Tackar även för det korta inlägget.
Har surfat runt ytterligare lite och kan konstatera att det funkar väldigt bra för de flesta, och de som har haft en del problem verkar kunna ha löst dem utan allt för mycket besvär. Blir det en ny maskin blir det med största sannolikhet en Bodor.
--Per
Funderingar på att köpa laserskärare
Re: Funderingar på att köpa laserskärare
Perra, du har jue en skitsnygg cnc.. bygg en laser.. kolla laserosaur eller va projektet hette.. svårt stilig hemma laser.. 150W rör från ebay sen bara. vroom. =)
Tanken är faktiskt riktigt lockande!
Förutom fräsen har jag ju tillgång till ett plåtslageri med saxar, bockmaskiner och en plasma jag kan använda.
Fick ett pris på en Bodor med 150W + 60W rör inklusive 4:e axel (ca 600USD) och honeycomb för 7100USD fritt hamnen göteborg. Det ger ca 65' + transport från hamn till jönköping, så minst 70' hemma.
Gjorde en snabbkoll på eBay från en rekomenderad leverantör och där går kylare, RDC6442G kontroller, 130W rör (peak160W) ink nätdel + 60W rör ink nätdel på max 35' inklusive frakt. Resterande delar får man väl kika lite närmare på men jag har en Gecko g540 och fyra stegmotorer liggandes t.ex. Man skulle nog kunna spara lite + att det vore skitkul att bygga, men det lär väl ta bättre delen av vintern och en bit in på sommaren misstänker jag.
Hmmm. Fick ytterligare lite idéer nu!
Förutom fräsen har jag ju tillgång till ett plåtslageri med saxar, bockmaskiner och en plasma jag kan använda.
Fick ett pris på en Bodor med 150W + 60W rör inklusive 4:e axel (ca 600USD) och honeycomb för 7100USD fritt hamnen göteborg. Det ger ca 65' + transport från hamn till jönköping, så minst 70' hemma.
Gjorde en snabbkoll på eBay från en rekomenderad leverantör och där går kylare, RDC6442G kontroller, 130W rör (peak160W) ink nätdel + 60W rör ink nätdel på max 35' inklusive frakt. Resterande delar får man väl kika lite närmare på men jag har en Gecko g540 och fyra stegmotorer liggandes t.ex. Man skulle nog kunna spara lite + att det vore skitkul att bygga, men det lär väl ta bättre delen av vintern och en bit in på sommaren misstänker jag.
Hmmm. Fick ytterligare lite idéer nu!
Såg just att Bodor inte helt förvånande kallar en Reci W6 för 150W. Det är en sådan jag referarede till som en 130W när jag kollade priser lite snabbt.
Ja kika på oxygen assisted lasers, 150W skär stålplåt upp till 6mm då om den e syrgas assisterad.. men kräver att man tänker lite annorlunda när man designar den.. =)
Nu är det snart för mycket bra idéer här
Laddade hem cadritningen och konstaterar att det är mycket delar, men snyggt hopkommet.
Skall det fortsätta så här får jag väl starta en projettråd i stället

Laddade hem cadritningen och konstaterar att det är mycket delar, men snyggt hopkommet.
Skall det fortsätta så här får jag väl starta en projettråd i stället