Borstlös motor och fartreglage till "kickboard"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

Borstlös motor och fartreglage till "kickboard"

Inlägg av thewho »

Hejsan på er!

Har länge funderat på att bygga en eldriven kickboard/scooter/sparkcykel men det har alltid kommit något emellan.
Jag inbillar mig att det behövs hall givare på motorn och motsvarande ingångar på fartreglaget för att få "bra" funktion vid lägre farter?

Min plan är "vanliga" hjul på d=110mm och en maxhastighet på 20-30km/h.
Det skulle då bli 1448rpm på hjulet, och tanken var att ha remdrift för att få upp varvtalet lite. Rimligtvis borde man kunna få in 4:1 reducering.
Då hamnar vi på 5792rpm på elmotorn.

Vad jag behöver hjälp med:
- Hur mycket effekt behövs för att få en acceptabel acceleration och fart i uppförsbackar? Tänker mig att 750-1000W skulle bli bra?
- Behöver jag ett fartreglage med ingångar för hall-givare för att få en mjuk start från stillastående/långsamt rullande?
- Batterispänning, normalt är ju högre spänning bättre i förlustsynpunkt?

Kod: Markera allt

Batterialternativ vs motor kv:
3s = 12.6V = 460kv
4s = 16.8V = 345kv
5s = 21V = 276kv
6s = 25.2 = 230kv
Övriga tankar?
Nu hoppas jag att vi kan undvika att ifrågasätta vad som är, och inte är lagligt, dels för att jag bor i Finland och för att det med största sannolikhet inte blir färdigställt om jag känner mig själv rätt :roll:
Senast redigerad av thewho 28 september 2016, 06:29:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Borstlös motor och fartreglage till "kickboard"

Inlägg av Sverige »

Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag har 1kW(märkeffekt) och ca 30km/h skottar på lagom, har varit bra långt inne i skogar och en bit extra efter att vägen tagit slut.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

@thewho:
Med det i rutan menar du väl 3s, 4s, 5s, 6s ?
thewho

Inlägg av thewho »

Sverige: De där kit'et verkar lovande, men är slutsålt :humm:

Uttis: "har varit bra långt inne i skogar" hmm, man kanske skulle satsa på gummihjul för att inte begränsa sig till enbart asfalt.

NULL: Helt rätt! Ändrar det direkt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Motor och kontroller för sensorer har sina fördelar att motorerna ger full kraft från noll vilket sensorlösa kontrollers kan ha problem med. En kontrollers logik för sensor baserade motorer kan sedan tillverkas med väldigt enkel logik utan inslag av någon processor eller avancerad krets vilket är ett krav för de utan sensorer.

Fördelen med sensorlösa motorer är dock att det finns mängder och mängder av kontrollers för dessa och billiga med om man tex använder sig av de som används inom hobby flygning. Inte lika många att välja mellan som använder sig av sensorer.
Skriv svar