Driva 12V fläkt, från 5V.. Hur mycket kommer det dra? (mA/A)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Driva 12V fläkt, från 5V.. Hur mycket kommer det dra? (mA/A)

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Satt och funderade på om man skulle sätt ihop ett litet projekt där strömförsörjningen består av en 5V batteribank, ja vilken som helst som normalt sett laddar våra telefoner. Till det använder vi någon "billig" step-up modul så vi får ut 12V från vår 5V batteribank.

Men hur mycket ström kommer detta kräva? Max ut på de batteribanker jag har är 2.1A.

När man omvandlar spänningen från 5V till 12V så kan jag tänka mig att strömmen ser lite annorlunda ut, i form av att det kanske drar mer eller mindre än om man hade haft 12V direkt? Vet inte riktigt hur det fungerar i detta sammanhang och ifall det är olika ens, men jag hoppas att ni kan räta ut några frågetecken :) ? => !

Tänkte nämligen driva en vanlig datorfläkt som vanligen vill ha 12V, klart man kan både driva den direkt från 5V och även skaffa en färdig 5V fläkt, men nu har jag inte möjlighet att skaffa en 5V fläkt och driva en 12V fläkt direkt på 5V, ja det är nästan som att ha fläkten avstängd ;)

De två fläktar jag har tillgängliga just för tillfället utan att rota bland min fläktsamling, är båda 12V. Den ena är på 2.4W som då behöver cirkus 200mA på 12V. Den andra fläkten finns inga uppgifter på, däremot vet jag att den går på 12V eftersom den har en Molex kontakt-adapter som är kopplad mot 12V. Men när jag kollat fläktar tidigare så har de dragit mellan 100mA och 300mA.

Så kan väl räkna med att de drar max en 300mA.

Modulen som jag tänkte att jag kunde använda var en följande;
http://www.ebay.co.uk/itm/Adjustable-DC-DC-Boost-Step-up-Power-Converter-Module-XL6009-Replace-LM2577-/272041588474?hash=item3f56f136fa:g:2PgAAOSwkl5XdiVF
$_12.JPG
Den klarar ju utan problem minst 2A utan någon speciell kylning, den klarar ju upp till 5A har jag för mig, men då bör man nog kyla modulen, och så hög ström är jag ju inte ute efter.

Det finns en liten uträkning på den sidan, enligt följande;

Kod: Markera allt

Vin * Iin * Efficiency = Vout * Iout
Om man nu kan räkna med denna, det är där ni kommer in förmodar jag :P

Så borde det bli (räknar "lågt" med 0.7 effektivitet, fast det kanske är högt också?)

5V * 2A * 0,7 = 7W
Stämmer det att det blir runt 7W?

Om man då tar andra sidan så borde det bli

7W = 12 * ~0,58A
Alltså borde 5V och 2A med en effektivitet klara 12V upp till 550mA? Stämmer detta?

Om inte, hur räknar man ut vad 12V och cirkus 300mA drar på 5V genom en step-up modul som den jag länkade till?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Re: Driva 12V fläkt, från 5V.. Hur mycket kommer det dra? (m

Inlägg av nifelheim »

Energin är oförstörbar.
Effekt är energi per tidsenhet.
Stoppar du in 10 Watt (2A*5V) har förluster på 2W i omvandlaren, så får du 8 W ut (12V *0,67A) max.

edit:stavning
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hmm, jag tror jag förstår!

Ja med ditt inlägg så syns ju vågskålen. Har man 5V och 2A och vill gå upp till 12V så måste ju Ampere sjunka. Även om man skulle kunna ta ut 10W utan förluster så blir ju ändå Amperen mindre på 12V - även fast det i grunden är lika mycket energi, som du säger.

Men, de 2W som du skriver, är det taget ur luften eller har du hittat det att den modulen drar det? I sådant fall har jag missat vart det står :P Och det är väl i stort sett det jag behöver veta, hur mycket som försvinner i step-up modulen för att se om 5V 2A räcker för 12V 300mA.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En mycket väldesignad switch-mode omvandlare kan uppnå kanske 95% verkningsgrad - men normalt är runt 85%.

10W in blir då 8,5W ut vid 85% verkningsgrad.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

2W skulle ge en effektivitet på 80% (alltså 20% förluster) vilket nog kan
vara ett bra genomsnittsvärde för kalkyler. Det står att det kan vara upp till
94% effektivitet, men det är endast under vissa speciella omständigheter.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

sodjan
Ja absolut, därför jag räknade så "lågt" som 70% tidigare, bara för att vara säker :) Det är ju samma med nätaggregat för datorer, de skryter om sina guld certifieringar osv med jättehög effektivitet, men överlag så klarar de inte det i en vanlig dator.. Bara i deras test-labb :P

Icecap
Alright! :D

Så i slutändan ska alltså en sådan step-up modul med XL6009 klara av att omvandla 5V 2A till åtminstone det fläkten behöver med 12V och 200mA. Och sen lämna en hel del över också :)

Många tack för er hjälp! :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om fläkten drar 0.2A vid 12V så kommer omvandlaren aldrig
att dra 2A vid 5V, så klart. Kanske 0.6A vid 80% verkningsgrad.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ja, det blir väl helt perfekt :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tänk nu på att en sån där batteripack för att ladda mobiltelefoner antagligen har ett litiumbatteri på 3,7 V eller nåt sånt i sig, det sitter alltså redan en step-up i den (som har förluster). Att hänga på ytterligare en step-up på den ger alltså ännu mer förluster. Det skulle vara bättre att modifiera den inbyggda till att ge 12 V (om det går).

Det brukar också vara så att den kapacitet (mAh) som anges är batteriets. En batteripack på 10 000 mAh ger alltså inte 10 000 mAh på 5 V (50 Wh) utan på batteriets 3,7 V (37 Wh).
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Att modifiera batteripacket är uteslutet, men bra att veta!

Dock är batteriet på cirkus 9A, ström ut genom USB porten är 2.1A och 5V. Så där har jag väl koll tror jag :P Andra batteripacket är på 4A eller 6A, så det är mindre, men även det ger ut 5V och 2.1A, precis som de allra flesta batteribanker idag som är gjorda för att ladda telefoner och plattor :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har du provat att köra fläkten på 5 volt? Min förra digitalbox behövde lite extra kylning så jag hade en 12 volts fläkt som drevs av 3 volt och visst snurrade den långsammare men det var tillräckligt.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

toffie skrev:Dock är batteriet på cirkus 9A, ström ut genom USB porten är 2.1A och 5V. Så där har jag väl koll tror jag :P Andra batteripacket är på 4A eller 6A, så det är mindre, men även det ger ut 5V och 2.1A, precis som de allra flesta batteribanker idag som är gjorda för att ladda telefoner och plattor :)
Det låter precis som om du inte har nån koll alls, eftersom du verkar blanda A och Ah lite hur som helst.

"Hur långt körde du igår?"
"90 kilometer i timmen."
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

prototypen
Har inte kommit så långt att jag provat det än, klart det går säkert att köra på 5V, men jag tänkte ha fläkten för att blåsa på mig själv när man ligger i tält vid badet och det är vindstilla ute :P Om den då körs på 5V och normalt ska köras på 12V så blir den ju lite väl långsam :P Men visst, det går säkert att köra på 5V också :P

Nerre
Men batteripacken jag har är ju speccade 9000mAh på 5V.. Det borde väl tillverkarna förstå sig på åtminstone, det är ju inget billigt batteripack heller.. Det är ju inget billigt skräp från eBay. Så om de är speccade för 9000mAh så är det säkerligen större kapacitet på batterierna för att räkna med batteriernas lägre spänning innan den inbyggda step-up modulen.

Hur som helst så ska ju batteripacken jag har klara av att driva fläkten, åtminstone under den tid man behöver den per dag. Sen laddar man ju upp den i bilen eller hemma precis som vanligt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Men batteripacken jag har är ju speccade 9000mAh
Du skrev tidigare 9A, inte 9Ah.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...är ju speccade 9000mAh...

Ja, men du skrev "9A". Ska vara "9Ah".