Är 12 volt 50% duty call samma sak som 6 volt konstant?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Är 12 volt 50% duty call samma sak som 6 volt konstant?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej.

Enkel nyfiken fråga. Om jag mäter resistans över tid och jag stoppar mätningen vid en viss resistans(den största) och där med stoppar klockan. För varje enskild mätning jag gör så ska spänning skickas ut som är 12 volt. Nästa mätning så skickas det ut 0 volt och nästa mätning skickas det ut 12 volt igen osv.

Jag delar största resistansen med antalet mätningar och då får jag ut perioden för varje cykel. I detta fall är det 12 volt hög 50% och sedan 0 volt låg 50%.

Så om det är 500 ms loop så är en period 1000 ms. Därav att 12 volt under 500 ms och 0 volt under 500 ms.

Men spelar perioden någon roll här egentligen om man ska reglera? Då kan 6 volt konstant spänning vara lika effektiv som 12 volt 50% duty call?

Jag menar om man har 12 volt under en halv period och resten av perioden är 0 volt. Då kan man tolka det som att det är 6 volt som har lagts på?

Jag menar inte att det är exakt reglerbart med 6 volts konstant spänning än 12 volts 50% duty call med en period på 60 sekunder. Det blir riktigt ostadigt.

Syftet är att jag håller på göra en matematisk modell(överföringsfunktion) som jag har mätit fram igenom att pulserat 5 volt 50% duty call med en period på 0.6 sekunder och därmed kunna plotta en graf. Jag vill veta exakt hur modellen beter sig om jag lägger på 2 volts konstant spänning än 2.5 konstant spänning.

Skulle jag i Simulink lägga till ett steg svar på 2.5 volt så skulle jag få ut ett visst värde som stämmer överens med maximala resistansvärdet.

Fråga:
Måste man ta hänsyn till perioden när man skapar en matematisk modell? Dvs varje matematisk modell har sin egen period? Eller blir den matematiska modellen oberoende av perioden typ som att om jag matar in 4 volt så får jag ut en annan resistans. Samma sak om jag tillämpar 4 volt konstant spänning i verkligheten så ska jag få ut samma resistans, trots att jag skapade modellen igenom mättade när insignalen var pulserande.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Är 12 volt 50% duty call samma sak som 6 volt konstant?

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du menar "duty cycle" och med en duty-cycle på 50% är effekten vid 12V den samma som vid konstant 6V.

Resten av ditt resonemang är inte på en nivå jag förstår.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej. Tackar. Så då behöver jag inte ta hänsyn till perioden om jag skapar en överföringsfunktion som omvandlar viss spänning till en viss resistans? Det är bara ett exempel? Jag kan alltså med andra ord sampla med 250 ms ON och 250 ms OFF och sedan simulera med annan frekvens t.ex 200 och 300? Eller är det så att om jag samplar med duty 50/50 så gör jag en överföringsfunktion för endast 50/50 men perioderna får vara olika långa?

För att jag är mycket intelligent :)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Inte tillräckligt smart för att kunna anpassa frågorna till sin publik :)

Om du bara resonerar teoretiskt, med ideala komponenter, så spelar tiden ingen roll.
Men i verkligheten spelar tiden absolut roll. För att kunna bedöma om tiderna du pratar om är rimliga så måste du berätta vad för system du ska mäta på.
Om man tar det till sin ytterlighet så säger det ju sig självt att switchar du något med flera GHz så blir inte det samma sak som när man switchar med entalet Hz.
Men om 10 Hz kommer ge annat resultat än 2 Hz, det beror på! Kan vara enorm skillnad i ett system, kan vara likställt med DC i ett annat...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev:Jag antar att du menar "duty cycle" och med en duty-cycle på 50% är effekten vid 12V den samma som vid konstant 6V.
Därav uttrycket "effektivvärde".

Medelspänningen (medelvärdet) blir också 6 V, men det är bara tack vare att det är en fyrkantvåg som är symmetrisk runt 6 V.

En spänning som växlar mellan +6 V och -6V får också ett effektivvärde på 6 V, men medelvärdet blir 0 V.

(Lite kompletterande förklaringar alltså.)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

eqlazer skrev:Inte tillräckligt smart för att kunna anpassa frågorna till sin publik :)

Om du bara resonerar teoretiskt, med ideala komponenter, så spelar tiden ingen roll.
Men i verkligheten spelar tiden absolut roll. För att kunna bedöma om tiderna du pratar om är rimliga så måste du berätta vad för system du ska mäta på.
Om man tar det till sin ytterlighet så säger det ju sig självt att switchar du något med flera GHz så blir inte det samma sak som när man switchar med entalet Hz.
Men om 10 Hz kommer ge annat resultat än 2 Hz, det beror på! Kan vara enorm skillnad i ett system, kan vara likställt med DC i ett annat...
Okej. Men om jag gör en överföringsfunktion av samplad duty call 50/50 så kommer den överföringsfunktionen endast vara för duty 50/50? Detta är liksom min huvudfråga i tråden. Då är det längden på perioden som är den reglerande variabeln endast?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Om du inte berättar vad det är för mumbo jumbo du håller på med så kan vi inte svara på om tiden är den enda variabeln.
Temperatur, luftfuktighet, åldring etc. Finns massa man kan behöva ta hänsyn till, men återigen, utan att veta vad du håller på med kan man inte svara på om dessa parametrar kan bortses ifrån eller inte.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tänker fylla vatten i ett glas. Glaset har ett hål i sig. Klassisk vattentanklabb. Ja, det är ett glas och ingen syrafast tank med spiraler i.

Jag vill öva på reglera med PID. Då tänkte jag att jag tar min Arduino som skickar ut hög och låg signal 50/50 med enn period på 3000 uS. Alltså 1500 var.

Signalen går till ett 1 kOhm motstånd dom triggar igång basen på en 2n2222 trissa som fungerar som ett relä för en 5 volts pump. Digitala pinnen kunde inte driva pumpen. Så pumpen drivs av VCC istället med en trissa som brytare.

Då pulserar jag så pumpen pumpar saktigare. Jag loggar analoga värden över tid och när jag känner att vattennivån i glaset ökar inget mer så har jag hittat min statiska förstärkning gör just 50/50 med period 3000 uS.

Jag omvandlar mätdata till en överföringsfunktion. Är då denna överföringsfunktion endast för 50/50 duty call? Eller kan jag se överföringsfunktionen som volt kontra analogt värde?

5 volt 10/90 duty call har också en effektivspänning. Vi säger att det är 0.5 volt. Tror ni då att överföringsfunktionen kommer bete sig exakt om jag trycker in 0.5 volt i den så som om jag i verkligheten testar 10/90 duty call?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår inte riktigt vad jour-utryckning har med elektronik och spänning att göra. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Al_Bundy skrev: 5 volt 10/90 duty call har också en effektivspänning. Vi säger att det är 0.5 volt. Tror ni då att överföringsfunktionen kommer bete sig exakt om jag trycker in 0.5 volt i den så som om jag i verkligheten testar 10/90 duty call?
Nä eftersom pumpen inte kommer gå alls på 0.5V så blir det ju inte samma sak..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du verkar bara tro att du behöver lista ut glasets överföringsfunktion, men det är ju hela systemets överföringsfunktion du behöver. Hela regler-loopen måste vara med i analysen.

Pumpens hastighet är inte helt proportionell mot drivspänningen, vattnets flöde är antagligen inte heller helt proportionellt mot drivspänningen. Och sen kan pumpen bara snurra inom ett visst intervall, d.v.s. du kan inte styra ut pumpen med 2000 V om det är det som skulle behövas för att få önskad reglering.

Det normala när man ska avgöra en överföringsfunktion är att man tittar på systemets stegssvar (impulssvar är enklare att analysera men en impuls är svårare att skapa). Det finns en del enklare metoder, men även de är rätt komplexa. Du verkar underskatta problemets komplexitet.

Lite lämplig läsning
https://en.wikipedia.org/wiki/PID_contr ... oop_tuning

http://www.control.lth.se/Research/Proc ... utotuning/

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=8859436

http://www.ifac-control.org/publication ... xruano.pdf
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nu vet jag om att pumpen skulle inte starta vid 0.5 volt. Men en överföringsfunktion är för linjära system och då säger den att det fungerar.

Det jag menade är att vi leker med tanken att det fungerar. Jag tror ni inte förstår frågeställningen i denna tråd?

Allt jag frågar efter än om överföringsfunktionen blir volt kontra analogt värde endast för 50/50 duty call?

Så om jag samplar under 50/50 duty call. Då får jag en kurva som jag sedan skapar en överföringsfunktion. Denna överföringsfunktion blir då volt kontra analogt värde eller period kontra analogt värde? Om det blir period kontra analogt värde så är funktionen endast tillämpad för 50/50 duty.

Jag menar effektmässigt så är 50/50 samma sak som 50% av konstantspänningen.
svanted

Inlägg av svanted »

ja teoretiskt mot en resistanslast...
men inte som drivning till en elmotor.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej. Då tolkar jag att duty call blir specifik för just denna överföringsfunktion.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Vad är duty call?
Skriv svar