Har länge funderat på att bygga en eldriven kickboard/scooter/sparkcykel men det har alltid kommit något emellan.
Jag inbillar mig att det behövs hall givare på motorn och motsvarande ingångar på fartreglaget för att få "bra" funktion vid lägre farter?
Min plan är "vanliga" hjul på d=110mm och en maxhastighet på 20-30km/h.
Det skulle då bli 1448rpm på hjulet, och tanken var att ha remdrift för att få upp varvtalet lite. Rimligtvis borde man kunna få in 4:1 reducering.
Då hamnar vi på 5792rpm på elmotorn.
Vad jag behöver hjälp med:
- Hur mycket effekt behövs för att få en acceptabel acceleration och fart i uppförsbackar? Tänker mig att 750-1000W skulle bli bra?
- Behöver jag ett fartreglage med ingångar för hall-givare för att få en mjuk start från stillastående/långsamt rullande?
- Batterispänning, normalt är ju högre spänning bättre i förlustsynpunkt?
Kod: Markera allt
Batterialternativ vs motor kv:
3s = 12.6V = 460kv
4s = 16.8V = 345kv
5s = 21V = 276kv
6s = 25.2 = 230kv
Nu hoppas jag att vi kan undvika att ifrågasätta vad som är, och inte är lagligt, dels för att jag bor i Finland och för att det med största sannolikhet inte blir färdigställt om jag känner mig själv rätt
