Vad ska jag göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Vad ska jag göra?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl knappt okänt att jag har alldeles för mycket på G. Mitt andra problem är den dator jag har som suger mig till sig. Hade jag spenderat datortid åt lödtid hade alla mina projekt varit mer eller mindre klara vid det här laget. :vissla:

Hur prioriterar då jag, vilket jag ju faktiskt gör på något (osunt) sätt?!
Jag har för länge sedan gjort en lista på allt jag påbörjat, beskrivit projektet med "namn", vad som är gjort och vad som krävs för att avsluta. Tanken är/var att jag skulle beta av dessa lappar jag skrivit utgående för hur mycket (litet) i tid och insats jag hade kvar. Det har inte funkat till 100% för jag har fyllt på med nya projekt och ...

... ibland avvecklat en del projekt. Antingen har de projekten haft komponenter i sig som plötsligt "gått sönder" (sådant händer när man har staplar av chassin lite överallt), någon har efterfrågat en begärlig del i något projekt och jag har i princip aldrig tackat nej när någon velat köpa en trafo eller ett par rör av mig. Jag har dock inte aktivt försökt att minska projektmängden. Och detta att jag inte listat allt jag har och som jag skulle kunna tänka mig att sälja har kanske också att göra med att jag inte fixat att avsluta mina projekt. :roll:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

"Vad ska jag göra?"
Bita i kungens öra...

Nå, men som någon här sade, enklaste svaret är väl att komma ihåg att leva för "ingen annan kan göra det åt dig"
"Lev nu, men som om det vore för evigt"

Bygg elektronik tillsammans med barnen vetja, gör roliga saker som att jaga ballonger, mäta temperaturen på olika grejer, mm.
Det gör jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en liknande situation, jag har enorma mängder med prylar, jag får ständigt in nytt och har väldigt svårt att göra mej av med saker.

Det är dessutom OERHÖRT tillfredsställande när man behöver en pryl och faktiskt har den för att man sparade den för länge sedan.

(Härom veckan behövde jag en bricka med lite speciellt utseende, letade i bricklådan och hittar två perfekta brickor, det roliga är att jag minns att jag plockade loss exakt dom brickorna när jag skrotade en rörradio typ tja.. 1983 kanske ? ..ganska roligt)

Tid är ju ett problem, jag jobbar heltid, har hus, fyra bilar, tomt och inte att förglömma, sambo och två barn (1.5 och 3.5år), den lilla "fria" tiden man har blir det lätt att man vilar..

Jag resonerar dock så att mina intressen får gå på sparlåga lite medans barnen blir lite äldre, har ju hopp om att kunna överföra lite elektronik/dator/motorintresse på båda barnen, Isabelle som är äldst har absolut visat teknikintresse, hoppas det håller i sig.

Känner igen det där med att man jämt får ideer som poppar upp, förr så tog man tag i dom, nu har man inte tid.. eller råd..
Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Min erfarenhet är att "Bra att ha saker" oftast är saker som tar plats, ligger i vägen, flyttas runt, aldrig används. Dom är ett rent helvete! :evil:
Så varför kan jag inte göra mig av med dom!?

Denna tråden kan ju bli gruppterapi för oss störda elektroniksamlare.

Var dock kul att visa barnen ett egenhändigt byggt yatzy.
Spela Amiga 500 med barnen var också skoj.
Telefon, med sladd var oumbärlig när någon plöjt av telefonledningen samma dag som det åskade. Telia mätte och påstod att det fungerade jävligt bra, min telefon sa att dom snackar skit!

Fick nyss hjälpa till att röja upp efter 50 års samlande av bra att ha saker. 10 containers och ett gäng släpkärror.
eljonas

Inlägg av eljonas »

Jag har oändligt mycket "bra att ha"-saker, varav en hel del legat nerpackade i kartonger i 20 år. Har sedan några år flyttat till ett större hus i bättre skick och dessutom börjar barnen bli självgående (6 och 3 år) så det kommer en tid när man ser ljuset i småbarnstunneln. Vips så är det tvärtom, nu kan man involvera barnen i ens projekt. Så... ge barnen några batterier, lampor och motorer - en utmärkt investering i deras tekniska fortbildning!!

Om det är jobbigt att slänga fungerande saker så skänk bort! Dessutom - spara inte på gamla datorer och annat som det kommer en strid ström av nyare och bättre saker. Bättre att använda förrådet till att spara på saker som är svåra att få tag i!!

/J
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Användarvisningsbild
elshorto

Inlägg av elshorto »

Intressant länk. Ett flödesschema för att göra sig av med bra att ha saker var seriöst.

Att sälja eller ge bort prylar känns lättare än att slänga dom. Vill ingen köpa/ta emot så är det lättare att inse att det är skräp.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Säkert är många saker användbara eller åtråvärda av flera personer, men man vet inte när!
Så att försöka skänka till MinPark eller MakeBey vore väl rätt!
Jag har ju gjort försök med att dela ut till behövande, men äganderätt istället för behov och dyra fraktkostnader inskränker dessa möjligheter.
När skall vi inse att det kapitalistiska prylsamhället inte gör oss lyckligare!
Det finns säkert något kinesiskt visdomsord om detta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Sen är det ju faktiskt så att den som har flest grejer när den dör, vinner.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En sådan T shirt med det trycket fick jag av ungarna för 20-25 år sedan.
Jag är inte värst längre. Tröjan är väck!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

lillahuset skrev:Då tipsar jag igen. :)
http://hackaday.com/2016/05/31/path-to- ... g-it-away/
Haha :D Klockren :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

www.klockren.nu ? :)

Att sälja och skänka bort grejer är inte lätt, av flera skäl, frakt är en.

För övrigt hittade jag en låda med mina gamla skolböcker, och i en från femte klass (tror jag det var) hade jag präntat:

"Motto: Hellre en pryl för mycket än en för lite"

..Har INGET minne av att jag skrivit det, men jag lever så fortfarande, det är bara enklare nu när inte ens föräldrar har sista ordet ;)
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Precis :D
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har gått ner mig djupt i det här träsket. Som ni kanske vet samlar jag på gamla datorer och har svårt att säga nej till en maskin om den är ovanlig och, i min mening, bör bevaras. Även om jag redan har två eller egentligen inte är intresserad.

Som exempel har jag två Unix-burkar från NCR/Sperry, nästan garanterat de enda i Sverige. Jag har "räddat" dom och ska skicka till en samlare på kontinenten... men att packa två ömtåliga datorer i 30-kilosklassen tar emot när man bara vill flyga radiostyrd helikopter... eller sova. Att jag har två barn och sjukskriven fru tar en del av kraften och tiden också.

Eftersom jag har mycket yta har det här kunnat fortgå länge, det var faktiskt meningen när jag köpte hus, jag ville ha gott om plats för att ta hand om sånt som var för stort för den genomsnittlige samlaren...

Nåja, nu är det fullt och jag känner mig hämmad när jag vill påbörja ett nytt projekt och måste flytta tio saker för att hitta lådan med vad jag nu vet att jag har (ofta en ovanlig kabel för datorn jag vill leka med).

Innan det blev såhär illa så var mitt bästa tips att fokusera på ett, max två, projekt i taget och tvinga mig att göra något även om dagsformen ville annorlunda. Att saker rör sig framåt är motiverande i sig.

Något annat som hjälper mig är att ha en deadline. När jag skulle ställa ut saker på RetroGathering så jobbade jag fokuserat och fick mycket gjort.

Nu börjar nästa projekt: "kill your darlings", någon som vill ha tre Alphor i rackstorlek? Ska bara flyga lite helikopter först.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har jag skrivit att datorhelvetet suger mycket kraft och tid. Skulle man kunna ha en timer som bara öppnar PCn nån timme om dagen?
Skriv svar