Stängselaggregat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Nerre »

Det är antagligen en enkel "oscillator" som använder RC-nät och schmitt triggers.

Jag gissar att man i princip likriktar 230 V, låter den spänningen ladda upp kondensatorerna och sen laddas de ur via trafon 1 gång i sekunden mha den där oscillatorn.

Oscillatorn kanske inte är 50% duty cycle utan ger korta pulser en gång i sekunden, eller så sitter det nåt enkelt pulsformande nät som gör om flank till puls.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

@Henry: Ska se om jag hittar något lämplig ersättare. Sen luras fotografiet lite, det är inte riktigt så mörkt "i verkligheten" men ändå.

@Nerre: Så kan det nog mycket väl fungera :tumupp:

Hittade på en tillfällig lösning så jag fick ihop 6W 115R och nu tickar det på så fint. Hade tyvärr inga 120R keramiska så det får inköpas Och eftersom 5W inte tycktes hålla, och det finns gott om plats, så blir det nog en 10-wattare istället.

Jädra kul att få laga något för en gångs skull. Ni kommer snart få läsa i en viss annan tråd om nederlag istället :wink:

EDIT: Bifogat bild.
Quickfix.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 25 november 2016, 22:52:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Skulle någon förresten ha en ersätta hemma så skulle jag vara hemskt tacksam om det går att köpa loss en (alltså 120R 5-10W keramiskt).
Såg att varken Swech eller Electrokit hade och ELFA:s frakt på 120:- lockar inte det minsta.
Zellero

Inlägg av Zellero »

Tur det finns såna här eminenta forum där man får hjälp med både att låna/köpa aggregat och skicka upp för felsökning. All heder åt er och framförallt i detta läge Magnus_K som är en riktigt trevlig prick :bravo:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Magnus_K skrev:Skulle någon förresten ha en ersätta hemma så skulle jag vara hemskt tacksam om det går att köpa loss en (alltså 120R 5-10W keramiskt).
Såg att varken Swech eller Electrokit hade och ELFA:s frakt på 120:- lockar inte det minsta.
Jag får ta och leta fram mina effektmotstånd och se om jag har nåt med den resistansen. Hoppas kunna göra detta under helgen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Blir de du har där nu extremt varma? Annars räcker det med 5W. Jag tror mer att den gick sönder pga att något annat gick sönder men det är ändå lite konstigt för om det hela matas med 12V och tom allt gått genom resistorn så blir det bara 1.2W, och vid 24V 4.8W. Ingen av dessa effekter skulle havererat den. Om det däremot matats med 48V så är det dock en helt annan historia.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tänk på att det sitter några kilometer antenntråd upphängd på stolpar i öppen terräng kopplad till aggregatet. Inte ovanligt att det kommer in överspänning vid åskväder :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan nog snarare säga att det garanterat kommer in överspänning så fort det åskar.

Den där stängseltråden är ju inte bara en en antenn, den är typ ett halvt varv spole. Ett blixtnedslag har rätt hög ström så det fungerar alltså som en "strömtransformator" mellan blixten och stängseltråden. Samma sak gäller luftburna el- och teleledningar.

Men det är betydligt vanligare att det är trafon som tar stryk av det.
Zellero

Inlägg av Zellero »

Det mest troliga som gjorde att agget gick sönder var att det blåst in snö o lagt sej i förlängningssladden som agget är/ var inkopplat i. Mitt slarvhuvud glömde sätta i jordfelsbrytare också och i samband med detta så väljer även ett träd över tråden som blev bränd på de ställena. Så nån form av överslag pga detta lär ju vara boven i dramat. Har blixt/åskskydd, och något fulländar var det inte tal om när det gick sönder..
Har nu hängt upp sladden under tak, och vinklat ner uttaget, så ifall det kommer fukt så kan det rinna ur.
Har kopplat i jordfelsbrytare också. Så nu är det väl förberett för framtiden :D
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Magnus_K skrev:Skulle någon förresten ha en ersätta hemma så skulle jag vara hemskt tacksam om det går att köpa loss en (alltså 120R 5-10W keramiskt).
Hur nära 120R behöver det va?

Jag har 150R 10w
Har även 220R och 270R 10w styck, parallellkopplas dom så blir det ~121R 20w.
IMG_0081.JPG

Om det är intressant så kan jag skicka det till dig!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag tror jag har 120 ohm 5W hemma. Skicka adress i PM om du vill ha så lägger jag det på lådan när jag kommer hem.

.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gott att du har fått igång den. :tumupp:

Givetvis vill jag också bidra till ett så här spännande projekt.

Jag har både 9W och 11W 120R.

Är det av intresse så PM'a mig. Jag skickar det
motstånd du är intresserad av utan kostnad.

Bild
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för alla erbjudanden. Vänliga människor!

Om Miramithe har exakt såna här hemma så kör vi nog på det tror jag.
Ser nu att 10W:arna kan vara för långa och dom radiella "når" nog inte. Det kommer ett PM inom kort Miramithe, men än en gång, tack till er övriga också! :tumupp:

@Henry:
Ska kolla tempen på motstånden med den nuvarande installationen. Vågade inte pilla på det igår men kom på lite senare att jag har ju faktiskt en IR-mätare. Funderar dock på om man inte behöver belasta agget lite för få en verklig mätning?
För intressets skull så kan jag försöka rita ihop en lite schema över just den biten som rör genereringen av högspänningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra du hade IR, låt den gå säg en 5 min och se men om inte varmt låt gå säg en kvart. Blir som jag ser det samma belastning för den oavsett tråd eller ej då kondingen bara hela tiden laddas ur genom trafon oavsett.

Att utspänningen däremot kanske kan bli för hög utan tråd, till nackdel för trafon, låter jag däremot vara osagt. Kanske någon annan som vet om det är ok att köra stängsel agg utan någon tråd. Det blir ju lite induktiva och kapacitiva belastningar med tråd som rimligtvis borde dra ned toppspänningen lite.
Inte ovanligt att det kommer in överspänning vid åskväder
Jo men det skall ändock till hyfsat drag för att få en 120 Ohms 5W resistor att lämna in och den blixten som krävts för det så hade aggregatet i så fall inte sett så här bra ut invändigt. Det är ju sedan även en trafo emellan så det skulle till en hyfsat blixt för det.
Skriv svar