Tackar Vad bra då kan jag mata på med 12v utan att något går sönder.
Jag köpte den här: https://www.electrokit.com/lm3915n.43478
Där står det dock 3v uppe vid dioderna och 12-20v nere vid matning på ben 3.
Var nog därför jag blev osäker.
Om du kollar så står det 3V < VLED < V+. Det innebär att spänningen ska vara minst 3V men mindre än matningsspänningen till kretsen. Det behöver alltså inte vara samma spänning.
Castor skrev:Om du kollar så står det 3V < VLED < V+. Det innebär att spänningen ska vara minst 3V men mindre än matningsspänningen till kretsen. Det behöver alltså inte vara samma spänning.
Mindre än matningsapänningen? Låter som att jag behöver regulera ner spänningen då ju? Om jag matar med 12v. Hur mycket mindre?
3914 Verkar inte var utgående modell enligt digikey men 3915 och 3916. Vad skiljer dessa åt egentligen?
MODE-pinnen sätter väl också en sorts gräns?! Är det inte där man bestämmer om det ska vara en diod i taget som tänds eller en pelare och där finns väl kanske också en strömgräns??
soundbrigade skrev:MODE-pinnen sätter väl också en sorts gräns?! Är det inte där man bestämmer om det ska vara en diod i taget som tänds eller en pelare och där finns väl kanske också en strömgräns??
Jag fattar det som att motstånden används för att delvis isolera kretsen från övriga kretsar med syfte att minska brum.
Elliots krets använder ett 82-Ohms motstånd, inte 8K.