CPLD i DIL-format

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: CPLD i DIL-format

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Felet du gjort är att ändrat grid size i schemat. Du använder för litet avstånd (för att kunna dra ledare mellan pinnarna på stiftlisterna?)
Precis.

Ditt förslag om att placera stiftlisterna på en enda rad är bra, fast problemet blir att allt blir mycket litet eller så får jag nyttja båda scrollbarerna precis hela tiden.

Nu behöver jag nämligen bara dra ledningar inom samma "bild", underlättar.

Jag tror dock på det du säger om att jag nog måste göra om allt, men jag är en envis jävel som åtminstone ska försöka få till det ändå, anledningen är mycket att jag redan lagt ner massor med jobb på detta och vill inte bara kasta bort det.

Slutligen tackar jag för dina förklaringar och råd, jag lär mig nåt nytt om Eagle varje gång du kommenterar.

MVH/Roger
Borre

Inlägg av Borre »

Zooma med scrollen på musen, går både snabbt och enkelt.

Ja gör hur du vill men se till att ändra tillbaks grid size och placera alla saker på jämna 0.1" och inte udda som nu, annars kommer du aldrig få till det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Borre skrev:Zooma med scrollen på musen, går både snabbt och enkelt.
Det här var ett bra tips, tack!

Tror att jag sett det ibland när jag råkat röra scrollhjulet men inte riktigt fattat det samtidigt som jag kategoriskt aldrig använder scroll-hjulet för att jag är dum, helt enkelt.
Ja gör hur du vill men se till att ändra tillbaks grid size och placera alla saker på jämna 0.1" och inte udda som nu, annars kommer du aldrig få till det.
Jag tror dig men i så fall måste jag arrangera om stiftlisterna, tveksamt om jag orkar det.

MVH/Roger
PS
Märkligt med mig att jag fått för mig att schemat ska se lika ut som boarden :humm:

Kan man nyttja ripup i schema-mod?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu ska Ni få se vad jag har fått :)

Jag har fått en JTAG-programmerare och det tom helt gratis!

Fattar Ni vad glalet roligt, vilka snälla människor det finns!

Speciellt som jag begärde pris från Avnet och fick svaret 2500...

Detta är mycket roligt och jag hoppas snart få användning för den så jag kan tala om om den fungerar.

Jag tvivlar dock inte på att den fungerar men det hade varit roligt att fysiskt se att en programmering har lyckats.

Ett aber är dock att den behöver parallell-port, jag är inte helt säker men jag tror faktiskt att min gamla printerdator (HP, ~15 år) har en.

Om det inte var så mycket grejer i vägen hade jag genast dragit ut den och kollat, mha forumet har jag dock fått reda på andra trick, tydligen finns det ett kommando som heter msinfo32, detta ska jag köra på printerdatorn asap.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Exakt sådana där har jag ett helt gäng, några nya i påse tror jag, fast jag har inte orkat ta reda på vad det är för nåt :)

(Det var delar av det jag räddade när förra jobbet lämnade en byggnad, vilket gjorde att jag körde hem typ 12 fulla bilar med skrä^h^h bra-att-ha-saker.)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Skojar du med mig :D

Men vad var det då för speciellt med den där för 2500 spänn, kan man undra?

Och av länken att döma så används JTAG till manga olika kretsar, som jag misstänkte.

Fast slutligen, min är bättre för den är i alla fall inkapslad och har färdigt kablage ;)

MVH/Roger
PS
Min printerdator (HPdx2000MT) har tydligen, förutom ett helt gäng USB, både parallell-port och serie-port, perfekt nu ska sovrummet utvecklas :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Glenn skrev:Exakt sådana där har jag ett helt gäng, några nya i påse tror jag, fast jag har inte orkat ta reda på vad det är för nåt :)
Ett helt gäng, och det säger du nu :D

Fast lite fundersam blir jag, i en annan tråd visade du hur du hade byggt en CPLD-adapter med just en Xilinx-krets samtidigt som man på bilderna kunde se att där satt ipluggat en JTAG-programmerare, men det kanske inte var du?

Det är nog i den här tråden förresten :)

MVH/Roger
PS
Scrollade upp lite nu och mycket riktigt det var du.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Javisst, men det är ju en annan typ av kabel, som jag fick av samma person som skänkte CPLD till mej, dom där hade jag ingen aning om vad det var (har ärligt talat inte försökt så mycket heller, jag har kartonger fulla med grejer som jag ska titta på vid tillfälle, som kommer från den flytten..)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har gjort om min design helt, på uppmaning från Borre.

Efter möda fick jag bort alla ledningar och har nu grupperat alla "pinhead_40" bredvid varandra istället.

På bussen idag bestämde jag mig för att nyttja pin 1 länst ner till vänster som på alla kretsar, men det glömde jag bort.

Så eventuellt måste jag göra om allt igen, MEN nu ser det bättre ut (satte grid till 0,025" isf 0,1" för att få lämpligt avstånd mellan ledarna).

Kan jag ha pin 1 högst upp till höger?

Teoretiskt kan jag det för det är bara att vrida kretsen, men blir det så bra när man vill mäta när allt går moturs i stället för medurs?

MVH/Roger
PS
Fast vänta lite, detta är ju i schema-mod :humm:

Jo, en annan sak, 39*2,54=99,06 mm som visserligen är mindre än 100mm som jag har till förfogande men detta är cc-avståndet mellan ytterpinnarna, så bara när man tar med hålens (1mm?) utbredning så rinner det över kanten (35-pinnars skulle passa mig bättre men det finns tyvärr inte i mitt bibliotek, bara 30-pinnars).

En andra sak är nåt flummigt som hände som fick mig att svära över Eagle ännu en gång, plötsligt kunde jag inte sammanfoga komponenter längre, gridden passade liksom inte. Efter ett tag kom jag på att Copy tar med gridden också så om man sedan bara hämtar en komponent från Add så passar dom inte ihop (motstånd/GND till höger visar det närmaste jag kunde komma för att förbinda dom, motstånd/GND till vänster är fräscha från Add).

Jag lägger upp filen så ni kan testa själva.

Programmerare, säger jag bara :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag gjort en fjärdedel av alla ledningsdragningar (208 st).

Tack vare Borre's tips och min uppfinningsrikedom att ställa grid på 0,025" så verkar detta funka bra.

0,025" är nödvändigt för att kunna ledningsdra alltihopa, tar för stor plats med standard 0,1" annars.

Men största fördelen med detta ombygge är att placera ut stiftlisterna på rad, tack Borre!

MVH/Roger
PS
Bifoga schema-filen ifall att :)

Edit: Tar bort schema-filen för den är på hela 700k och jag vill skona forumet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu gjort hälften.

Fick göra om typ 20 trådar för jag kom plötsligt på att jag inte kan ha 40-poliga stiftlister.

Detta för att 39*2,54=99,06 men detta är cc så paddarna får inte plats.

Jag har gjort om och nyttjar nu bara 35 av 40 pinnar, min tanke är att jag ska kunna finna en 35-polig header och göra replace på mina när jag är klar.

Så jag "routar" på som om solen skiner :D

Ett problem dök dock upp idag, när jag skulle gå över till att routa andra hälften så stämde plötsligt inte rastrena dvs jag kunde inte snyggt och rakt koppla in mig på IC1B3 längre som jag dock kunde innan.

Observera att alla "moduler" tillhörande kretsen placerades ut en efter en och utan att jag ändrade nåt i gridden eller så.

Men Murphy är som vanligt med i spelet och har infört en feature där det plötsligt inte går att koppla ordentligt.

Får hoppas att jag kan överbrygga denna fadäs hos Eagle med lite nod-punkter som jag alltid inför i mina scheman (med rekommendation från DRC).

Fascinerande vad mycket onödigt skit man kan springa på :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Hej! Har bara en liten fundering :humm: , Kommer du kunna routa detta på ett 2-lagers kort.

Blir nog ganska jobbigt, om ens möjligt.

Det behövs definitivt mer än 2 lager, men det kanske du har med i planeringen.
Borre

Inlägg av Borre »

Det ska inte behöva vara några problem om man drar alla pinnar mot närmaste pad i stiftlisten.
kunna finna en 35-polig header och göra replace på mina när jag är klar.
Du kan inte göra en replace mellan komponenter med olika polantal. Men du kan däremot bara ta bort den befintliga stiftlisten och lägga till den nya och flytta den till rätt ställe så kommer den anslutas till alla ledare som är kvar.

Men det är fortfarande en massa pinnar du inte har anslutit korrekt, tex pinne (på ICn) 27, 29, 31, 33, 34, 35, 41 osv osv.
Zoomar du inte tillräckligt eller hur missar du pinnarna hela tiden? Se till att ansluta korrekt direkt så slipper du en massa jobb sen.
Formax51

Inlägg av Formax51 »

Bara en liten inflikning.. :oops:
Varför klämma in allt på ett blad ?? Blir väl betydligt lättare att läsa och få ihop om man delar upp det på några sidor
med lämpligt många anslutningar / sida :wink:
Skriv svar