Vad ska jag göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
el34

Vad ska jag göra?

Inlägg av el34 »

Hej.

Känner att jag har för många bollar i luften just nu. Har massa visioner om div projekt med känner att tiden inte räcker till. Som småbarnsförälder som jag är så hamnar det mesta på " att göra listan". Till saken hör att jag har samlat på mig div grejer,elektronik mm. Känns som att nu tar det mest plats. Och bara det känns fel då jag vet att det mycket sv det jag har kan vara intressant för andra.
Samtidigt vet jag att mycket jag har är bra ha saker! Så,det tar emot att göra sig av med det. Hela mitt förråd är fullt med div saker.
Hur har ni andra gjort? Väntat på att få tiden eller gjort er av med sakerna?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Vad ska jag göra?

Inlägg av MadModder »

Själv hatar jag att göra mig av med saker. Mina förråd är också fulla av bra-att-ha-saker, och det är ändå en jämn inströmning av nya grejer... Jag har femtielva projekt jag antingen vill börja med, eller färdigställa...
Jag har dock ingen annan än mig själv att lägga tid på. Förutom kompisar och släkt då, men en egen familj tar ju en hel del mer tid än så. :D
Det är bara att ta en sak i taget. Det går inte på något annat sätt.
Men börja med att ta en funderare på vad du har som du är minst intresserad av att göra, och som du troligen aldrig kommer börja med.
Kommer du inte fram till något så packa ner ett projekt i taget i en låda och ställ undan. Det tar ändå mindre plats så än om det ligger framme.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Sitter i liknande sits, små barn så man har inte tid att göra klart annat än miniprojekt, men sparar mina saker, många idéer men lite blir gjort. Men snart så när de växer till sig lite hoppas jag man kan fixa klart allt. Jag vill inte heller sälja bra att ha saker...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Bra tips och känns bra att höra att det är fler som sitter i samma sitts :-) Känns "lite" bättre om ni förstår hur jag menar :wink:
Får nog börja gå igenom mitt förråd och se efter vad som är realistiskt att slutföra. Sedan är jag ju husägare också så bara den biten tar ju tid!
Det jävligasre är ju att div idéer växer ju bara till!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad är viktigt? Kanske man kan fokusera på en linje!
Sedan när det gäller grejor så är det väl bättre att samla och skänka till exempelvis MindPark, Fabriken eller liknande ställen.

Med dagens fraktpriser och hantering så känns det bättre att ge till ett kollektiv!

Så kanske man inte lägger så mycken tid på detta forum heller.
Så funderar jag på att göra.
Kanske bara behålla det som har med Robot att göra! Försökte ju lägga upp en projekttråd ! Men det sket sig.

Så nu har jag bett att inte få vara EF Sponsor heller längre. Jag tror att det blir bra.

PS/ Om det är någon som vet vad jag har, och som har behov av det! Hör av Er! /DS
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Vågar nog påstå att vi är i precis samma sits el34.
Småbarn, hus, bilar och allt där till. Idéerna kryper dagligen ur skallen och nästan varje gång säger jag till mig själv: -"Bra, nu har jag allt klart, det här blir ett snabbt och smidigt projekt".
Självklart tar det för lång tid pga någon felberäkning, kostnad eller helt enkelt att någon mer intressant kommit ivägen :wink:

Jag har funderat en del på hur jag ska lösa situationen och för min del tror jag "organisera" är lösningen.
Just nu ligger det grejer till olika projekt ta mig tusan överallt. Ska jag plocka fram saker till ett projekt så hittar jag aldrig allt och lägger då undan dom igen, och givetvis drar igång ett nytt projekt..

För ett tag sedan snackade jag med tjejen om det här och vi ska köra ett race och organisera ute i förrådet. Komponenterna måste få sin plats i sortimentslådor (inte ICA-kassar och flyttlådor som nu) och varje projekt ska få en dedikerad och uppmärkt låda där man samlar allt som hör till just det projektet, även noteringar, scheman och kladdar som jag idag springer runt och letar efter i diverse tidningar och barnteckningar.

Nja, det är nog mitt tips. Gör dig inte av med något än. Vår tid kommer snart :tumupp:
Att organisera projekten hoppas jag ska lösa mitt problem, och vem vet, det kanske passar dig också?
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Har själv funderat på det där om som är viktigt. I första han så kommer ju familjen så klart. Sedan är det ju så tyvärr att det är ju inte lika lätt/ billigt längre att göra sig av med saker via fraktfirmor. Har t.ex en sån där vann de graaf generator som är ca en meter hög. Tänkte skaka livi den men den står bara och tar plats. Några timmar och en nytt bälte och du får håret att resa sig :wink:
Alt,du kan få en säkert en rejäl statisk gnista. Hmm... låter mer som ett av dagens i-lands problem att man samlar på sig så mycket saker.
I bland brukar jag säga till min sambo. Fan! På måndag ringer jag till SRV som det heter här där jag bor och betäller en container för grovsopor!!
Tyvärr kostar en sådan ca 4K och du måste ändå separera allt så där gick det bort :(
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Magnus_K skrev:Vågar nog påstå att vi är i precis samma sits el34.
Småbarn, hus, bilar och allt där till. Idéerna kryper dagligen ur skallen och nästan varje gång säger jag till mig själv: -"Bra, nu har jag allt klart, det här blir ett snabbt och smidigt projekt".
Självklart tar det för lång tid pga någon felberäkning, kostnad eller helt enkelt att någon mer intressant kommit ivägen :wink:

Jag har funderat en del på hur jag ska lösa situationen och för min del tror jag "organisera" är lösningen.
Just nu ligger det grejer till olika projekt ta mig tusan överallt. Ska jag plocka fram saker till ett projekt så hittar jag aldrig allt och lägger då undan dom igen, och givetvis drar igång ett nytt projekt..

För ett tag sedan snackade jag med tjejen om det här och vi ska köra ett race och organisera ute i förrådet. Komponenterna måste få sin plats i sortimentslådor (inte ICA-kassar och flyttlådor som nu) och varje projekt ska få en dedikerad och uppmärkt låda där man samlar allt som hör till just det projektet, även noteringar, scheman och kladdar som jag idag springer runt och letar efter i diverse tidningar och barnteckningar.

Nja, det är nog mitt tips. Gör dig inte av med något än. Vår tid kommer snart :tumupp:
Att organisera projekten hoppas jag ska lösa mitt problem, och vem vet, det kanske passar dig också?
:tumupp:
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Lasp skrev:Vad är viktigt? Kanske man kan fokusera på en linje!
Sedan när det gäller grejor så är det väl bättre att samla och skänka till exempelvis MindPark, Fabriken eller liknande ställen.

Med dagens fraktpriser och hantering så känns det bättre att ge till ett kollektiv!

Så kanske man inte lägger så mycken tid på detta forum heller.
Så funderar jag på att göra.
Kanske bara behålla det som har med Robot att göra! Försökte ju lägga upp en projekttråd ! Men det sket sig.

Så nu har jag bett att inte få vara EF Sponsor heller längre. Jag tror att det blir bra.

PS/ Om det är någon som vet vad jag har, och som har behov av det! Hör av Er! /DS
:tumupp:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://hackaday.com/2016/05/31/path-to- ... g-it-away/

Denna postade någon här, jag tycker den fick mig att tänka, mycket bra att ha saker ligger det på lagret...
Få saker kommer faktiskt till användning!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Så är det faktiskt. Ibland känner jag mer ångest än nöje över det jag har i mitt förråd. Många gånger kommer vissa saker till använding. Men för det mesta så ligger det ju bara där.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, fast att kasta en container eller två med prylar känns främmande måste jag säga. :D
Organisation är A och O. När jag åter tagit upp gamla projekt på senare år, och spenderat alldeles för mycket tid till att leta efter allt som ligger utspritt, har jag när jag lyckats samla ihop allt, reverse-engineerat det jag glömt alldeles :lol: , dokumenterat tankarna, kabelfärger, blockscheman och lite sånt man aldrig kommer ihåg, i ett häfte och lagt alltihop i samma projektlåda. Bra mycket enklare att både plocka undan och plocka fram igen och då börja tämligen direkt med steg i framåtriktningen!
Och det känns som en bra sak när man får för sig att ta en stund till något projekt.
På ett år slösar svenska folket tillsammans bort 200 manår på att leta efter saker. (enligt PFM research, 2013)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Fast,en contanier är nog vad jag behöver egentligen. Skulle bara vlija resa ut allt och börja om lixom. Men som ni säger,rensa ut och organisera. Det är nog lösningen. Måste bara hitta tid till det :(
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan finna det ganska rogivande att sitta en stund i hobbyrummet och endast ordna upp saker och ting och lägga i sortimentaskar och märka upp med dymotejp.
Lite märkligt då jag hatar att städa. :humm:
Även om jag bara ordnar till en ask per gång så är det ju alltid något. :)
Som sagt en sak i taget.
Det känns mycket bättre att bara ha gjort något litet, än att tänka på att man inte kommit någonstans med allt annat...
Tänk positivt! 8)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har också ett barn runt 1,5 år. Dock känner jag ingen press kring min hobbyelektronik. Det som fungerar bäst är att låta saker ta sin tid. När tillfälle ges blir det såklart en del mekande i garaget. Viktigt för mig är att alltid plocka undan det värsta då jag inte vet när jag fortsätter nästa gång. När jag väl är ute och går med barnvagnen finns det gott om tid att fundera över både elektronikprojekt och prioritering. Väl hemma brukar jag inte lägga fokus på mitt barn under hela dagen. Hen tittar gärna på när jag gör någon mindre reparation på huset eller något mindre projekt i garaget.

Sedan tror jag att mitt föräldraskap har tvingat mig till att bli bättre på att få saker gjort och prioritera bättre vilket bara är positivt.

EDIT: stavning
Senast redigerad av psynoise 12 juni 2016, 10:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar