Är 12 volt 50% duty call samma sak som 6 volt konstant?
Re: Är 12 volt 50% duty call samma sak som 6 volt konstant?
"Duty call" är väl jourutryckning, ungefär, så jag förstår inte riktigt vad det har med spänning o sånt att göra.
Kan det vara så att TS blandat ihop det med duty-cycle?
eller kanske bara pulskvot på inrikiska.
Är det jag som tänker fel här men jag får 25% pulskvot på 12v att vara samma som 6v konstant.
Vid ren resistans så är effekten 4ggr högre vid 12volt än vid 6volt. (dubbla spänningen = dubbla strömmen) så då måste pulskvoten vara 1/4 = 25%
Ex:
12volt 12ohm = 1ampere vilket blir 12watt
6volt 12ohm = 0.5ampere vilket blir 3watt.
12 watt x 25% = 3watt.
Men att driva en pump med en dc motor är en helt annan sak. Om vi bortser helt och hållet från motståndet på vattnet och övrig friktion så gör en perfekt dc-motor ett visst antal rpm per volt. Dubbla volten blir då dubbla varvtalet och det bör bli dubbla flödet med en displacementpump. Men det är bara i teorin. En pump med skovelhjul beter sig helt annorlunda.
Vid ren resistans så är effekten 4ggr högre vid 12volt än vid 6volt. (dubbla spänningen = dubbla strömmen) så då måste pulskvoten vara 1/4 = 25%
Ex:
12volt 12ohm = 1ampere vilket blir 12watt
6volt 12ohm = 0.5ampere vilket blir 3watt.
12 watt x 25% = 3watt.
Men att driva en pump med en dc motor är en helt annan sak. Om vi bortser helt och hållet från motståndet på vattnet och övrig friktion så gör en perfekt dc-motor ett visst antal rpm per volt. Dubbla volten blir då dubbla varvtalet och det bör bli dubbla flödet med en displacementpump. Men det är bara i teorin. En pump med skovelhjul beter sig helt annorlunda.
du har helt rätt i din effekträkning...