Högtryckstvätten äter proppar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CDR

Högtryckstvätten äter proppar

Inlägg av CDR »

Jag har fått erbjudande om att ta hem en högtryckstvätt från jobbet. Den är lite gammal men det största problemet är att den på senare tid har visat stor aptit på säkringar (10A). Det räcker att sätta i kontakten och trycka till på knappen. :? Så hur felsöker man det om man egentligen inte kan? Vilket är troligast, kabelbrott eller något fel som ligger i själva tvätten? Kan inte svara för allt som hänt med denna tvätt men jag upplever det som att problemet uppstod helt plötsligt (hade spolat av bilen med tvätten, tvättat och skulle nu skölja av fordonet). Slog på strömbrytaren och det surrade till ett par sekunder. Den gången var vattnet på. Idag hade jag glömt det men det spelar ingen roll då säkringen gick så fort jag nuddade strömbrytaren. Jordfelsbrytaren hade dock inte löst ut, det vill jag minnas att den hade gjort förra gången.

Det gäller en sådan här tvätt, en Kränzle 1150 T. Väldigt bra tvätt när den fungerar.
Bild

Eller är det så att jag ser felet i fel ände? Senast jag fick problem med den så testade jag tvätten i ett uttag innomhus (utan kopplat vatten) och där fungerade maskinen. Är det kanske något mankemang på uttaget? :humm:
larsson

Re: Högtryckstvätten äter proppar

Inlägg av larsson »

Kör du 10A säkring? Verkar som du behöver 16A trög enligt manualen:
Der Stecker muß in eine vorschriftsmäßig installierte Steckdose
mit Schutzleiteranschluß und FI-Fehlerstrom-Schutzschalter
30 mA eingesteckt werden. Die Steckdose ist netzseitig mit
16 A träge abzusichern.
Manual här: https://www.kraenzle.com/index.php?id=2 ... inter%5D=1

Edit: Fan får inte till URLen, men det är väl självförklarande...
Senast redigerad av MadModder 7 juni 2016, 19:55:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Fixade URL:en :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kör dessutom aldrig utan vatten. Det är inte alls bra för pumpen.

Men det var inget större urval av språk bland manualerna till den. Tyska, grekiska, danska och franska. :D
TtompaA

Inlägg av TtompaA »

Inget annat på samma grupp som gör att den sammanlagda strömmen får säkringen att lösa ut?
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har en exakt likadan på jobbet, eller ja, i en av firmabilarna..
I vilket fall, den har hög startström så den behöver minst dvärgbrytare 10A C-kar eller 10A smältpropp, dock är det sällan den funkar på 10A dvärg, de brukar helt enkelt va för "snabba" ändå trots C-kar. Enda alternativet som är hållbart i längden är att köra på 16A dvärgbrytare, eller smältpropp då om du har det i centralen.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Har ingen aning om vad som ligger på samma grupp då tvätten används här på firman. Har dock använt tvätten flera gånger utan problem. Nåja, om den kräver 16A så kan jag inte använda den hemma heller för jag har inte så starka säkringar. Nå, tack för svaren i alla fall. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Lite gammal är nog inga problem. Jag har en Kränzle 12-110 som är köpt början av 90-talet (Roosclean i Åhus på den tiden). Har rensat filtret för inkommande vatten och bytt olja några gånger samt någon packning. Annars inga problem, funkar fint år efter år.

Men när jag var yngre och slarvade med att rulla ut en lång förlängnings kabel räckte inte alltid 16 A säkring heller. Löstes såklart av att rulla ut förlängningskabeln :).
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Ehh, det där förstår jag inte riktigt. Spar det säkringen om man använder förlängnins kabel?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förlängningskabel använde jag i båda fallen. När den var ihop rullad blev troligtvis induktansen större och då med den reaktiva effekten gissar jag vilket bidrar till större ström än nödvändigt (se effekttriangeln).
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jag skrev ju aldrig hur det hela slutade. Det blev i vart fall ett nyinköp av en liknande högtryckstvätt.

Jo, jag testade tvätten i ett annat uttag. Detta satt inomhus och var inte kopplat över jordfelsbrytaren. (Vet inte om uttaget är säkrat med 10A eller högre men ibland kopplas en svets in där). Jodå, tvätten fungerade men det läkte en del precis som det alltid gör. Det har rostat lite här och där i handtagets kopplingar så det blir sådär. En teori låter att tvätten är så pass sliten på insidan och eller att delarna kanske kärvar lite vilket kanske leder till att den kräver ett högre strömuttag. Det låter onekligen logiskt. Jag menar, ligger bromsarna an så drar ju bilen mer bränsle eftersom motståndet är högre. Kärvar delarna i tvätten så behövs det säkert mer energi för att få igång den. Som jag ser det. Vet inte om jag ska ta hem den och titta över den (icke sakkunnig) eller om den bara ska lämnas till ÅVC direkt.
Skriv svar