Vilket motståndsvärde? KLART OK!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Vilket motståndsvärde? KLART OK!

Inlägg av SeniorLemuren »

Bifogar ett par bilder på en grillad styrbox till en skylift. Det är ett motståndsvärde som inte går att läsa samt en krets som jag inte kan identifiera. Få tag på ett schema har visat sig omöjligt. Det är stenåldersgrejor.

Motståndet är basmotstånd R3 till BC32725 som slår till ett relä och kretsen är den lilla kvadratiska med 4 ben som har beteckningen 9801H ch SFH4610A eller eventuellt så är F ett H. Felet är orsakat av kortslutning i en kabel så har man tur så är det "bara" powerdelen som pajat.

7812 är kortsluten men 7805 verkar hel och R2 som är ett motstånd på 15ohm 2 eller 5W hade blivit så varmt så det har lossnat och låg löst i boxen.
skyliftSchema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 14 augusti 2016, 11:48:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Vilket motståndsvärde?

Inlägg av hcb »

Andra får rätta mig, men jag tror att värdet är rätt okritiskt. Det skall var tillräckligt litet för att transistorn skall bottna/öppna helt, men inte så litet att basströmmen blir för stor. Jag har för mig att en tumregel är 10x större basström än det egentligen skulle behövas, d.v.s. drar lasten (reläer) 100 mA och transistorn har förstärkning 100x bör basströmmen vara ca 10 mA.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Frågan kvarstår typ. Reläet har en resistans på 1.4 kΩ vilket ger en I= 24/1.4= 17 mA. Men sedan är jag inte med. I databladet anger man en hFE min 160 max 400 så vad skall man räkna på? Jag lärde mig detta för 50 år sedan och har aldrig sedan dess behövt syssla med det så det finns liksom inte kvar i arkivet.

Sedan var det den andra frågan, om någon kan identifiera den efterfrågade kretsen. Vet inte om den är trasig eftersom jag inte vet hur jag skall mäta den. men eftersom den sitter i närheten av powermodulen så kan den ju vara paj.
H.O

Inlägg av H.O »

Vad som mellan 1k och 47k funkar nog i detta fallet. 17mA låter iofs rätt lite för en reläspole men OK....

Den lilla 4-beningen hade jag gissat var en optokopplare men kopplingen är ju konstig eftersom basen på transistorn i det här fallet är driven konstant genom R2 och R3. Sitter verkligen byglingen monterad?

EDIT: Men för att räkna på det: 17mA kollektorström, 160ggr förstärkning men vi räknar på 100 ger en basström på 0.17mA. Basen drivs från 24V (antar vi) så basmotståndet blir då 24/0.17mA=137k. Här bortser vi från framspänningsfallet i bas-emitter dioden samt befintlig resistans i R2 och eventuellt spänningsfall över den förmodade optokopplaren. Som sagt "vad som helst" funkar....
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag hade inte så mycket att välja på så jag klämde dit ett 6kΩ. Transistorn öppnar inte så jag antog att den var kass. Jag bytte till en BC557 som jg hade i gömmorna men ingen skillnad. Jag är ju lite helkass på detta med transistorer men om jag mäter mellan bas och jord och emitter och jord så har jag i stort sett samma spänning (25.4V) på basen och emittern, Det innebär alltså om jag förstår rätt att motståndet är för stort?
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Det finns tydligen optokopplare som har liknande betecking:
http://www.vishay.com/optocouplers/list/product-83722/
Men just din typ verkar inte finnas.
9801 är nog tillverkningsår och vecka.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det verkar ju som optokop plaren är byglad för att inte ge ut något. utgången går till en digital inport på en CPU så det kan ju vara någon option. Tar jag bort bygeln så ger den 5 V ut så den verkar funka i alla fall.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>i stort sett samma spänning (25.4V) på basen och emittern

Just ja, det är en PNP-transistor. Då skall basen jordas för att den skall leda.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja det har jag kommit fram till också, men kolla schemat. Där går ju basen via
R3 till plusmatningen på 7805? Jag blir inte klok. Men nu dricker jag vin så kanske jag blir full och glad i stället.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Är det ingen som har något förslag om hur det kan funka med BC32725. Jag har dubbelkollat kopplingarna. Basen på transistorn kan ju aldrig bli jordad oavsett hur stort eller liten R3 är?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du verkligen ritat det rätt, BC327-25 är en PNP-trissa för switchapplikationer, i ditt schema är kollektorn kopplad till + vilket måste vara fel.
Rita schemat med gängse komponentsymboler, så blir det lättare.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Ritningen är konstig, så det är skäl att kolla speciellt två punkter:

1. Nere till höger anges inmatningen + 12 V in.
12 V räcker inte att mata 7812:an, då kommer inge vettigt ur den. 7812 "tänder" först vid ca. 14,5 V och vid större belastning t.o.m. högre.

2. Föregående fråga är relevant för följdfrågan: Är transistorns kollektor (och basen via motståndet) faktiskt kopplade till plusmatningen (+) genast efter säkringen?
Det är inte omöjligt, men vore märkligt, ty då kan reläet aldrig få högre matningsspänning än (~24 V - ~14,5 V) = 9,5 V. 17 mA kan nog räcka för att dra ett 24 V relä, men 9,5 V räcker nog inte. (=> ger bara ~6mA ström).
Det skulle se vettigare ut ifall kollektorn (och basmotståndet) var kopplade till minus (jord).

BC 327-25 har en nominell strömförstärkning hFE = 250, och med så små strömmar som reläet behöver kan du räkna med det värdet.
Icmax är 0,5 A, räkna då med att förstärka till hälften (250 mA). Basströmmen skall då vara minst 1 mA. Det skulle alltså ge motståndsvärdet 9,5...24 kOhm, beroende på om basen går till 14,5 V-nivån, eller till jord. Man väljer sedan ett aningen mindre så får man bättre switching-egenskaper i transistorn.

Det är alltså beräkningen om man gör det "by the book".

Men eftersom man vanligtvis först tittar i lådan "vad man har" räknar man i stället på "kan jag använda det här?" :D
Transistorn tål en basström Ibmax 50 mA. På 24 V ger det ett motstånd 480 ohm (!)

Jag skulle alltså välja ett motstånd som ger en ström mellan 5 och 15 mA => vad jag råkar hitta mellan ~2.. 5 kOhm.

Ditt 6 kOhm motstånd borde därför vara helt ok.

Angående optokopplaren (om).
9801H kan var kodbeteckning, men också datumståmpel (ååmm). Kolla vad de övriga kretsarna har för datumkoder, ifall det inte finns någr "i närheten" (+/- 2 år) är det nog inte datum.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Så där ja. Den person som lämnade denna styrbox hade först försökt reparera själv. Han jobbar med reparationer av skyliftar. Jag hade ju naturligtvis ingen aning om att transistorn var bytt, det var först när TomasL väckte frågan om NPN/PNP. Naturligtvis skall det vara en NPN-för att det skall fungera.

"Hesabon. Rätt med påståendet om 12V Det skall naturligtvis vara 24V (kommer från lastbilens batteri)

Ok jag ritade in schemat i Proteus och testkörde. Det fungerar utmärkt med BC547 och R3 220Ω

Den bygling som var gjord kopplar tydligen bort den av och påslagning av reläet som kan göras från en utport på CPU. Förmodligen någon option. Jag lade dit en brytare i stället för byglingen i Proteus för att kunna testa enkelt.

Skickar en bild på den transistor som satt på kortet från början när jag fick det. Nog tycker jag att det är en PNP-transistor. Så fick jag testa det nyanlända mikroskopet för 100 spänn. Funkar kanonbra.
skylift.jpg
Edit: Har ej testat på kortet ännu, men nu ser det lite ljusare ut.
Användarvisningsbild
Hesabon

Re: Vilket motståndsvärde? Närmar sig en lösning.

Inlägg av Hesabon »

Jo men nu blidde det ju fason på saken... :tumupp:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Vilket motståndsvärde? Närmar sig en lösning.

Efter att ha bytt transistor och brända 7805, 7812 så testade jag kortet med 24V. Det var kortis någonstans på 12V-sidan.

Eftersom jag saknar schema på kortet så fick jag genom uteslutningsmetoden och universalinstrumentet försöka ringa in vart det var kortslutning. Inte så lätt tyvärr för koret är dubbelsidigt och det är halvt omöjligt att löda bot komponenter utan att skada kortet, lödöar följer med osv.

Jag fick till slut ta fram Herr Dremel och kapade ledningsbanor för att hitta felet, det är lättare att överbrygga ledningsbanor än att reparera lödöar som lossnat.

Felet jag hittade överraskade mig storligen, jag har aldrig stött på det tidigare. Den lilla skiten på bilden nedan var boven i dramat. Nu funkar kortet som det skall förutom att relä R1 längst till höger av reläerna saknas, det fungerade visserligen men hade varit rejält överhettat så jag beställde ett nytt från ELFA. Jag var även nervös för att CPU-kortet som sitter på reläkortet var paj, men det verkar bota som det skall.
kondensatorjävel.jpg
Så ser kortet ut med CPU-kortet monterat.
styrkort-skylift.jpg
Skriv svar