Hur mycket ström i ett elstängsel? Råkade testa!
Re: Hur mycket ström i ett elstängsel? Råkade testa!
Ja men hur många döda människor blir det per kossa. Och hur många döda blir det per elstängsel? Eller ska vi räkna per meter elstängsel?
Och man måste också väga riskerna mot nyttan. Och då måste vi jämföra elstängsel med icke elektriska stängsel. Vilket skyddar bäst mot djuren? Vilket är minst farligt för människor och djur? Varför sätter inte Trafikverket upp elstängsel mot viltolyckor?
Och man måste också väga riskerna mot nyttan. Och då måste vi jämföra elstängsel med icke elektriska stängsel. Vilket skyddar bäst mot djuren? Vilket är minst farligt för människor och djur? Varför sätter inte Trafikverket upp elstängsel mot viltolyckor?
Två av dom frågorna kan jag nog svara på:
Att trafikverket inte sätter upp elstängsel är att underhålls- och driftkostnaderna blir för stor mot ett passivt viltskydd + som bilist har man oavsett skyldighet att anpassa sig till rådande förhållanden.....
Att jordbrukare väljer elstängsel framför taggtråd att man får bättre betalt av bilindustrin för skinnet. Mycket att skinnklädseln i bilar kommer från sverige, då det är mycket mindre"punkteringsskador" på skinnen än från uppfödare som har taggtråds hagar.
/// Marcus
Att trafikverket inte sätter upp elstängsel är att underhålls- och driftkostnaderna blir för stor mot ett passivt viltskydd + som bilist har man oavsett skyldighet att anpassa sig till rådande förhållanden.....
Att jordbrukare väljer elstängsel framför taggtråd att man får bättre betalt av bilindustrin för skinnet. Mycket att skinnklädseln i bilar kommer från sverige, då det är mycket mindre"punkteringsskador" på skinnen än från uppfödare som har taggtråds hagar.
/// Marcus
Men varför använder inte jordbrukarna samma typ av stängsel som Trafikverket använder som viltstängsel? Om det kan stoppa älgar borde det väl funka utmärkt för kor, får och hästar? Och de skadar varken människor eller djur.
Kostnaden såklart!
Båda för underhåll, montering och drift.
Båda för underhåll, montering och drift.
Ekonomin i jordbruket tillåter inte det.
Och då kommer vi till frågan: Hur många människoliv är det värt att förbättra jordbrukarnas ekonomi?
Tja - då det tydligen inte finns statistik på antal människor dödade av el-stängsel tillåter jag mig att sätta antalet till noll.
Kor dödar runt 50 människor/år och flodhästar 100-300 människor/år.
Så vem ska räddas av att det används el-stängsel?
Kor dödar runt 50 människor/år och flodhästar 100-300 människor/år.
Så vem ska räddas av att det används el-stängsel?
Alltså måste vi genast förbjuda flodhästar i Sverige!
Det finns säkert statistik om dödsfall orsakade av elstängsel, men jag orkar inte leta rätt på den. Är du nyfiken så har antagligen elsäkerhetsverket siffrorna.
Jag vet som sagt var att det har varit internationella diskussioner bakom de nya reglerna för elstängsel, standarden är ju internationell. Och där har de såklart tittat på alla de dödsfall som skett och analyserat hur de hade kunnat undvikas. Det är inte svenska politiker som ligger bakom kraven.
Det finns säkert statistik om dödsfall orsakade av elstängsel, men jag orkar inte leta rätt på den. Är du nyfiken så har antagligen elsäkerhetsverket siffrorna.
Jag vet som sagt var att det har varit internationella diskussioner bakom de nya reglerna för elstängsel, standarden är ju internationell. Och där har de såklart tittat på alla de dödsfall som skett och analyserat hur de hade kunnat undvikas. Det är inte svenska politiker som ligger bakom kraven.
AndLi
>Jag tycker den här tråden behöver lite källhänvisningar...
Försökte några bra kortfattade källor, men resultat var dåligt....
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Y ... urskotare/
Hälften av alla arbetsolyckor i jordbruket sker i samband med arbete med djur.
https://www.av.se/produktion-industri-o ... -med-djur/
Varje år skadas hundratals personer i Sverige i arbetsolyckor där djur är inblandad
Skadorna blir ofta svåra och flera skadas så allvarligt att de dör.
>Jag tycker den här tråden behöver lite källhänvisningar...
Försökte några bra kortfattade källor, men resultat var dåligt....
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Y ... urskotare/
Hälften av alla arbetsolyckor i jordbruket sker i samband med arbete med djur.
https://www.av.se/produktion-industri-o ... -med-djur/
Varje år skadas hundratals personer i Sverige i arbetsolyckor där djur är inblandad
Skadorna blir ofta svåra och flera skadas så allvarligt att de dör.
Kostnaden för att etablera ett viltstängsel är inte att förakta. Det är också onödigt att stoppa fler arter än vad som måste stoppasNerre skrev:Men varför använder inte jordbrukarna samma typ av stängsel som Trafikverket använder som viltstängsel? Om det kan stoppa älgar borde det väl funka utmärkt för kor, får och hästar? Och de skadar varken människor eller djur.

Stängsel gjorda för boskap stoppar inte vilt, de hoppar över eller kryper under. En anledning till att det inte är helt enkelt med vargen...
Tidigare var det okej att ha strömförande tråd på samma stolpe som taggtråd (inte att tolka som strömförande taggtråd). Men sedan kom krav (~15 år sedan?), som ju är vettiga, att den strömförande tråden måste vara minst 20 cm eller nått ut från taggtråden. Just för att risken att fastna i taggtråden samtidigt som den strömförande var för hög.