Som topic avslöjar så behöver jag hjälp att koppla in min nya spis, lättast är nog att jag bifogar bild på gamla och nya och tanken är att använda gamla sladden eftersom den är rätt kontakt då nya är kopplad för 230V i norge enligt lappen på spisen.
Om det är spisen på den nedre bilden som skall kopplas in så kan Du inte göra detta med den befintliga kabeln. Du bör ha 5-ledare då nollan finns med i alla konfigurationerna och det finns tillgång till trefas. Utan nolla kommer ugnslampa, klocka, elektronik o.dyl. att gå sönder. Kanske även någon värmeslinga.
Eftersom Du är så osäker och det krävs mer än en enkel överflyttning av en kabel är det bäst att anlita en elektriker innan...
Den gamla spisen är inkopplad med tre faser och skyddsjord.
Den nya spisen kräver (även) nolla.
Du behöver en ny anslutningskabel, femledare.
Den typen av anslutningskabel som sitter i den gamla spisen har ofta en gjuten perilexpropp där stiftet för nollan saknas.
(Har du otur saknas även nollan i spisuttaget.)
Jag håller med - det ser ut som att det sitter en bygling mellan de två terminalerna uppe till vänster (under bruna ledaren) men inte till den nedre terminalen. Då är spisen byglad för 380-415 V 2-fas.
Edit: Jag håller med Marta, Sverige lyckades skriva sitt svar under tiden jag skrev mitt
Senast redigerad av danwi 10 september 2016, 22:11:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag tillhör inte dom som brukar komma med pekpinnar om vad man får göra
själv etc. Men jag skulle nog själv tveka att koppla in en spis under dom där omständigheterna
själv - kan bli dyrköpt om grejorna går sönder eller ännu värre om något blir strömförande
Jag hade ringt min elektriker..
danwi skrev:Jag håller med - det ser ut som att det sitter en bygling mellan de två terminalerna uppe till vänster (under bruna ledaren) men inte till den nedre terminalen. Då är spisen byglad för 380-415 V 2-fas.
Att det saknas en bygling är för att jag plockat bort den, det satt även en ner till 3e på den bruna sidan och kabeln jag har är 5 ledad och även kontakten men den användes inte till gamla spisen, det är "piggen" längst uppe till vänster som ej är kopplad. (sett bakifrån, dvs uppskruvad så är den uppe till vänster ej inkopplad)
Precis, jag var på väg att köpa en modern spis med induktion och den krävde både 230 och 400 för någon funktion och inte fanns det n0lla i perilex uttaget så det var kört.
Att dra nytt upp skulle kosta skjortan så fick vara.