Haveri på hårddisk
Re: Haveri på hårddisk
Det beror väl såklart vilket fysiskt fel vi pratar om. Har samtliga läshuvuden ramlat av och ligger och dansar på skivan så är det klart att alla amatörmässiga försök gör skadan värre.
Men om det handlar om en repa som gör några block oläsbara så kommer ddrescue bara logga felet och läsa andra block först. Sedan går den tillbaka och provar de trasiga blocken igen. Tack vare loggen kan man fortsätta vid senare tillfälle om det är så att temperaturen eller annat påverkar läsresultatet.
Så att entydigt säga att fysiska skador leder till mer problem är väldigt förenklat.
Det som de flesta i tråden verkar hålla med om är att det är dumt att chansa! Har man råd ska man inte labba själv utan lämna det till proffsen.
Men om det handlar om en repa som gör några block oläsbara så kommer ddrescue bara logga felet och läsa andra block först. Sedan går den tillbaka och provar de trasiga blocken igen. Tack vare loggen kan man fortsätta vid senare tillfälle om det är så att temperaturen eller annat påverkar läsresultatet.
Så att entydigt säga att fysiska skador leder till mer problem är väldigt förenklat.
Det som de flesta i tråden verkar hålla med om är att det är dumt att chansa! Har man råd ska man inte labba själv utan lämna det till proffsen.
Egentligen har jag inte råd, men det finns en hel viktig på disken.
Man kanske skulle göra ett försök med "ddrescue" först?
Man kanske skulle göra ett försök med "ddrescue" först?
Nej, är det en repa kommer läshuvudet att bli förstört, därefter kommer den trasiga pickuppen att förstöra skivan ytterligare, dvs skadan efter ett par tusen varv på skivan kommer att bli oreparerbar.pbgp skrev:Men om det handlar om en repa som gör några block oläsbara så kommer ddrescue bara logga felet och läsa andra block först. Sedan går den tillbaka och provar de trasiga blocken igen. Tack vare loggen kan man fortsätta vid senare tillfälle om det är så att temperaturen eller annat påverkar läsresultatet..
Nä, hur förklarar du då realokeringslistorna som diskar haft sen urminnes tider. Alltså block som inte går att skriva eller läsa på grund av fysiska fel och därför logiskt mappas om? Diskar med sånna listor går inte sönder för det..
Kanske har vi olika definition av fysiskt fel.
Kanske har vi olika definition av fysiskt fel.
Det är inte fysiska skador, utan snarare magnetiska defekter i skivmaterialet. Förr i tiden, när huvudena flög "flera meter" över diskarna, så kanske det handlade om mekaniska defekter, men nu, när läshuvudet ligger runt 3 nanometer (motsvarar diametern av 40 st atomer) över disken, säger det sig självt att minsta fysiska defekt kommer att skada huvudet.
Vad ni troligen inte tänker på är de otroligt små avstånden samt vilka hastigheter det handlar om.
En analogi: Om läshuvudet vore stort som en jumbojet och jorden motsvarar disken, skulle jumbojetten flyga i närmare MACH 800 på 10 meters höjd.
Vad ni troligen inte tänker på är de otroligt små avstånden samt vilka hastigheter det handlar om.
En analogi: Om läshuvudet vore stort som en jumbojet och jorden motsvarar disken, skulle jumbojetten flyga i närmare MACH 800 på 10 meters höjd.
¨TomasL skrev:Finns inga räddningsprogram i världen som klarar av fysiskt skadade diskar, som denna uppenbarligen är.
Nix.
Så länge disken snurrar och kan läsas så kan man få ut information. Det första man gör är att göra en image av all data. Därefter jobbar man med imagen och utvinner data ur den. Har gjort så ett antal gånger med bekantas hårddiskar och fått tillbaka all data.
Däremot har man problem om kontrollerkortet har dött, då får man hitta en likadan disk, och transplantera över det, innan man kan utvinna data.
Vad du än gör. Sätt ICKE nått program på att joxa med disken eller försöka "reparera" disken, det kan bli katastrof.
Och för att förtydliga. Om din hårddisk råkat ut för något riktigt katastrofalt, till exempel befunnit sig ombord på en rymdfärja som gått sönder under inträdet i atmosfären och därefter slagit ner från rymden som en sten i backen, då kan du räkna med lite dataförlust, men på Discovery så fick de tillbaka 99% av datat ändå.
Lite läsning http://www.computerworld.com/article/2535754/data-center/shuttle-columbia-s-hard-drive-data-recovered-from-crash-site.html
Med största sannolikhet kan du få tillbaka det mesta.
Jag lyckades inte med att mounta disken i Linux.
Jag ger nog upp med detta.
Jag ger nog upp med detta.

Jag kikade lite på loggen du laddat upp. Det ser ut som att du har 30 diskar eller partitioner på den där datorn? Stämmer det?
Annars kan nog partitionstabellen vara trasig och då kan det bli svårt att montera disken i linux.
Ska du bara göra en avbild(image) av disken så behövs den inte monteras. Jag blir sugen på att göra ett försök.. Men jag har pinsamt nog inte en 1TB över att lägga en image på, sen är det ju lite långt till säter.
Annars kan nog partitionstabellen vara trasig och då kan det bli svårt att montera disken i linux.
Ska du bara göra en avbild(image) av disken så behövs den inte monteras. Jag blir sugen på att göra ett försök.. Men jag har pinsamt nog inte en 1TB över att lägga en image på, sen är det ju lite långt till säter.
Ahlberg Data regerar! De fixade en disk åt mig där en av familjens yngre medlemmar kårde återställning av win7. Allt gick givetvis inte att rädda, men förvånansvärt mycket.
Ring och kolla!
Ring och kolla!
säter
>Jag lyckades inte med att mounta disken i Linux.
dd och ddrescue arbetar på icke mounta diskar .
>Jag lyckades inte med att mounta disken i Linux.
dd och ddrescue arbetar på icke mounta diskar .
Om man fått ett mekaniskt fel på hårddisken skulle det vara möjligt att öppna hårddisken och flytta över skivan till en annan hårddisk och flytta över datan till en ny hårddisk?
Jag brukar alltid köpa två likadana hårddiskar av den orsaken?
- lillahuset
- Gått bort
Ytterst tveksamt om du inte har ett bra renrum. Dessutom brukar/brukade det ligga kalibreringsdata på diskarna så det är inte alls säkert att det funkar även om resten är rätt.
Det är två saker som spelar in, förutom renrummet.
Servodata finns på diskarna, och kalibreringsdata i ett rom på controller-kortet.
Båda måste funka ihop för att det skall gå att läsa från diskarna.
Servodata finns på diskarna, och kalibreringsdata i ett rom på controller-kortet.
Båda måste funka ihop för att det skall gå att läsa från diskarna.
Idag har man inte renrum - däremot arbetsstationer med filtrerad laminär luft - tänk dragskåp fast tvärt omhelmut skrev:Om man fått ett mekaniskt fel på hårddisken skulle det vara möjligt att öppna hårddisken och flytta över skivan till en annan hårddisk och flytta över datan till en ny hårddisk?
Man behöver en massa mekaniska special-tools för att bla lyfta bort huvudena och rampen utan att huvudena går i varandra och förstörs - en lätt nudd mot varandra så är det kört, likaså om huvudet når en stillastående skiva och fastna på dess yta (och det sitter hårt vill jag lova när det väl fäster - det är samma krafter som gör att lim/klister håller ihop ytorna)
skall man flytta över skivpaketet så måste skivornas inbördes orientering gentemot varandra vara på delar av mm samma och ännu mindre så att jonglera med skivorna är inte att tänka på
med andra ord det går, men skall vara väl utrustad med både rätt luftmiljö och rätt grejor innan man ger sig på det.
kretskorten (eller snarare dess eeprom eller flashinnehåll) måste följa med till nya kortet om man provar att byta kretskort mellan diskchassien då kalibreringsvärden är lagrade på korten numera. är det eeprom så går denna att löda över, men numera läggs det in i flashen tillsammans med firmware och måste ha speciella hårdvara och mjukvara för att läsa ut dessa.
De som räddar diskar samlar på dessa kalibreringsvärden i en databank och får man in ett disk med brunnen kretskort så prova de genom dessa olika kalibreringsdata tills det fungerar för att läsa ut data - hemmavid har man inte denna databank.