Styra tändspole och spridare med arduino. Val av transistor?
Re: Styra 12v transistor med arduino
Då 1, 2 och 3 inte är definierat säger det ingenting. Slå i databladet och använd rätt beteckning istället, det rör sig om E, G och C.
Din information är en konstant inte-information och det går inte att hjälpa på det vis.
Du anger inte heller om den mätning är med en '0' eller '1' ut från Arduinon, inte heller har du mätt det motsatta värdet. Jag tycker att du rent faktisk ska börja ge den information som efterfrågas, utan den kan du inte få hjälp, så enkelt är det.
Men den ska kopplas som följer:
Emitter till GND. Den GND ska vara den samma oavsett om det är till 5V eller 12V!
Collector till spolen/belastningen.
Gate till Arduinon.
Din information är en konstant inte-information och det går inte att hjälpa på det vis.
Du anger inte heller om den mätning är med en '0' eller '1' ut från Arduinon, inte heller har du mätt det motsatta värdet. Jag tycker att du rent faktisk ska börja ge den information som efterfrågas, utan den kan du inte få hjälp, så enkelt är det.
Men den ska kopplas som följer:
Emitter till GND. Den GND ska vara den samma oavsett om det är till 5V eller 12V!
Collector till spolen/belastningen.
Gate till Arduinon.
- lillahuset
- Gått bort
Bra beslut. Det är möjligt att IGBT är lättanvända men jag har aldrig använt en. En MOSFET däremot är väldigt lätt att använda. Om man ser till att VGS inte är för hög.
Edit: Jag kollade databladet (fig 3) och vill du switcha mer än 1A så har du inte valt rätt. Vid 25C behöver du typiskt 5V VGS för 1A ID.
Edit: Jag kollade databladet (fig 3) och vill du switcha mer än 1A så har du inte valt rätt. Vid 25C behöver du typiskt 5V VGS för 1A ID.
1 2 3 är pinnarna från vänster till höger i skissen på hur jag kopplat.
Vad skulle vara lämpligt att använda för transistor om man skall driva en tändspole och bränslespridare?
Tycker det är lite konstigt då ISL9V5036P3 är rekommenderande att använda som tändsteg alltså driva tändspole och används som det i bl.a. megasquirt insprutningssystem. Står tom i databladet.
Edit:
har irf540 som verkar kraftfulla skulle dessa fungera både till spridare och tändspole?(inte samtidigt då..)
krävs det någon diod eller nått för att skydda transistorn?
Vad skulle vara lämpligt att använda för transistor om man skall driva en tändspole och bränslespridare?
Tycker det är lite konstigt då ISL9V5036P3 är rekommenderande att använda som tändsteg alltså driva tändspole och används som det i bl.a. megasquirt insprutningssystem. Står tom i databladet.
Edit:
har irf540 som verkar kraftfulla skulle dessa fungera både till spridare och tändspole?(inte samtidigt då..)
krävs det någon diod eller nått för att skydda transistorn?
Senast redigerad av marntell 3 augusti 2016, 19:23:29, redigerad totalt 1 gång.
- lillahuset
- Gått bort
Jag har ingen aning men det finns säkert någon här som vet. Fixa till rubriken lite så den blir mer specifik så nappar säkert någon. 

Re: Styra tändspole och spridare med arduino. Val av transis
Jag byggde en tändspoledrivning i sin tid och mätte väldigt mycket.
Transistorn ska tåla minst 800V om man inte ska dämpa energin från tändspolen så IRF510 är inte bra till detta (heller).
Jag fick tag på en tidig produktion av N-MOSFET som tålde 1000V (minns inte vilken), parallellkopplade 4 st för att få lägre Rdson - och se på helvetet vilket tändsystem jag fick! Jag impedansanpassade också högspänningsdelen och det hela tände bättre än något annat jag har sett.
På labbänken testade jag med ett 20mm gnistgap och en bit kartong fattade eld direkt man petade det in i gnistgapet. Körde med tändstift som tände stabilt och bra vid 1,5mm gap! Ja, de blev slitna...
Transistorn ska tåla minst 800V om man inte ska dämpa energin från tändspolen så IRF510 är inte bra till detta (heller).
Jag fick tag på en tidig produktion av N-MOSFET som tålde 1000V (minns inte vilken), parallellkopplade 4 st för att få lägre Rdson - och se på helvetet vilket tändsystem jag fick! Jag impedansanpassade också högspänningsdelen och det hela tände bättre än något annat jag har sett.
På labbänken testade jag med ett 20mm gnistgap och en bit kartong fattade eld direkt man petade det in i gnistgapet. Körde med tändstift som tände stabilt och bra vid 1,5mm gap! Ja, de blev slitna...
Hehe oj ja då blixtrar det på bra. Men jag skall ha 8st spolar och nöjer mig med normal gnista som inte äter stift
.
Då är irf540 också för dålig då den bara tål mer ström? Men duger kanske bra till spridare iaf?
Har du något tips på mosfet så det räcker med en per spole?
Tack för alla svar hittills mycket hjälpsamt

Då är irf540 också för dålig då den bara tål mer ström? Men duger kanske bra till spridare iaf?
Har du något tips på mosfet så det räcker med en per spole?
Tack för alla svar hittills mycket hjälpsamt

-
Låter som en jäkla massa tändspolar. Har du en V16?
Nej inte riktigt så stort, är en bmw v8 med "coil on plug".
-
Är inte så hemma på cop, men det innebär att spolen inte behöver ladda upp lika snabbt och kan vara mindre än i ett system med fördelning av energin till flera olika stift. Därmed behövs inte så stor strömtålighet. Hur det blir med spänningståligheten beror väl på omsättningen av varven i spolen.
En annan följd av konstruktionen blir väl att man inte vill att tändstiften ska ta slut så ofta eftersom det blir dyrare att byta enhet, gentemot att byta enbart tändstift. Eftersom spolen sitter direkt på stiften blir det inga förluster i tändkablar. Sammantaget borde detta innebära mindre energi genom spolen och ett lättare liv att leva för transistorn som ska sköta timeingen. Gentemot ett system som delar tändspole på flera stift vill säga. Frågan är väl bara hur mycket det innebär för spänningståligheten på transistorn! Men det är alltid bra med marginaler.
En annan följd av konstruktionen blir väl att man inte vill att tändstiften ska ta slut så ofta eftersom det blir dyrare att byta enhet, gentemot att byta enbart tändstift. Eftersom spolen sitter direkt på stiften blir det inga förluster i tändkablar. Sammantaget borde detta innebära mindre energi genom spolen och ett lättare liv att leva för transistorn som ska sköta timeingen. Gentemot ett system som delar tändspole på flera stift vill säga. Frågan är väl bara hur mycket det innebär för spänningståligheten på transistorn! Men det är alltid bra med marginaler.
COP är väl oftast en CDI-tändning?
-
Jag undrar det. I de felsökningsanvisningar jag sett för cop rekomenderar de att man ohmmäter spolens båda lindningar.
Det innebär ju att man måste komma åt en mätpunkt mellan spolen och kondensatorn. Fast den mätpunkten har jag inte sett finnas.
Använder man inte tyristorer i cdi?
Det innebär ju att man måste komma åt en mätpunkt mellan spolen och kondensatorn. Fast den mätpunkten har jag inte sett finnas.
Använder man inte tyristorer i cdi?
Vad gäller de tändspolar jag kommer använda är jag ganska säker på att de kopplas och fungerar som en vanlig som sitter i gamla bilar.
OK, då fungerar det bra med en transistor som tål minst 800V och minst strömmen som tändspolen kan dra vid 14,5V (mät Ohm på tändspolen).