Erfarenheter av ESAB Power TIG 200?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zkronk

Re: Erfarenheter av ESAB Power TIG 200?

Inlägg av Zkronk »

nu med variabel AC frekvens mellan 50 - 200Hz!
Står det på sidan som Daniel länkade till :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

CPMS skrev:Kör med liknande svets som danielr112 men en lite äldre modell, använder bara gråa elektroder till allt och det fungerade bra på DC men
inte på AC tills jag upptäckte att jag hade missat att jag hade AC Balans på svetsen. Visste inte ens att jag köpt en svets med AC Balans och inte står det något i manualen om det heller. Efter lite skruvande på den funktionen så går det mycket bättre. :)

Då har vi likadana svetsar, den med raka fronten och inte den snofsiga sneda frontpanelen. Ska svetsa en ställning (lyfta upp framkant) till min så frontpanelen blir lite lättare att se och manövrera.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Zkronk skrev:

- Rengöring av oxid vid AC svetsning är det som eftersöktes.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Det är en äldre modell av WIG AC/DC 200 Puls.
Är väldigt lik den nya modellen förutom att jag har bl. omkopplaren för fotpedalen på framsidan.

Nya modellen: http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... -puls.html

Länk till min modells handbok: https://dl.dropboxusercontent.com/u/541 ... 00P_EN.pdf

AC Balans kallar dom för "Displacement Current" eller "Power shift". :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Angående TIG handtag och ampere så förstod jag att det har även till stor del att göra med hur stort handtag man har, mindre handtag är gjorda för mindre ampere och större för mera, dom drar då mera gas och är klumpigare.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

dom drar då mera gas
Njaäe, du ställer ju in flödet efter ditt behov.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Zkronk skrev:
Det var inte det jag frågade efter. Jag frågade om det gick att ställa AC-balansen. Det är inte samma sak som att ändra frekvensen. När man ändrar AC-balansen ändrar man inte frekvensen, man ändrar förhållandet mellan den negativa och den positiva delen av en period.

Under strömkurvans positiva del sker uppbrytning av oxidskiktet och under den negativa delen överförs större delen av ljusbågens energi till svetssmältan och ibland kanske man vill ha mer energi till att bryta oxiden, i andra fall kanske man vill ha mer energi till smältan och mindre till att bryta oxidskiktet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har några frågor om TIG handtag. Läser man på engelska forum så märker man dom talar om "euro style" handtag vs amerikanska handtag. Majoriteten verkar föredra amerikanska handtag. Skillnaden är väl att eurohandtagen har maffigare handtag som är formade, medans US-style är en enklare slimmad rund design, "pencil handles" kallas dom bl.a., menar att det är enklare att manipulera greppet på en US-style över en euro som låser in en i ett visst grepp.

Är det någon här som har erfarenhet av handtagen och vilka som funkar bäst? Hur är det annars med kompabilitet. Kan man köpa ett annat sorts TIG handtag till t.ex. en kemppi, antar adaptrar kan behövas, om sådana fins.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Vafasiken. Inte ens Kemppi har en manual att tillgå till maskinen jag frågade på (minarc 300 tig). Dåligt skött jämfört med ESAB.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Frågade om manual på annat språk och då hittade dom den, då den var lagrad under finska, men har flera språk i ett.

Jag har laddat upp filen på Maskinistens downloadssektion där dom har en stor mängd olika bruksanvisningar för diverse maskiner:
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=22616

3-fas driven, 100% intermittens upp till ca 170A, 35% upp till 270A. En svets som förmodligen är starkare än mina behov. Men att ha 100% intermittens låter roligt. Hf och skrap start lägen, inte liftarc. Jag har förstått liftarc är ganska modern funktion. HF borde man ju klara sig på oavsett. Slope funktioner finns, puls som tillval. Låter som den har alla de funktioner en hobbyist kan behöva.

Det jag är mest orolig över är om det blir jobbigt att få nya handtag och tillbehär att passa, och om komponenterna börjar närma sig slutet, och hur enket är det att diagnosera och byta isåfall? Och finns det något på dessa som kan gå sönder som är så dyrt att det inte lönar sig att reparera?

Ibland funderar man om man borde ta det säkra före det osäkra och skaffa en modern MinarcTig 200 EVO. Blir att spara och/eller försöka sälja diverse andra grejer då...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag frågade rapidwelding bara sådär på halvskoj om dom kunde fixa en Kemppi Minarc 200 evo utan TIG handtag och istället fixa en CK17 (som verkar mest älskade handtaget) med switch och adaptrar och grejs som behövs och fick en bra deal (handtag, tillbehör och adaptrar gratis) och gratis frakt, så 1280€ exkl moms för en sprillans ny kemppi pinn och tig maskin. Ja kanske ändå lite dyrt för mig, måste ju räkna in gas också...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Märkesmaskiner blir tyvärr oftast ganska dyra om man köper dom ny men jag gav runt 7k för min Stahlwerk Kina maskin så att så himla dyrt lät det inte. Ska nog kolla på att byta handaget på min för det som följde med är nog det klumpigaste jag varit med om, blev användbart efter jag klippt bort all extra plast närmast handtaget men det finns ju väldigt smidiga att skaffa.

Tänkte först köpa en beggad Liquid Air flaska från England men med fraktkostnad blev den ganska dyr till slut och i samma veva pratade jag med en försäljare på Liquid Air och fick en rabattkod så en ny 11l flaska gick på lite mer än halva ordinarie pris. Så slå dom en signal om du tänkte köra med Liquid Air, fina utbytesflaskor med snabbkoppling och inbyggd flödesregulator.

Edit/
Air Liquide heter dom ju, inte Liquide Air. :)
Senast redigerad av CPMS 15 augusti 2016, 12:50:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

AL hade jag definitivt tänkt satsa på, smidigt system och man slipper egen regulator. Billigare än AGA också.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

SeniorLemuren skrev:Ska du inte svetsa aluminium så duger den väl. Priset är emellertid lite högt anser jag om den inte är vattenkyld. Om du skall svetsa 200 Amp så behöver du vattenkylt svetsmunstycke. Jag har kört en hel del med min runt 100 Amp och hållaren för wolframtråden blir överhettad redan då.
Nå nu ska vi se, säljaren verkar inte vilja svara då jag skriver på engelska så jag försöker på min kragliga finska istället. Bjöd 400€, måste väl anses vara ett OK pris för en gammal proffsmaskin, ett tecken på att den borde vara gjord för "the long haul" är att den har luftfilter vid intaget, så insidan torde vara bra skyddad från verkstadens diverse skräp.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja då gick det fram, och då kommer det fram att priset är exkl. moms och dom vill ha 620€... Visst ett företag som säljer. Störande dom inte ens nämde det var exkl. moms. Dom testar maskinen åt mig iaf. om jag är intresserad...
Skriv svar