Vilket motståndsvärde? KLART OK!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
rvl

Re: Vilket motståndsvärde? Närmar sig en lösning.

Inlägg av rvl »

Det kan gå att hitta kortslutnigar utan att kapa ledningsbanor också. Mata den kortslutna delen med lämpligt strömbegränsad källa, så kan man med multimeter mäta sig till på vilken del av kortet spänningen (nån mV) blir lägst. Har hittat kortsluten konding mellan 5V och jord på ett PC-moderkort med den metoden. Måste ha varit på 286-tiden... ett kort på rätt många kvadratdecimeter.
jako

Inlägg av jako »

Gamla tantalkondensatorer kortsluter ofta när de går sönder... :)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Styrboxen monterad på skyliften. Allt fungerar perfekt, även remotestyrningen som inte fungerat på 10 år sedan någon annan försökte reparera och använde en PNP-transistor i stället för en NPN. Liften har alltså fram till den brakade denna gång, tidigare bara kunnat köras från korgen.

Lite historik om denna reparation. Kranreparatören konstaterade att styrboxen inte fungerade och tog med den till en elektronikfirma hos en kompis i Norge där han just för tillfället jobbade. De kunde inte fixa den utan schema.

Han sände den då till Åkerströms i Sverige som har byggt liften en gång i tiden. De kunde inte laga av samma orsak. Han fick då kontakt med någon på Rolls Royce elektronikavdelning i Kristinehamn. De kunde heller inte laga den.

Slutligen hamnade den på den elektriska lindareverkstad som jag arbetade på för 50 år sedan. De nuvarande ägarna kände till att jag pysslade med lite av varje och frågade mig om jag ville titta på den. Nu är den som sagt var på plats, fullt fungerande.

Vägen kan vara lång och slingrig ibland innan man kommer fram. Tack för hjälpen alla inblandade på EF, det är gött med ett bollplank i bland. :) :tumupp:

Edit. Boxen kom på plats i morse på min födelsedag och allt testades ok. Kan man få en bättre 70 års present. :D
Skriv svar