Göra om UDP-data till seriell data

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Göra om UDP-data till seriell data

Inlägg av TomasL »

Köp en NPort device server så löser du problemet.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Att hantera UDP eller TCP är samma svårighetsgrad och det finns flera lösningar t.ex. att (som redan föreslagits) köpa en portserver för en tusenlapp eller två.

Alternativt skriva ihop lite egen kod eller använda något gratisprogram. Du behöver inte rensa bort något själv från paketen utan det sker automatiskt även i Windows.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja i princip är det väl bara att göra nåt i stil med följande pseudokod:

Kod: Markera allt

udp_port=open_port(4711)
serial_port=open_serial(1)

while true
  data=read(udp_port)
  send(serial_port, data)
Så kommer alla UDP-paket som tas emot på port 4711 skickas vidare till serieport nummer 1.

Möjligen behöver man stoppa in nån form av bufferthantering också, beroende på hur funktionerna för att ta emot och skicka data fungerar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tackar för svaren.
Köpa en sån där nport blir det nog inte tal om till det här projektet. Jag förstår att det direkt löser mitt problem men det kostar också lite väl mycket.

mankan, Jan Almqvist och Nerre verkar vara något på spåret.
Riktigt snyggt hade ju varit om man kunde få ihop ett liiiiiiitet litet win-program som vid start (dubbelklick) försvinner ner i trayen och gör exakt det som ni beskriver. Högerklick på traysymbolen och exit avslutar det.

@mankan: Ska läsa på lite om "windowsskalet" och bat-filer och se vad det är för något.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror väl helt på vilka kostnadsramar man har, naturligtvis.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Helst en nollbudget, förutom egna arbetstimmar är väl ungefär optimalt för hobbyprojekt. Som bonus lär man sig kanske nåt på vägen. Kommer att följa tråden och se om här hittas nåt sånt för den ursprungliga frågeställningen.

Sen undrar jag om det inte gick att "förädla" dina data redan på pajen och köra en webserver där?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Misstänker det går att få datan i vilket format man önskar från RPi:n. Så just rätt "dataformatering" som mjukvaran i laptopen kräver blir nog inga problem.
Vet inte riktigt hur det där med webserver fungerar och om det kan hjälpa mig i det här läget.
Ska kolla vidare på det här med netcat och kanske möjligheten att göra ett litet eget program utifrån någon guide.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag är inne på att leka lite med RPi och mäta förbrukning av pellets samt el och sedan bajsa ut detta på mitt interna nät mot en läsplatta på lämpligt ställe för bekväm avläsning. Även inmatning av mängd påfylld pellets (har sk vecko magasin som tar 10-11 säckar á16kg) ska kunna ske på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Vad jag tänkte var att pajen skulle göra <whatever mjukvaran i laptoppen gör> och bjuda på eventuella resultat genom webservern. (Men jag har givetvis ingen aning om vad laptopmjukvaran gör.)
svanted

Inlägg av svanted »

tror det är enklare att göra en websida på RPin som visar det du vill.
om du visar hur avläst data ser ut och hur du vill ha det presenterat kan det dyka upp förslag.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Om det är något i den här stilen ni är ute efter: http://parvus.duckdns.org/
Den är snabbt hopkommen på en RPi med hjälp från forumet. Det är bara ett "skådebröd" för att kolla om det duger. Källkoden är bifogad.

Edit: Här är tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 43&t=84280
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo, så här är det:

Jag vill börja övervaka vissa saker här hemma (precis som tecno grunnat på).
Just det här projektet är lite loggning av faserna som jag skriver om i tråden under Mätinstrument/Verktyg.

Vidare så ska det bli brevlåda, vattennivå, ytterbelysning, vissa funktioner i verkstaden med mera, och behöver då komma igång med kommunikationen.
Mina "noder" kommer nog bli en blandning av Arduino, Rpi och PLC och det dom alla har gemensamt är att det verkar vara väldigt lätt att få dom att skicka UDP-paket med diverse data över mitt trådlösa nätverk.
Dra kabel mellan nod-mittpunkt är inte aktuellt pga avstånd, bergsgrund och annat.

För att börja någonstans så blev det här mitt pilotprojekt, dvs fas-loggaren.
Här vill jag överföra fas-mätarens data och presentera det med en rullande graf. Tänkte till det använda lizerdboys mjukvara som just plockar data från serieporten och visar denna på ett önskvärt sätt.
Tankarna går sedan vidare att få en kompis att hjälpa mig med en "gårds-app" som även den kan kommunicera samt plocka data från nätverket.

Jag kan som sagt inget om det här men någonstans måste jag börja. Att noderna skickar runt UDP-data känns som en bra metod för den här storleken och det finns mycket hjälp/bibliotek om det på nätet. Problemet jag har är just att få in datan till det just nu berörda programmet.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Har du kollat på node-RED? http://nodered.org
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Inte hört om det tidigare och måste läsa lite mer om hur det där fungerar. Tack för tipset!

Satt för övrigt i natt och läste en del om hur man kan göra ett litet eget program med hjälp av Visual Basic som sen kör netcat-kommando. Borde gå att genomföra känns det som. Måste bara förstå hur det där netcat fungerar...
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Visual Basic är att krångla till det, åtminstone till en början. Gör en bat-fil som sagt: http://www.makeuseof.com/tag/write-simp ... -bat-file/. Jag har ju nästan skrivet den åt dig.
Skriv svar