Satt och funderade på om man skulle sätt ihop ett litet projekt där strömförsörjningen består av en 5V batteribank, ja vilken som helst som normalt sett laddar våra telefoner. Till det använder vi någon "billig" step-up modul så vi får ut 12V från vår 5V batteribank.
Men hur mycket ström kommer detta kräva? Max ut på de batteribanker jag har är 2.1A.
När man omvandlar spänningen från 5V till 12V så kan jag tänka mig att strömmen ser lite annorlunda ut, i form av att det kanske drar mer eller mindre än om man hade haft 12V direkt? Vet inte riktigt hur det fungerar i detta sammanhang och ifall det är olika ens, men jag hoppas att ni kan räta ut några frågetecken

Tänkte nämligen driva en vanlig datorfläkt som vanligen vill ha 12V, klart man kan både driva den direkt från 5V och även skaffa en färdig 5V fläkt, men nu har jag inte möjlighet att skaffa en 5V fläkt och driva en 12V fläkt direkt på 5V, ja det är nästan som att ha fläkten avstängd

De två fläktar jag har tillgängliga just för tillfället utan att rota bland min fläktsamling, är båda 12V. Den ena är på 2.4W som då behöver cirkus 200mA på 12V. Den andra fläkten finns inga uppgifter på, däremot vet jag att den går på 12V eftersom den har en Molex kontakt-adapter som är kopplad mot 12V. Men när jag kollat fläktar tidigare så har de dragit mellan 100mA och 300mA.
Så kan väl räkna med att de drar max en 300mA.
Modulen som jag tänkte att jag kunde använda var en följande;
http://www.ebay.co.uk/itm/Adjustable-DC-DC-Boost-Step-up-Power-Converter-Module-XL6009-Replace-LM2577-/272041588474?hash=item3f56f136fa:g:2PgAAOSwkl5XdiVF Den klarar ju utan problem minst 2A utan någon speciell kylning, den klarar ju upp till 5A har jag för mig, men då bör man nog kyla modulen, och så hög ström är jag ju inte ute efter.
Det finns en liten uträkning på den sidan, enligt följande;
Kod: Markera allt
Vin * Iin * Efficiency = Vout * Iout

Så borde det bli (räknar "lågt" med 0.7 effektivitet, fast det kanske är högt också?)
5V * 2A * 0,7 = 7W
Om man då tar andra sidan så borde det bli
7W = 12 * ~0,58A
Om inte, hur räknar man ut vad 12V och cirkus 300mA drar på 5V genom en step-up modul som den jag länkade till?