Jag har fått erbjudande om att ta hem en högtryckstvätt från jobbet. Den är lite gammal men det största problemet är att den på senare tid har visat stor aptit på säkringar (10A). Det räcker att sätta i kontakten och trycka till på knappen.

Så hur felsöker man det om man egentligen inte kan? Vilket är troligast, kabelbrott eller något fel som ligger i själva tvätten? Kan inte svara för allt som hänt med denna tvätt men jag upplever det som att problemet uppstod helt plötsligt (hade spolat av bilen med tvätten, tvättat och skulle nu skölja av fordonet). Slog på strömbrytaren och det surrade till ett par sekunder. Den gången var vattnet på. Idag hade jag glömt det men det spelar ingen roll då säkringen gick så fort jag nuddade strömbrytaren. Jordfelsbrytaren hade dock inte löst ut, det vill jag minnas att den hade gjort förra gången.
Det gäller en sådan här tvätt, en Kränzle 1150 T. Väldigt bra tvätt när den fungerar.
Eller är det så att jag ser felet i fel ände? Senast jag fick problem med den så testade jag tvätten i ett uttag innomhus (utan kopplat vatten) och där fungerade maskinen. Är det kanske något mankemang på uttaget?