Vilken frekvens på PWM ska jag ha vid styrning av AC?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Vilken frekvens på PWM ska jag ha vid styrning av AC?

Inlägg av Al_Bundy »

ToPNoTCH skrev:Ang. ditt sista inlägg så tror jag att du i princip begripit det rätt, men jag får lite känslan av att du försöker lista ut ett magiskt värde som i själva verket inte behöver förstå i och med PID regulatorn.

Exempelvis är det en stor skillnad i att värma vatten till en viss temperatur jämfört med att hålla denna temperatur.
Volymen vatten och omgivande temperatur är andra faktorer som påverkar.

Hela principen med att ha en sluten loop och en regulator är just för att du aldrig matematiskt kommer få fram det värde som är det "exakt rätta" ,då det finns för många konstanter inblandade som inte är repeterbara.
Så fokusera på hur du skall implementera och tuna din PID (eller PI) istället.
Jag förstog jag inte vad du menar. Jag söker inget speciellt värde. Allt jag försöker göra är att skapa en duty cycle som kan ge en bra pulsering till ett SSR Relä som värmer. Jag tänker räkna ut tidskonstanten igenom att använda Simulink identification Toolbox då det ska vara en diskret överföringsfunktion.

Sedan tänker jag simulera i Simulink och kolla om det blir bra. Sedan omvandlar jag det till PLC kod.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Nej då fattade jag nog fel.

Men du skriver ju
Jag söker inget speciellt värde
och
Jag tänker räkna ut tidskonstanten
och
Sedan omvandlar jag det till PLC kod
Jag trodde att du höll på att implementera en PID regulator, men nu tror jag (fortfarande) att du försöker använda en PID regulator för att få fram en tidskonstant.
Detta får det övriga jiddret om att försöka dela Watt med tid osv. att verka lite mer logiskt.

Då vill jag bara meddela att du är på fel spår. En regulator används inte för en sådan beräkning. Den bygger på att den "lär sig" överföringsfunktionen.

För övrigt kommer du få stora problem med den metoden (jag vill gå så långt så jag säger att du inte kommer lyckas).
Om du beräknar den "teoretiska" tidskonstanten för att hålla en temperatur och använder denna hela tiden så kommer:
1.) Det ta en evighet att nå din tänkta temperatur.
2.) En oundviklig drift i temperatur kommer uppstå över tid.

Mig veterligen så måste man ha någon form av loop med återkoppling för att lösa detta, även om den är så enkel som en termostat med hystress (den enklaste formen kanske).
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nej. Jag tänker räkna ut tidskonstanten via System identification Toolbox och där samplar man data under valfritt intervall och sedan räknar den ut tidskonstanten och man får även en överföringsfunktioner.

Är det detta du syftar på? Detta är ren och skär praktik och inget beräknongsverktyg för att hitta en teoretisk tidskonstant.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Okej...

Mäta fram eller beräkna fram......Spelar ingen roll.

Faktum kvarstår i tidigare inlägg, samma problem gäller oavsett.

Det finns ingen "fast tidskonstant" som kommer ge dig en stabil temperatur och samtidigt en rimlig uppvärmningstid.
Det är därför det heller inte finns någon sådan lösning i någon produkt som syftar till att hålla en temperatur.

Alla har någon form av återkoppling.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har sagt att jag kommer ha ett återkopplat system. Jag tror du missuppfattar mig.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Så vad skall du då med den "teoretiska tidskonstanten" till.
Nej. Jag tänker räkna ut tidskonstanten via System identification Toolbox och där samplar man data under valfritt intervall och sedan räknar den ut tidskonstanten och man får även en överföringsfunktioner.
Du får ursäkta mig. Jag gjorde ett tappert försök att hjälpa dig, men nu börjar det bli sådan där "efterkostruktioner" som det brukar bli i dina trådar.

Jag ger därmed upp.

Men håll oss gärna underrättade hur det går och vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag räknar ut en tidkonstant via System identification toolbox. SIT är ett pluggin där du från mätdata kan få en tidkonstant och en hel överföringsfunktion - diskret till och med.

Jag har inte sagt att jag ska ta papper och penna för att rita upp en tidskonstant.
Skriv svar