Hur bygger man en luftrenare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Iommi

Hur bygger man en luftrenare?

Inlägg av Iommi »

Jag har funderat länge på att bygga en luftrenare att ha i bilen. Jag är yrkeschaffis och sitter många timmar varje dag och andas in avgaser och partiklar från Stockholmstrafiken. Jag har tänkt att använda en 12 volts axialfläkt i en liten låda som är gjord i plast eller trä. I den ska det sitta hepa-filter och kol-filter. När det kommer till elektronik, lödning m.m. är jag helt novis.
Haralt

Re: Hur bygger man en luftrenare?

Inlägg av Haralt »

Det är säkert inte en hälsokur dagligen timtals andas in autobahn-luft.
Om du skulle vara begiven på nikotin och röka, så är nog den extra föroreningen
från autobahn försumbar jämfört med att inandas rök. Men du är troligen icke-rökare,
eftersom du oroas av luftföroreningar.

Det finns inte sådant luftrenarfilterapparater färdiga att köpa?
Var och hur har du tänkt att ta inluften och köra ut frånluften?
Det finns väl redan fläkt i bilen (eller är det lastbil)?

Precis som lasp här nedan säger, så har SAAB luftrenare.
Jag har för mig de var pionjärer på luftrening i bilar.
Senast redigerad av Haralt 4 december 2016, 13:26:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kolla SAAB s lösning. Ta det från en äldre SAAB!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag tolkar dig så vill du sätta in en recirkulerande luftrenare, d.v.s. den tar luften från kupen och trycker den genom ett filter?

Den lösningen tror jag inte på, för att du ska få en vettig cirkulation på luften så kommer du behöva ha en fläkt med kapacitet som en dammsugare ungefär. Det kommer troligen att låta högt.

Det man normalt använder i bilar är ju att friskluften tas in genom ett filter, den rena luften som kommer in via filtret "trycker bort" eventuell förorenad luft som kommit in när man haft dörren öppen. I och med att man hela tiden "fyller på" med filtrerad luft så hålls föroreningarna nere.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som redan nämnt då är det ingen liten fläkt och fläktmotor som används för kupé-ventilation - en sådan på full drag kan dra lätt över 250 Watt och höjer lufttemperaturen med någon eller ett par grader vid passagen - dels av att kyla motorn och dels för fläktarbetet i sig.

Finns det inte filter redan i befintliga kupé-ventilationen ?? alla modernare fordon bör har sådant idag och det handlar nog mer om att sätta filter av tillräckligt hög täthet (och motsvarande mindre luftström vid samma fläktpådrag).

Filter som tar bort väldigt små partiklar har automatisk också hög flödesmotstånd vilket gör att fläktarna på måste trycka på med högre tryck för ett givet flöde eller att filtren blir väldigt mycket större till yta.
Iommi

Inlägg av Iommi »

Haralt skrev:Det är säkert inte en hälsokur dagligen timtals andas in autobahn-luft.
Om du skulle vara begiven på nikotin och röka, så är nog den extra föroreningen
från autobahn försumbar jämfört med att inandas rök. Men du är troligen icke-rökare,
eftersom du oroas av luftföroreningar.

Det finns inte sådant luftrenarfilterapparater färdiga att köpa?
Var och hur har du tänkt att ta inluften och köra ut frånluften?
Det finns väl redan fläkt i bilen (eller är det lastbil)?

Precis som lasp här nedan säger, så har SAAB luftrenare.
Jag har för mig de var pionjärer på luftrening i bilar.
Jag är en icke-rökare, ja. Det finns en massa Kinatillverkade bling-bling-joniseringsapparater man kan köpa till bilen men jag tror inte på sånt. Jag har provat en del produkter men det mesta har varit skit. Jag tror på luftrenare med filter istället. Jag tänkte ha lådan i bagageutrymmet, det finns även uttag där.

ACn från bilen släpper ju in luft hela tiden och då borde väl luftrenaren med en fläkt som har ett luftflöde på 70-100 m3/h rena luften ganska effektivt? Man kan ju även använda recirkulationen i bilen ibland för att rena luften ännu effektivare. Jag kör en Mercedes E-klass - jag är taxiförare - men Mercedes filtersystem tycker jag inte är så effektivt. Den enda lösningen som jag ser det är att bygga en luftrenare med filter.
Lasp skrev:Kolla SAAB s lösning. Ta det från en äldre SAAB!
Jag vill inte ändra något i bilens system för då gäller inte nybilsgarantin. En extern luftrenare är det enda alternativet.
Nerre skrev:Som jag tolkar dig så vill du sätta in en recirkulerande luftrenare, d.v.s. den tar luften från kupen och trycker den genom ett filter?

Den lösningen tror jag inte på, för att du ska få en vettig cirkulation på luften så kommer du behöva ha en fläkt med kapacitet som en dammsugare ungefär. Det kommer troligen att låta högt.

Det man normalt använder i bilar är ju att friskluften tas in genom ett filter, den rena luften som kommer in via filtret "trycker bort" eventuell förorenad luft som kommit in när man haft dörren öppen. I och med att man hela tiden "fyller på" med filtrerad luft så hålls föroreningarna nere.
Jag vill ha samma typ av luftrenare med filter som man använder för hemmabruk, fast istället använda den i bilen. Givetvis i mindre format och utan elektroniska touchknappar. Hur stort luftflöde behövs? Jag sitter och tittar på en mängd 12-volts fläktar med stort luftflöde som drar under 10 W.
xxargs skrev:Som redan nämnt då är det ingen liten fläkt och fläktmotor som används för kupé-ventilation - en sådan på full drag kan dra lätt över 250 Watt och höjer lufttemperaturen med någon eller ett par grader vid passagen - dels av att kyla motorn och dels för fläktarbetet i sig.

Finns det inte filter redan i befintliga kupé-ventilationen ?? alla modernare fordon bör har sådant idag och det handlar nog mer om att sätta filter av tillräckligt hög täthet (och motsvarande mindre luftström vid samma fläktpådrag).

Filter som tar bort väldigt små partiklar har automatisk också hög flödesmotstånd vilket gör att fläktarna på måste trycka på med högre tryck för ett givet flöde eller att filtren blir väldigt mycket större till yta.
Jag tror att dessa fläktar som jag tittar på ska fungera.

Jag länkar till sidan så kan ni själva se och kanske rekommendera en fläkt som passar. http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Kom ... C0%2C10000
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ditt stora problem här blir ju: Hur kommer du att veta att filtret fungerar? Har du tänkt göra mätningar med och utan filtret igång?
Iommi

Inlägg av Iommi »

Man ser ju om filtren blir smutsiga. Då fungerar det. Dessutom är det exakt samma princip som luftrenare för hemmet och de funkar ju. Men om du har förslag på en relativt billig partikelmätare så är jag intresserad av att köpa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Iommi skrev:Jag är en icke-rökare - jag är taxiförare
Jag antar att passagerarna röker kraftigt i bilen?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Finns väl inget taxibolag idag som tillåter rökning i bilen?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har inte åkt taxi i Sverige på väldigt länge.
Utomlands är det vanligt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

börja med max utrymme det får ta

sedan så kan man kolla efter filter, med relativt stora filter och rimligt flöde får man ned trycket över dom och kan ha en fläkt som inte behöver vara så stor

finns det plats hadde jag kollat efter halvmodulfilter strax under 30x60 cm och finns i olika djup, och framförallt i massor av utförande, olika filterklasser och relativt billiga
med normal filterhållare är det lättbytt med

enkel partikelmätare, grön laser med lite effekt, kolla längs med strålen och du ser vartända dammkorn som en ljuspunkt
Iommi

Inlägg av Iommi »

Är halvmodulfilter som hepa-filter? När jag har sökt på partikelmätare så har det kommit upp priser på 20.000 - 30.000 kr.

Kunderna brukar inte röka i bilen. Problemet är bilavgaser, partiklar och diverse annat otrevligt. Kolfilter tar även bort VOC:er och förbättrar lukten i bilen, som ibland kan bli instängd av matlukt, parfym m.m.
Iommi

Inlägg av Iommi »

Jag passar på med en annan fråga. Jag har nyss köpt en stor luftrenare för hemmet. När jag sätter på den låter ett högfrekvent tjut. Det stör mer än själva fläkten. Väldigt irriterande, vet inte om jag kan sova med den på nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad tror du om att sätta in ett bra filter där kupéfiltret sitter idag, så att partiklarna inte ens kommer in i bilen från första början?
Skriv svar