Hur bygger man en luftrenare?
Re: Hur bygger man en luftrenare?
Det känner jag bland annat när jag ligger bakom en buss. Dieselpartiklar kommer in i bilen. Ibland känner jag bensinlukt från bilen framför. BBCs "Trust me, I´m a doctor", som även visas på SVT, hade ett program om luftföroreningar. Det visade sig att det fanns mer luftföroreningar i bilen än på trottoaren på en gata i London.
http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... experiment
http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... -affect-us
http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... experiment
http://www.bbc.co.uk/programmes/article ... -affect-us
Men jag ska ju inte svetsa i bilen. Camfils filter är väl också mycket bättre än kupéfiltret som redan finns i bilen.säter skrev:Jag tror att det är på tok för lite effekt.Iommi skrev:Jag tror att dessa fläktar som jag tittar på ska fungera.
Jag har en ESAB rökätare när jag svetsar inne i bilen, och den är på det tiodubbla i effekt.
Iommi,
har rätt. I ett bakomvarande fordon märker man och känner man lukten av spolarvätska, när framförvarande fordon tvättar rutan t.ex.
Jag vet inte, men tror inte ens Mercedes Benz har kolfilter i sitt luftfilter för kupén. Aktivt kolfilter skulle ta bort spolarvätske- och bensinlukt, så man skulle inte märka i kupén om framförvarande fordon släpper ut sådant. Aktivt kol sitter bl.a. i filter för gasmask.
Det kanske vore något, istället för att rena all luft i kupén, och bara rena den man andas in.
har rätt. I ett bakomvarande fordon märker man och känner man lukten av spolarvätska, när framförvarande fordon tvättar rutan t.ex.
Jag vet inte, men tror inte ens Mercedes Benz har kolfilter i sitt luftfilter för kupén. Aktivt kolfilter skulle ta bort spolarvätske- och bensinlukt, så man skulle inte märka i kupén om framförvarande fordon släpper ut sådant. Aktivt kol sitter bl.a. i filter för gasmask.
Det kanske vore något, istället för att rena all luft i kupén, och bara rena den man andas in.
Jag känner min egen spolarvätska också. Jag har en halvmask som jag använder när jag tvättar bilen. Men det skulle se lite suspekt ut om jag kör runt med den på ansiktet.
-
Kupefilter med aktivt kol som tillval finns till nästan varenda bil idag.
Problemet är väl om det räcker till för att effektivt rena luften.
De här filtren byts oftast enkelt på några minuter.Oftast utan verktyg.
Problemet är väl om det räcker till för att effektivt rena luften.
De här filtren byts oftast enkelt på några minuter.Oftast utan verktyg.
Senast redigerad av Rolf Zetterberg 4 december 2016, 20:03:26, redigerad totalt 1 gång.
Iommi,
Du har inte nämnt det, men om du avser att ha en luftrenare som tar kupéluft och renar den och släpper ut den igen i kupén, så kommer du att känna bensin- och spolarvätskelukt ändå. Det tar kanske 1 sekund, från det bilen framför tvättar rutan, och tills du känner lukten i kupén.
En sådan recirkulerade luftrenade kan inte ögonblickligen rena all luft i kupén. Jag vet inte, men finns det 4 m3 luft i kupén en merca.
Om luftrenaren suger in 20 Liter per sekund, så tar det 3 min och 20 sekunder innan all luft har renats en gång.
Du skulle därför behöva rena luften som kommer in istället. Alltså så som din merca redan gör idag, men med bättre filter, som fångar mer partiklar och även har aktivt kol, som tar bort kolväten(bensin, diesel, spolarvätska).
Jag tycker sådan borde redan finnas, i alla fall för nya bilar.
Du har inte nämnt det, men om du avser att ha en luftrenare som tar kupéluft och renar den och släpper ut den igen i kupén, så kommer du att känna bensin- och spolarvätskelukt ändå. Det tar kanske 1 sekund, från det bilen framför tvättar rutan, och tills du känner lukten i kupén.
En sådan recirkulerade luftrenade kan inte ögonblickligen rena all luft i kupén. Jag vet inte, men finns det 4 m3 luft i kupén en merca.
Om luftrenaren suger in 20 Liter per sekund, så tar det 3 min och 20 sekunder innan all luft har renats en gång.
Du skulle därför behöva rena luften som kommer in istället. Alltså så som din merca redan gör idag, men med bättre filter, som fångar mer partiklar och även har aktivt kol, som tar bort kolväten(bensin, diesel, spolarvätska).
Jag tycker sådan borde redan finnas, i alla fall för nya bilar.
Du har nog rätt Haralt. Mercan är också en kombi så då är det ännu större utrymme som behöver renas. Men dessa vanliga kupéfilter är inge bra tycker jag. Jag vill ha proffsgrejer som verkligen stoppar partiklar, gaser och lukter att ta sig in. Jag skickade ett mail till Camfil och frågade om de har bra luftfilter till bilar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag kan aldrig tänka mig att man skulle förlora garantin om man byter kupéfilter själv. Det tillhör ju underhållet.
Det är värre att inte byta filter när det behövs, som många verkstäder pysslar med. På sin höjd tar de ut filtret och tittar på det, eventuellt blåser av det med tryckluft och stoppar in det igen.
Det är värre att inte byta filter när det behövs, som många verkstäder pysslar med. På sin höjd tar de ut filtret och tittar på det, eventuellt blåser av det med tryckluft och stoppar in det igen.
Om du sitter i förarsätet och har kupefläkten igång så har du ett ständigt inflöde av luft vid ditt ansikte och ett utflöde av luft vid baksätet eller bagaget.
Om du sätter en luftrenare i bagaget kommer den endast rena luften som släpps ut till bakomvarande bil.
Den luft du andas in påverkas inte alls.
Enda sättet att göra någon skillnad är att förbättra filtreringen av inkommande luft.
Om du sätter en luftrenare i bagaget kommer den endast rena luften som släpps ut till bakomvarande bil.
Den luft du andas in påverkas inte alls.
Enda sättet att göra någon skillnad är att förbättra filtreringen av inkommande luft.
Det har min förra chef faktiskt varit med om. De bytte aldrig luftfiltret i hans taxi fast han hade serviceavtal. Fast luftfilter och kupéfilter är ju olika saker... väl.
På gamla goda tiden mitten av 1980-talet gjorde jag en teknisk utredning om luftrening med aktivt kol åt en industri. Där gällde det att återvinna lösningsmedel från luft med låg halt sådan lösningsmedel. Så jag vet hur bra aktivt kol fångar lösningsmedel(även bensinlukt).
Det går att köpa aktivt kol. Det är små pellets, säg små korta cylindriska kol, kanske 3 mm i diameter och ca 6 mm långa. Bl.a. hembrännare hade behov av sådant för sin verksamhet. Spånken var dyr på den tiden. Men det finns andra storlekar. Man låter luften man vill rena helt enkelt passera en bädd med sådana, säg 2 à 3 cm tjock bädd. Ännu tjockade bädd är klart ännu bättre, men man får då större tryckfall över bädden. Under den korta tid det tar för luften att passera bädden, så fångas kolvätena in i det aktiva kolets labyrintgångar och fastnar där. Det aktiva kolet mättas med ämnen efter en tid. Men luftföroreningar av bensindoft och spolarvästkedoft och diesel är mycket låga, nere i kanske någon ppm, så det tar ganske lång tid att mätta det aktiva kolet, säkert månader, skulle jag tro.
I en köksfläkt med aktivt kol är bädden ca 2 cm tjock och kol-pelletsen ca 2 mm i diameter och ca 3 mm långa. Ligger lösa där och skramlar runt.
Vi bytte nyligen en sådan i köket i sommarstugan. Vi hade haft samma kolfilter i 5 år tror, det var mättat med fett, och hade ingen reningskraft kvar. Det skall man byta kanske 1 gång per år, eller oftare.
Jag kommer ihåg att det fanns aktivt kol lagt på ark. Och meningen var att man låter luften passera parallellt över flera sådana ark med inbördes avstånd säg 10 mm och renas då. Ger då lågt tryckfall. Skulle man kunna stoppa in i befintlig kupéluftledning. och då gärna efter befintligt partikelfilter. Luften skall alltså inte går igenom arken, utan löpa längs arken. Kanske finns det ett par dm-luftledning som är tom, där du kan stoppa sådant.
Här är aktivt kol i för luftrening engångspatroner. Något åt det håller du skall ha.
Jag hittade det på hemsidan
https://produkte.wesco.ch/de-de/Categor ... WebCatalog
Här ytterligare en firma som har aktivt kolfilter, som är intressant för dig.
http://www.arotech.de/produkte/aktivkohlefilter.php
Det finns säkert många fler firmor som säljer sådant.
Det går att köpa aktivt kol. Det är små pellets, säg små korta cylindriska kol, kanske 3 mm i diameter och ca 6 mm långa. Bl.a. hembrännare hade behov av sådant för sin verksamhet. Spånken var dyr på den tiden. Men det finns andra storlekar. Man låter luften man vill rena helt enkelt passera en bädd med sådana, säg 2 à 3 cm tjock bädd. Ännu tjockade bädd är klart ännu bättre, men man får då större tryckfall över bädden. Under den korta tid det tar för luften att passera bädden, så fångas kolvätena in i det aktiva kolets labyrintgångar och fastnar där. Det aktiva kolet mättas med ämnen efter en tid. Men luftföroreningar av bensindoft och spolarvästkedoft och diesel är mycket låga, nere i kanske någon ppm, så det tar ganske lång tid att mätta det aktiva kolet, säkert månader, skulle jag tro.
I en köksfläkt med aktivt kol är bädden ca 2 cm tjock och kol-pelletsen ca 2 mm i diameter och ca 3 mm långa. Ligger lösa där och skramlar runt.
Vi bytte nyligen en sådan i köket i sommarstugan. Vi hade haft samma kolfilter i 5 år tror, det var mättat med fett, och hade ingen reningskraft kvar. Det skall man byta kanske 1 gång per år, eller oftare.
Jag kommer ihåg att det fanns aktivt kol lagt på ark. Och meningen var att man låter luften passera parallellt över flera sådana ark med inbördes avstånd säg 10 mm och renas då. Ger då lågt tryckfall. Skulle man kunna stoppa in i befintlig kupéluftledning. och då gärna efter befintligt partikelfilter. Luften skall alltså inte går igenom arken, utan löpa längs arken. Kanske finns det ett par dm-luftledning som är tom, där du kan stoppa sådant.
Här är aktivt kol i för luftrening engångspatroner. Något åt det håller du skall ha.
Här ytterligare en firma som har aktivt kolfilter, som är intressant för dig.
http://www.arotech.de/produkte/aktivkohlefilter.php
Det finns säkert många fler firmor som säljer sådant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 4 december 2016, 21:14:01, redigerad totalt 2 gånger.
Gasmask när man tvättar bilen?Iommi skrev:Jag har en halvmask som jag använder när jag tvättar bilen.
Du måste vara helt paranoid.
Nu förstår jag varför du upplever luften i kupén som förorenad.

Ovan säger säter, som bolmar på en pipa, och tycks inte ha något emot att inhalera mängder med luftföroreningar.
Jag tycker att Mercedes redan borde ha sånt där i sitt sortiment. Jag ska ringa dom i morgon och fråga vad som sitter i bilen och om man kan ändra till något bättre om det som redan sitter i bilen inte är tillräckligt. Aktivt kol sitter ju inte i luftfiltren eftersom jag kan känna lukten av spolarvätska, diesel m.m. Jag har läst att det ska vara ganska krångligt att byta kupéfilter nu för tiden. Man får riva upp halva bilen och liknande.Haralt skrev:Här är aktivt kol i för luftrening engångspatroner. Något åt det håller du skall ha.
Nja, en halvmask är inte riktigt en gasmask. Men det skulle även vara bra med en gasmask. Det står till och med på avfettningsflaskan och fälgrengöringen att det är livsfarligt att andas in ångorna.säter skrev:Gasmask när man tvättar bilen?Iommi skrev:Jag har en halvmask som jag använder när jag tvättar bilen.
Du måste vara helt paranoid.
Nu förstår jag varför du upplever luften i kupén som förorenad.