Hur bygger man en luftrenare?
Re: Hur bygger man en luftrenare?
Jag gjorde nyligen beräkningar för en enfamiljsvilla för ett luftagreggat där. Jag titta då mest på värmebalansen, men tog även hänsyn till luftfiltertryckfall för att beräkna fläkten effektförbrukning. Aggregatet tar uteluft och värmeväxlar den med utgående frånluft, roterande värmeväxlare.
I dessa aggregat har man luftfilter. Man kan välja olika finhet.
Där räknade jag med 100 Pa tryckfall över tilluftfiltret och även 100 Pa över frånluftfiltret.
alltså Pa = N/(m2 filteryta)
Det finns filtertyper F7, F8, F9 där F9 är det finaste.
Och mediumfilter M5 och M6 som inte tar bort lika mycket partiklar, och används som frånluftfilter.
F7 syntet filtret har rekommenderad luftanströmningshastighet 0,135 m/s och har då som rent filter begynnelsetryckfallet 85 Pa.
F7 tar bort ca 80-90 % av partiklar 0,4 mikrometer. (0,4 mikrometer = 0,0004 mm)
F9 tar bort ca mer än 95 % av partiklar 0,4 mikrometer.
Begynnelsetryckfall F7 är 85 Pa och sluttryckfall ca 450 Pa, och är då fullt med partiklar.
I bostäder har man i dessa luftaggregat vanligen inte aktivt kol i filterna.
Aktivt kol är oerhört effektivt för att ta bort kolväten och lukter.
Tänk köksfläkt, som suger in stekos-luft och den passerar kolfiltret och leds tillbaka in i köket.
På ca 70-talet i polska Krakow med sin tunga industri och stålverk, var luften så förorenad att det var tydligen en befrielse att andas genom en cigarett som har filter. Då kan man tala om förorenad luft.
I dessa aggregat har man luftfilter. Man kan välja olika finhet.
Där räknade jag med 100 Pa tryckfall över tilluftfiltret och även 100 Pa över frånluftfiltret.
alltså Pa = N/(m2 filteryta)
Det finns filtertyper F7, F8, F9 där F9 är det finaste.
Och mediumfilter M5 och M6 som inte tar bort lika mycket partiklar, och används som frånluftfilter.
F7 syntet filtret har rekommenderad luftanströmningshastighet 0,135 m/s och har då som rent filter begynnelsetryckfallet 85 Pa.
F7 tar bort ca 80-90 % av partiklar 0,4 mikrometer. (0,4 mikrometer = 0,0004 mm)
F9 tar bort ca mer än 95 % av partiklar 0,4 mikrometer.
Begynnelsetryckfall F7 är 85 Pa och sluttryckfall ca 450 Pa, och är då fullt med partiklar.
I bostäder har man i dessa luftaggregat vanligen inte aktivt kol i filterna.
Aktivt kol är oerhört effektivt för att ta bort kolväten och lukter.
Tänk köksfläkt, som suger in stekos-luft och den passerar kolfiltret och leds tillbaka in i köket.
På ca 70-talet i polska Krakow med sin tunga industri och stålverk, var luften så förorenad att det var tydligen en befrielse att andas genom en cigarett som har filter. Då kan man tala om förorenad luft.
Iommi skrev:Jag passar på med en annan fråga. Jag har nyss köpt en stor luftrenare för hemmet. När jag sätter på den låter ett högfrekvent tjut. Det stör mer än själva fläkten. Väldigt irriterande, vet inte om jag kan sova med den på nu.
Är den en elektrostatisk luftrenare ???
Är ljudet liknande 'TV-ljud' (15625 Hz) - ett högfrekvent pip.
Det du kan höra är ljudet från block-oscillatorn som tillverkar högspänningen till elekrostatfiltren och är den under 20 kHz så kan människor höra dessa.
Innan filtret är det en elektrostatisk laddning som joniserar luften innan den filtreras. Jag kan tänka mig att tinnitus låter så. Då är det bara för mig att lämna tillbaka den då, för det där ljudet kan jag inte leva med.
Finns det verkligen (person)bilar utan kupéluftfilter idag?
Iommi,
Du har inte nämnt vilket fabrikat och modell det är på din elektrostatiska luftrenare.
Jag har svårt att tänka mig att en anständig tillverkare har en apparat, som utveckar störande ljud.
Det är som att be om att få klagomål mot sig.
Du har inte nämnt vilket fabrikat och modell det är på din elektrostatiska luftrenare.
Jag har svårt att tänka mig att en anständig tillverkare har en apparat, som utveckar störande ljud.
Det är som att be om att få klagomål mot sig.
Nej, klart det inte finns. Men om man tror att ett kupéfilter tar bort 99,99% av alla partiklar är man lite naiv. För det första måste man då byta kupéfiltret väldigt ofta, varje månad kanske. En taxibil som går 10.000 mil om året måste man byta filter en gång i veckan. Då måste jag lämna in den till Mercedes för att behålla garantin och det blir inte billigt. De lär även tro att jag är lite lustig.
Norpan skrev:Finns det verkligen (person)bilar utan kupéluftfilter idag?
http://www.camfil.se/Luftfilter/
börja med att kolla på standardfilter halvstorleken är 592 287mm och olika djup,
börja med att kolla på standardfilter halvstorleken är 592 287mm och olika djup,
Jag vill inte ge dålig feedback till ett märke så här på ett forum. Men det är flera märken som har samma upplägg - jonisering innan filtren - så jag antar att det är likadant hos alla. Det finns dock ett märke som inte har det men den luftrenaren är dubbelt så dyr, ca 10.000 kr. Men jag får väl ta och köpa den ändå.
Camfil har jag inte hört talas om, men det verkar vara bra grejer. De har en liten fin luftrenare också, dyr var den dock.
Jonisering av partiklarna i luften är väl bra. Ger effektivare avskiljning och är väl det är väl det du efterfrågar.
Men joniseringen skall väl inte behöva väsnas, det är det som är besynnerligt.
Partiklarna i luften som skall passera luftfiltret laddas upp och blir negativa och dras sedan obönhörligen av ett elektriskt fält mot anoden,
tror jag det är. Luften befrias på detta sätt från partiklar.
Samma princip används inom industrin i elektrostatfilter för att ta bort stoft från luften som skall gå ut från skorsten.
Blixtaggregat, som laddad upp kondensatorn till blixten, hade ett vinade högfrekvent ljud kommer jag ihåg. Men det var på ca 80 talet.
Nu finns det väl bättre tystare prylar för att skapa hög spänning?
Men joniseringen skall väl inte behöva väsnas, det är det som är besynnerligt.
Partiklarna i luften som skall passera luftfiltret laddas upp och blir negativa och dras sedan obönhörligen av ett elektriskt fält mot anoden,
tror jag det är. Luften befrias på detta sätt från partiklar.
Samma princip används inom industrin i elektrostatfilter för att ta bort stoft från luften som skall gå ut från skorsten.
Blixtaggregat, som laddad upp kondensatorn till blixten, hade ett vinade högfrekvent ljud kommer jag ihåg. Men det var på ca 80 talet.
Nu finns det väl bättre tystare prylar för att skapa hög spänning?
Senast redigerad av Haralt 4 december 2016, 20:10:57, redigerad totalt 2 gånger.
Jag tror att jag har hittat ett passande filter för mina behov. http://www.camfil.se/Luftfilter/Kolfilt ... ty-Flo-sv/grym skrev:http://www.camfil.se/Luftfilter/
Tilluftsfilter för skolor, köpcentra, kontor och andra byggnader i närheten av
gator och trafikleder med tung trafik, där det finns behov av partikelfiltrering och borttagning av
VOC och lukter
Nu är frågan om man kan sätta in den istället för kupéfiltret eller sätta den i en låda vilket var den ursprungliga idén.
Biltillverkare får inte ställa krav på service via märkesvekstad eller orginaldelar för att garantin ska gälla. Undantag naturligtvis om den är direkt orsak till felet.
Jag tror att det är på tok för lite effekt.Iommi skrev:Jag tror att dessa fläktar som jag tittar på ska fungera.
Jag har en ESAB rökätare när jag svetsar inne i bilen, och den är på det tiodubbla i effekt.
Men en så pass ny Mercedes måste väl ändå ha ett ganska effektivt filter, har svårt att tänka mig något annat.Iommi skrev:Jag tror att nybilsgarantin slutar att gälla då.
Hur märker du att det inte är bra?