Göra om UDP-data till seriell data
- Magnus_K
- EF Sponsor
Göra om UDP-data till seriell data
Kryptiskt ämne men lite mer utförligt undrar jag det här:
Jag har en nod (RPi) som sänder ut data på mitt nätverk i UDP-paket.
Mjukvaran, som ska behandla datan, är gjord för att ta emot seriell data över en COM-port.
Vet ni om det finns något "där ute" som kan hjälpa mig att göra den här manövern?
Är det lätt att skriva ett litet win-program som tuggar i bakgrunden och som tar emot paketen, rensar ur datan och sedan skickar denna till någon slags virtuell COM-port?
Jag har en nod (RPi) som sänder ut data på mitt nätverk i UDP-paket.
Mjukvaran, som ska behandla datan, är gjord för att ta emot seriell data över en COM-port.
Vet ni om det finns något "där ute" som kan hjälpa mig att göra den här manövern?
Är det lätt att skriva ett litet win-program som tuggar i bakgrunden och som tar emot paketen, rensar ur datan och sedan skickar denna till någon slags virtuell COM-port?
- lillahuset
- Gått bort
Re: Göra om UDP-data till seriell data
Att skriva UDP <--> RS232 är inte svårt om man har ett riktigt OS, som Linux. 
Edit: Aha, jag missade nog att du ville konvertera i Windows.

Edit: Aha, jag missade nog att du ville konvertera i Windows.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vet inte... eller snarare, förstår inte.
Kan så lite om sånt här så överlever bara genom att googla och hitta färdiga kodsnuttar jag kan kopiera.
Rpi:n sänder sin data trådlöst via Wifi:t och så har jag mjukvaran på min laptop.
Att sända UDP-paket för att sedan arbeta vidare med tyckte jag lät vettigt men det kanske finns andra metoder för det här?
Kan så lite om sånt här så överlever bara genom att googla och hitta färdiga kodsnuttar jag kan kopiera.
Rpi:n sänder sin data trådlöst via Wifi:t och så har jag mjukvaran på min laptop.
Att sända UDP-paket för att sedan arbeta vidare med tyckte jag lät vettigt men det kanske finns andra metoder för det här?
- lillahuset
- Gått bort
OK, jag gissar att du har Windows på din laptop.
Vad har du för mjukvara för att hantera dina UDP-paket?
Ett UDP-paket är väldigt enkelt (även om jag inte minns detaljerna) så att konvertera informationen till serieport är inte märkvärdigt. Det är bara det att våra vänner i Redmond alltid "kan själv" även om motsatsen bevisats många gånger.
Om du beskriver lite utförligare vad du vill finns säkert någon här som kan hjälpa dig.
Vad har du för mjukvara för att hantera dina UDP-paket?
Ett UDP-paket är väldigt enkelt (även om jag inte minns detaljerna) så att konvertera informationen till serieport är inte märkvärdigt. Det är bara det att våra vänner i Redmond alltid "kan själv" även om motsatsen bevisats många gånger.
Om du beskriver lite utförligare vad du vill finns säkert någon här som kan hjälpa dig.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja, jag kör windows på laptop:en. Därav frågan om win-program...
I nuläget har jag inget på laptop:en för att hantera UDP-paketen. Det är ju lite det som är problemet.
Det finns bara en Rpi, som fräser ur sig sin mät-data i UDP-paket, på hemmanätverket. För att behandla datan tänkte jag använda en mjukvara som "tyvärr" bara läser data genom förvald COM-port. Vet inte vad jag kan skriva mer.
I nuläget har jag inget på laptop:en för att hantera UDP-paketen. Det är ju lite det som är problemet.
Det finns bara en Rpi, som fräser ur sig sin mät-data i UDP-paket, på hemmanätverket. För att behandla datan tänkte jag använda en mjukvara som "tyvärr" bara läser data genom förvald COM-port. Vet inte vad jag kan skriva mer.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är UDP rätt, finns väl inget som håller koll på att alla paketen kommit fram?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det stämmer nog, men i det här läget är det inte så noga om lite data faller bort.
Tänkte göra en multicast så de apparater som befinner sig på nätverket har möjlighet att nå datan.
Tänkte göra en multicast så de apparater som befinner sig på nätverket har möjlighet att nå datan.
Det låter som att du letar efter nått i stil med Virtual COM-UDP
VirtualCOM-UDP allows users to connect their existing (legacy) serial communications software programs to local or remote IP network addresses via UDP protocol, giving them the ability to get UDP data streams into their existing application without costly changes.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kikade faktiskt på den mjukvaran innan men tappade lite sugen när jag såg priset. Men ja, det är nog exakt vad jag söker.
Visst, 79 dollars är inte speciellt mycket men det spräcker det här projektets budget flera gånger om.
EDIT: Läser om http://www.hw-group.com/products/hw_vsp/index_en.html nu. Kan vara något. Återkommer.
Hmm, verkar inte kunna hantera UDP-trafik, enbart TCP.
Visst, 79 dollars är inte speciellt mycket men det spräcker det här projektets budget flera gånger om.
EDIT: Läser om http://www.hw-group.com/products/hw_vsp/index_en.html nu. Kan vara något. Återkommer.
Hmm, verkar inte kunna hantera UDP-trafik, enbart TCP.
- lillahuset
- Gått bort
Men din RPi kan väl skicka TCP/IP som skrivs till disk så kan pojkarna från Redmond läsa data.
Krångla inte till det, kolla på netcat https://en.wikipedia.org/wiki/Netcat och sedan pipe:a till COM-porten.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det ser verkligen lovande ut. Aningens över min nivå men ska ge det ett försök.
Vad menar du med att "pipe:a till COM-porten"? Är det något man kan göra med netcat också?
Vad menar du med att "pipe:a till COM-porten"? Är det något man kan göra med netcat också?
Nja, i Windowsskalet eller bat-fil, typ t.ex.: nc -lun -p 10000 > COM1
Beroende på vilken COM-port kan du få tricka lite med \\.\COMx osv.
Beroende på vilken COM-port kan du få tricka lite med \\.\COMx osv.
Eller socat som är ännu funktionellare. Men för Windows vet jag inte riktigt.