivit känslig för avgaser med åldern.Haralt skrev:Ovan säger säter, som bolmar på en pipa, och tycks inte ha något emot att inhalera mängder med luftföroreningar.
Sådana här dieselkanoner, som alla använder för att värma upp lokaler, gillar jag inte.
Pipan gillar jag däremot helskarpt.

Här är en instruktionsvideo på hur man byter kupéfilter i en S-klass. Verkar krångligt.
Det finns. så kallade. kombi-filter för att rena kupéluften i en bil.
Bl.a. tillverkaren Mapco tillverkar luftfilter med aktivt kol för kupén för bilar.
Och för Mercedes!! Det finns ju redan. Hjulet är redan uppfunnet.
Du har väl helt enkelt glömt att byta i din Mercedes.
Varför bygga egen luftrening?
Bl.a. tillverkaren Mapco tillverkar luftfilter med aktivt kol för kupén för bilar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Krångligt? Tycker det ser enkelt ut. Precis likadant på våra VW caddy på firman. Vik ner mattan. Ta bort tre skruv. Plocka ner panelen, öppna filterburken. Går ju på några minuter.
Jag har inte glömt att byta filter då bilen bara är ett halvår gammal. Men ändå så känner jag lukten av avgaser och ångor, antagligen för att det inte är ett kolfilter som sitter i. Men jag skulle behöva en riktig luftrenare i bilen som jag kan använda med recirkulationen. När jag tvättade bilen senast använde jag en avfettning med petroleum och jag skojar inte när jag säger att hela bilen luktade petroleum efteråt. Det sitter fortfarande kvar invändigt. Efter några timmar i bilen börjar jag känna mig konstigt i huvudet och får konstiga känner i bröstet när jag andas. Det hade jag aldrig innan jag tvättade med petroleum. Så jag måste rena luften invändigt också.Haralt skrev:Det finns. så kallade. kombi-filter för att rena kupéluften i en bil.
Om man kan ändra elkontakten i en befintlig luftrenare så att det passar ett 12-volts biluttag kan jag även använda den. Då behöver jag kanske inte bygga en luftrenare.
Du har säkert inget kolfilter i din halvtår gamla Mercedes.
I Tidningen vi bilägare, så skrivs det att de inte ens käner brandrök inne i bilen när de har kolfilter i kupéluftfiltret. De hade ju en stor skogsbrand där i Västerås. Gödsellukt känner de heller inte inne i bilen.
Läs och se att ditt öde kan ändras med rätt filter.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag ... ogsbranden.
Luftfilter, oljefilter är inte helt ovanligt att verkstäderna tar betalt för vid en service, men inte alls byter. Ett sätt att tjäna extra pengar. Kommer kunden på dem, kan de bara säga att de missat det. Det är säkert inte så ofta kunde monterar itu bilen för att kolla om de verkligen har bytt delar, som de tar betalt för.
Sedan skall man inte använda avfettningsmedel inne i bilen, utan på utsidan. Använder du ren petroleum, så luktar det klar väldigt starkt. Det kan väl knappats behövas. Kanske menar du avfettningsmedel med en aning petroleum i, för att kunna lösa asfaltfläckar på lacken. Petroleum är en blandning av olika kolväten, vissa med högre kokpunkt, som fotogen, och oljor. Dessa ligger kvar på ytor som du torkar av med din petroleum och avdunstar långsamt. Därför sitter lukten kvar lång tid.
När du har bytt och satt in kolfilter, så kan du berätta hur det är efter insatt aktivt kolfilter. Förmodligen en himmelsk skillnad. Kanske sitter det inte något filter alls i din mercedes. Slarv från fabriken. Sådant händer också.
Det kommer att bli bra, ska du se. Men för din hälsas skull bege dig till verkstad redan i morgon och tala med dem där, om luftfilter av aktivt koltyp.
Sedan kan man undra hur det var i din tidigare taxibil? Likadant med starka lukter?
I Tidningen vi bilägare, så skrivs det att de inte ens käner brandrök inne i bilen när de har kolfilter i kupéluftfiltret. De hade ju en stor skogsbrand där i Västerås. Gödsellukt känner de heller inte inne i bilen.
Läs och se att ditt öde kan ändras med rätt filter.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag ... ogsbranden.
Luftfilter, oljefilter är inte helt ovanligt att verkstäderna tar betalt för vid en service, men inte alls byter. Ett sätt att tjäna extra pengar. Kommer kunden på dem, kan de bara säga att de missat det. Det är säkert inte så ofta kunde monterar itu bilen för att kolla om de verkligen har bytt delar, som de tar betalt för.
Sedan skall man inte använda avfettningsmedel inne i bilen, utan på utsidan. Använder du ren petroleum, så luktar det klar väldigt starkt. Det kan väl knappats behövas. Kanske menar du avfettningsmedel med en aning petroleum i, för att kunna lösa asfaltfläckar på lacken. Petroleum är en blandning av olika kolväten, vissa med högre kokpunkt, som fotogen, och oljor. Dessa ligger kvar på ytor som du torkar av med din petroleum och avdunstar långsamt. Därför sitter lukten kvar lång tid.
När du har bytt och satt in kolfilter, så kan du berätta hur det är efter insatt aktivt kolfilter. Förmodligen en himmelsk skillnad. Kanske sitter det inte något filter alls i din mercedes. Slarv från fabriken. Sådant händer också.
Det kommer att bli bra, ska du se. Men för din hälsas skull bege dig till verkstad redan i morgon och tala med dem där, om luftfilter av aktivt koltyp.
Sedan kan man undra hur det var i din tidigare taxibil? Likadant med starka lukter?
Senast redigerad av Haralt 4 december 2016, 23:05:24, redigerad totalt 4 gånger.
Du måste vara överkänslig på något vis.Iommi skrev:När jag tvättade bilen senast använde jag en avfettning med petroleum och jag skojar inte när jag säger att hela bilen luktade petroleum efteråt. Det sitter fortfarande kvar invändigt. Efter några timmar i bilen börjar jag känna mig konstigt i huvudet och får konstiga känner i bröstet när jag andas.
Märkligt att vanliga knegare som jobbar med svetsning och metallbearbetning inte klagar.

Där får man det goda rådet att andas genom näsan.
Ja, det var likadant med spolarvätska iaf. Tänkte nog inte så mycket på hur avgaser luktade då.Haralt skrev:Sedan kan man undra hur det var i din tidigare taxibil? Likadant med starka lukter?
De kanske struntar i sin hälsa. Därför jobbar de med såna yrken.säter skrev:Du måste vara överkänslig på något vis.Iommi skrev:När jag tvättade bilen senast använde jag en avfettning med petroleum och jag skojar inte när jag säger att hela bilen luktade petroleum efteråt. Det sitter fortfarande kvar invändigt. Efter några timmar i bilen börjar jag känna mig konstigt i huvudet och får konstiga känner i bröstet när jag andas.
Märkligt att vanliga knegare som jobbar med svetsning och metallbearbetning inte klagar.
Där får man det goda rådet att andas genom näsan.
För några år sen använde jag en jonisator - luftjonisering i bilen. Jag kastade den efter ett tag då det luktade ozon, vilket är ett problem med såna. Men nu tänker jag eftersom det hela tiden kommer in luft från ventilationen så borde det inte vara farligt med ozonet. Det är väl bara i oventilerade utrymmen som ozon är farligt? Jag funderar på att köpa en jonisator nu, en mindre variant denna gång.
Detta ser lovande ut tycker jag http://cleenaire.com/cabin-air-filters/
Går att beställa från Amazon till ringa kostnad.
Går att beställa från Amazon till ringa kostnad.