Stängselaggregat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zellero

Re: Stängselaggregat.

Inlägg av Zellero »

Finns det nån i Vaggerydstrakten som kan komma o kika så bjussar jag på fika och ägg från frigående höns på går'n. :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Blir det nån spänning i kondensatorn, den vita burken längst upp på den första bilden?
Fungerar det så långt borde det bli runt 700V i den, så akta fingrarna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kondingen verkar kunna vara på 400V 40µF baserat på 40040 som står på den så jag gissar på likriktad 230V i denna men oavsett ändå livsfarligt förstås. Spänningen från denna tranformeras sedan upp genom transformatorn som pulsas så det inte blir för hög spänning för länge och att det hela samtidigt även är isolerat.
Zellero

Inlägg av Zellero »

Jag vågar inte mäta på nåt som jag inte har nån aning om..
Anton A

Inlägg av Anton A »

Jag har nyligen felsökt ett aggregat av samma fabrikat fast ett 2500. Detta hade samma symptom och jag kunde konstatera att en lindning på trafon brunnit av internt.

Något liknade kanske skett med ditt.

//Anton A
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Hoppas du får napp på ditt erbjudande. Förhoppningsvis finns det någon smålänning som kan kika förbi.
Mitt aggregat är bara på 6J så det räcker nog inte till din hage.

Tänkte på en sak, när och var köpte du det? På en sida som gjorde reklam för ditt aggregat skriver dom "3 års produkt och åskskadegaranti.".
Zellero

Inlägg av Zellero »

Japp 4 år gammalt.
Lindning på trafon, hur fixar man det då?
Senast redigerad av Zellero 24 oktober 2016, 20:15:32, redigerad totalt 1 gång.
Anton A

Inlägg av Anton A »

Tyvärr är transformatorn ingjuten i epoxy så det är inget som är lätt att reparera, men om man kan hitta en som har exakt samma data så kan man byta.

Till det aggregat jag felsökte så har jag inte funnit någon ersättare så det aggregatet har hamnat i skrotlådan.

//Anton
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Ja, det är nog tyvärr så. En brunnen lindning är nog det sista du vill se.

Lite nyfiken på IC:n. Står det något på den eller har dom varit fula och etsat/slipat bort märkningen?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hemskt sällsynt att transformatorn är sönder, i det närmaste enbart efter en åskträff, oftast ej lönt att byta, om det inte finns ett trasigt aggregat i liknande storlek att ta ifrån.
Kondensatorn brukar vara specad 450VAC MKP och kapacitans efter behov, sällan så stora som 40µF, vanligare med flera mindre, 16µF är populärt.
Spänningsdubbling sker mest troligt med de två 1µF kondensatorerna och dioderna runt dem.
Blir alldeles för dålig fart på det hela om man inte får upp spänningen till runt 700V, har sett uppåt 900 åxå, och ja, i 450VAC kondensatorer, och då med en switchad booster före.
Ic:n brukar vara en ASIC eller en ommärkt µC och får vanligtvis köpas sittandes på ett nytt kretskort.
Kan du få ned den en 7-8 mil söderut, och jag får ha den ett par dar, går den nog att laga för en smärre summa, skicka ett PM isåfall.
Zellero

Inlägg av Zellero »

Ingen åska som tagit den iallafall. Har åskskydd innan också.får se om jobbpolarn hittar nåt o återkommer. Tack så länge
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ha honom att kolla tyristorn om det inte blir spänning i kondensatorn.
Zellero

Inlägg av Zellero »

Verkar som trafon är hel. Ingen spänning över kondensator. Han vet inte hur han ska mäta på tyristorn.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Mät resistans mellan benen, avbrott mellan mittenbenet och de andra två, kontakt mellan ytterbenen, mittenbenet är hopkopplat med tabben.
Ni behöver nog lossa en av anslutningarna till transformatorn för att kunna mäta den utan att löda loss den.
Är det kortslutning mellan mittenben och ytterben får ni löda loss den och mäta igen.
Blir det stora keramiska motståndet varmt om man har kontakten i?
Zellero

Inlägg av Zellero »

Ska undersöka detta. Tror dock att våra instrument går bet på detta..
Skriv svar