Råd angående tigsvets
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Råd angående tigsvets
Olika TIG märken = Same same but different, dvs med separata rattar eller en meny djungel. Ok att vissa har lite annorlunda finesser.
Jupp, Jockes Däckshop tog över agenturen i somras efter att Unanders kört sönder trucken dom hade.ochkl0620 skrev:CPMS. Finns det Air Liquid ÅF här i våra trakter?
Har bara hittat AGA, på Bygg Leasing i Sollefteå och Ramsele Vulk.
ESAB...
Vi har några 800A TIG/MMA-maskiner (inga invertermaskiner utan stora tunga as utan några inställningar annat än EN ratt), de fungerar. I övrigt är ESAB i princip portförbjudna hos oss. Enda anledningen till att dessa maskiner är ESAB är att inga andra lämpliga maskiner fanns tillgängliga vid tillfället för inköp. Vi tar inte i dom utan handskar
Men nu pratar jag ur ett perspektiv där maskinerna används för kvalificerad svetsning, yrkesmässigt. YMMV såklart.

Vi har några 800A TIG/MMA-maskiner (inga invertermaskiner utan stora tunga as utan några inställningar annat än EN ratt), de fungerar. I övrigt är ESAB i princip portförbjudna hos oss. Enda anledningen till att dessa maskiner är ESAB är att inga andra lämpliga maskiner fanns tillgängliga vid tillfället för inköp. Vi tar inte i dom utan handskar

Inställningarna fungerar i stort på samma sätt hos alla fabrikat. Hur mycket inställningar som måste göras beror på hur du svetsar, kör du puls så blir det oftast ett gäng med parametrar man skall ställa in men kör man med pedal är det mindre inställningar.
Viktigt är att verkligen sätta sig in i vilka funktioner svetsen har och inte göra som jag och missa att jag hade AC Balans i svetsen.
Viktigt är att verkligen sätta sig in i vilka funktioner svetsen har och inte göra som jag och missa att jag hade AC Balans i svetsen.

Jag har också en Ben-Royal och det har två bekanta också, alla vi är nöjda. Ska man ha ett bättre märke får man betala rejält...
Skulle jag köpt gasflaska nu, så hade jag satsat på Air-Liquides 11:a.
Kan tillägga att jag har ett par svetsar till, en MIG för tunn tråd och en MIG för grövre tråd också, så valet av svets beror ju på användningsområdet.
Skulle jag köpt gasflaska nu, så hade jag satsat på Air-Liquides 11:a.
Kan tillägga att jag har ett par svetsar till, en MIG för tunn tråd och en MIG för grövre tråd också, så valet av svets beror ju på användningsområdet.
Geekjoan: Du verkar jämföra fronten på en AC/DC maskin med pottar med två stycken DC maskiner med menusystem
Det är inte rättvist
Den maskin jag har (Telwin AC/DC 220V köpt ibörjan på 90talet) har menysystem men det är ju lättarbetat för det finns ett antal förinställda jobbinställningar så vid järn ställer jag in PF16 och maxströmmen efter hur tjockt materialet är sedan slår jag om till pedal och svetsar.
För svetsar som vi hobbysvetsare klarar av så är inställningarna ju lättare och man behöver inte fippla med allt som går att fippla med. Ju mer man lär sig och svårare prylar man ger sig på (1mm alu under upp, ståendes på ett ben bara, böjd över ett ångrör tex
) så blir det säkert viktigare med alla inställningar.
Det finns lilla och stora lindesystemet vad gäller svetshantag och kontaktdonet, men anslutningar för typ pedaler får man nog räkna som helt leverantörsspecifikt
Det är inte rättvist

Den maskin jag har (Telwin AC/DC 220V köpt ibörjan på 90talet) har menysystem men det är ju lättarbetat för det finns ett antal förinställda jobbinställningar så vid järn ställer jag in PF16 och maxströmmen efter hur tjockt materialet är sedan slår jag om till pedal och svetsar.
För svetsar som vi hobbysvetsare klarar av så är inställningarna ju lättare och man behöver inte fippla med allt som går att fippla med. Ju mer man lär sig och svårare prylar man ger sig på (1mm alu under upp, ståendes på ett ben bara, böjd över ett ångrör tex

Det finns lilla och stora lindesystemet vad gäller svetshantag och kontaktdonet, men anslutningar för typ pedaler får man nog räkna som helt leverantörsspecifikt
- Klas-Kenny
Har också en Benroyal/Stahlwerk som nämnts några gånger i tråden.
Är dock inte särskilt nöjd med den..
Har varianten med inbyggd plasmaskärare, varit problem till och från med att den inte tänder. Aldrig kommit underfund med varför.
Pedalen är allmänt tråkig att använda (framför allt klumpig och väldigt hög), och la dessutom ner ganska snabbt. Gjorde dock en fulreparation (en potentiometer hade pajjat) som jag trodde skulle hålla just den gången jag behövde den på sin höjd, men den har faktiskt hållit ganska länge nu (öppnade potentiometern och modifierade "fingrarna" lite).
Men, senast när jag skulle använda maskinen så fungerade den inte alls. Kan i princip inte ställa om någonting. HF-starten verkar inte fungera vid TIG och kan inte ställa om strömmen. Vid MMA ligger den fast på max-ström, plasman fungerade nog inte heller alls (mer än att blåsa luft med). Ska ge mig på en reparation vid tillfälle, men inte blivit av ännu..
Edit: För övrigt vad gäller många rattar; det är inte alls särskilt svårt att hålla reda på egentligen. En del utav rattarna gäller bara AC, en del av rattarna behöver man inte röra om man inte vill köra puls eller annat "exotiskt", ett par av rattarna kan man ställa lite lagom en gång och i princip aldrig mer röra (om man inte ska göra något speciellt). Tar typ tio minuter att komma underfund med det hela.
Är dock inte särskilt nöjd med den..

Har varianten med inbyggd plasmaskärare, varit problem till och från med att den inte tänder. Aldrig kommit underfund med varför.
Pedalen är allmänt tråkig att använda (framför allt klumpig och väldigt hög), och la dessutom ner ganska snabbt. Gjorde dock en fulreparation (en potentiometer hade pajjat) som jag trodde skulle hålla just den gången jag behövde den på sin höjd, men den har faktiskt hållit ganska länge nu (öppnade potentiometern och modifierade "fingrarna" lite).
Men, senast när jag skulle använda maskinen så fungerade den inte alls. Kan i princip inte ställa om någonting. HF-starten verkar inte fungera vid TIG och kan inte ställa om strömmen. Vid MMA ligger den fast på max-ström, plasman fungerade nog inte heller alls (mer än att blåsa luft med). Ska ge mig på en reparation vid tillfälle, men inte blivit av ännu..
Edit: För övrigt vad gäller många rattar; det är inte alls särskilt svårt att hålla reda på egentligen. En del utav rattarna gäller bara AC, en del av rattarna behöver man inte röra om man inte vill köra puls eller annat "exotiskt", ett par av rattarna kan man ställa lite lagom en gång och i princip aldrig mer röra (om man inte ska göra något speciellt). Tar typ tio minuter att komma underfund med det hela.
H.O skrev:ESAB...![]()
Vi har några 800A TIG/MMA-maskiner (inga invertermaskiner utan stora tunga as utan några inställningar annat än EN ratt), de fungerar. I övrigt är ESAB i princip portförbjudna hos oss. Enda anledningen till att dessa maskiner är ESAB är att inga andra lämpliga maskiner fanns tillgängliga vid tillfället för inköp. Vi tar inte i dom utan handskarMen nu pratar jag ur ett perspektiv där maskinerna används för kvalificerad svetsning, yrkesmässigt. YMMV såklart.
Då vill jag ju veta varför och vad ni nu köper istället och varför?
Jag har inte sagt något om pris på maskinen, jag vill ha en maskin som jag kan lära mig på och ha "resten av mitt liv". Kan tänka mig att lägga kanske 25-30 på maskin och lite kringutrustning.
Jag vill lära mig tig för att jag tycker det blir snyggt resultat. Om jag bara var ute efter att sätta ihop plåtbitar kan jag använde den migsvets vi har idag.
Så här vill jag inte att det ska se ut, vilket det typ gör när jag kör med den migsvets vi har idag: Vill att det ska se ut så här: Sen så har jag fått för mig att TIG är lite mer kontrollerat. När man svetsar MIG så flyger det ju loppor över allt. Inget man gör på "parkettgolv" precis. NEJ jag ska inte göra det i lägenheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
första bilden ser ju dålig ut för att vara MIG.
Finns det en läcka i gasslangen? dåligt rengjort munstycke? för lite gas?
Kompisens son kunde efter en timmes övning svetsa bättre med MIG än den där bilden.
Vi (jag kompis och hans son) ska på svetskurs på tisdag igen så nu fick du mig att lägga tid på att prova MIG där igen
Andra måste ju vara maskinsvetsad, den ser ju omänsklig ut
Några namn som finns i proffssammanhang.
ESAB (uppfann väl elsvets en gång i tiden, svetspinne) https://sv.wikipedia.org/wiki/Esab
Kempii (finland)
Migatronic (danskar?)
Miller (USA)
Telwin (Italien)
Ett exempel på hur en enligt mig normal tigsvets ser ut om det går bra
https://www.google.se/search?q=TIG+svet ... PP9PR4M%3A
sorry den länken blev lite lång
Finns det en läcka i gasslangen? dåligt rengjort munstycke? för lite gas?
Kompisens son kunde efter en timmes övning svetsa bättre med MIG än den där bilden.
Vi (jag kompis och hans son) ska på svetskurs på tisdag igen så nu fick du mig att lägga tid på att prova MIG där igen

Andra måste ju vara maskinsvetsad, den ser ju omänsklig ut

Några namn som finns i proffssammanhang.
ESAB (uppfann väl elsvets en gång i tiden, svetspinne) https://sv.wikipedia.org/wiki/Esab
Kempii (finland)
Migatronic (danskar?)
Miller (USA)
Telwin (Italien)
Ett exempel på hur en enligt mig normal tigsvets ser ut om det går bra
https://www.google.se/search?q=TIG+svet ... PP9PR4M%3A
sorry den länken blev lite lång
För låg ström, dåligt med gas, läcka så luft kommer till osv. Får inte ens sådana fogar med min MAG och ren koldioxid.
Den andra får anses vara verkstadsporr.
Den andra får anses vara verkstadsporr.
-
om det första var en Mig svets.. Sparka den personen som gjort det direkt!!!!!
En mig söm ska inte se ut så oavsett! Migat på både svart och rostfritt ska se riktigt fint ut. Att det skvätterlite är inget problem.
Mig kan man svetsa rent efter 10min övning. Så länge man har gas, vettig matning, vettig inställning och framför allt rent material så är det bara att köra på.
En sådan söm är ju fasen skam....
Så här ser en vanlig svängande söm ut från mig-svets:

En mig söm ska inte se ut så oavsett! Migat på både svart och rostfritt ska se riktigt fint ut. Att det skvätterlite är inget problem.
Mig kan man svetsa rent efter 10min övning. Så länge man har gas, vettig matning, vettig inställning och framför allt rent material så är det bara att köra på.
En sådan söm är ju fasen skam....
Så här ser en vanlig svängande söm ut från mig-svets:

Så här ser en snabbt gjord kort rakt dragen svetsträng ut med ett mycket enkelt billig rostigt MAG aggregat och ren CO2 som jag gjorde för en 8 år sedan för visning i en annan tråd.
Ytan är normalt inte så här blank utan svagt grå men blixten gjorde att det visst blev så ändå.
Ytan är normalt inte så här blank utan svagt grå men blixten gjorde att det visst blev så ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 8 oktober 2016, 23:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Vill man komma lite billigare undan köper man sig en begagnad Miller.
Jag tycker att min Miller går otroligt fint.
Jag tycker att min Miller går otroligt fint.
-
Kör själv en migatronic mig. Och den funkar riktigt bra. Använd i 10 år nu och den rullar på och gör allt och litet till! Har bland annat svetsat huvudbalken i min verkstad med den! 300A 3fas svets. Köpt för 5t begagnad och den bör hålla 20 år till utan problem!
Ett klassiskt ESAB-exempel, som nog var det som fick bägaren att rinna över:Då vill jag ju veta varför och vad ni nu köper istället och varför?
Vi gjorde ett jobb i Sydafrika, hade ett antal nya ESAB TIG-maskiner med oss. Väl på plats havererar kylvattenslutningarna titt som tätt, det går i princip inte att koppla loss slangarna utan att kopplingen går sönder. Det är inte bra när man är på andra sidan jordklotet. Som tur är har ESAB ett servicekontor "i stan", hjälpte det? Nej.
Nu för tiden köper vi, i princip uteslutande, Fronius. Vi har MIG/MAG maskiner (TPS5000) som smält tonvis (ja, 1000-tals kilo) tråd utan minsta problem (förutom slitdelar såklart). Kan kolla på Måndag men jag tror vi har över 100 maskiner, allt från små "brödrostar" via stora "dumma" VarioSynergic till avancerad MagicWave och CMT maskiner. Alla maskiner valideras årligen och de är "aldrig" utanför specifikationen. Vi använder de både i manuella och maskinella applikationer.
Finns det andra märken som också är bra? Självklart gör det det men vi har liksom kört in oss på Fronius under en 15-års period och upplever väldigt lite problem med maskinerna - som ofta utsätts för rätt tuff behandling både rent fysiskt och elektriskt.