Öppna/stänga lucka automatiskt
-
- Kontakt:
Re: Öppna/stänga lucka automatiskt
Låter som att luckan inte kommer "lösa ditt problem". För om det ska "rinna mat i 10 minuter" så måste du ju ha något som blockerar i andra änden, typ en skål som blir full och därmed blockerar maten från att komma in, annars blir ju ödlan överfodrad ändå om det är det du vill förhindra.
Ett bättre förslag vore en lågt utväxlad 230v motor, som kopplas till en augerskruv (vilket man kan göra av ett träborr för t.ex. 30mm (1.25 inch) eller vilken storlek man nu vill ha: http://www.amazon.com/Irwin-Industrial- ... B0009XAGW0) som puttar fram föda genom röret via ett T-rör, givetvis måste röret konstrueras så att ödlan inte kan komma åt det roterande borret.
Denna kopplas sedan via en vanlig programmerbar vägguttagstimer, och får du till det allt rätt, så kan du få det att den matar exakt rätt mängd mat per 10 minuter, så att timern är inställd på att köra motorn i 10 minuter. Och är den lågt utväxlad vilket ger stor kraft men låg fart gör det inget om en bit föda kommer i kläm, då delas födan i mitten helt enkelt.
För jag antar att det är torkade syrsor från förpackning som du matar med?
Ett bättre förslag vore en lågt utväxlad 230v motor, som kopplas till en augerskruv (vilket man kan göra av ett träborr för t.ex. 30mm (1.25 inch) eller vilken storlek man nu vill ha: http://www.amazon.com/Irwin-Industrial- ... B0009XAGW0) som puttar fram föda genom röret via ett T-rör, givetvis måste röret konstrueras så att ödlan inte kan komma åt det roterande borret.
Denna kopplas sedan via en vanlig programmerbar vägguttagstimer, och får du till det allt rätt, så kan du få det att den matar exakt rätt mängd mat per 10 minuter, så att timern är inställd på att köra motorn i 10 minuter. Och är den lågt utväxlad vilket ger stor kraft men låg fart gör det inget om en bit föda kommer i kläm, då delas födan i mitten helt enkelt.
För jag antar att det är torkade syrsor från förpackning som du matar med?
Nej det är levande syrsor som, när röret är öppet, kommer vandra självmant igenom till terrariet. Alltså container med levande syrsor, PVC rör, terrarium. Tiden får ju justeras beroende på hur många som tar sig igenom.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det borde räcka med en lucka som åker ner i ett sågat spår i röret, och luckan sitter fast på en arm som går ut på sidan och ledad nån dm ut, och armen påverkas av en solenoid/dragmagnet lagom långt ut på armen. Enkelt. Och luckan blir ju då tämligen lätt så den lär inte halshugga en syrsa.
Ja en lucka i ett spår är ju lika bra det. Men vilken solenoid behövs och hur tänker du med armen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det känns som vanligt RC servo borde lösa det hela. Det hela beror nog på hur du vill sköta styrningen (Arduino eller Timer eller något).
Sen vet jag inte om det spelar någon roll, men Madmodder´s skiss får mig att tänka "Syrs giljotin".
Sen vet jag inte om det spelar någon roll, men Madmodder´s skiss får mig att tänka "Syrs giljotin".

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hehe ja. Min tanke är dock att luckan ska vara tillräckligt lätt så om den landar på en syrsa så ska den kunna kravla sig bort. Eller åtminstone leva tills den öppnas nästa gång. 
Men har man möjlighet att styra ett servo så går det förmodligen precis lika bra. Då behöver man inte ha någon pivotpunkt på pinnen, utan luckan (kanske med en liten pinne) monteras direkt på servohornet.
Dragmagneter vet jag inte var man lämpligen köper. Jag har hittat mina från skrotade apparater.
Förresten. Hur får syrsorna för sig att knata in i röret?

Men har man möjlighet att styra ett servo så går det förmodligen precis lika bra. Då behöver man inte ha någon pivotpunkt på pinnen, utan luckan (kanske med en liten pinne) monteras direkt på servohornet.
Dragmagneter vet jag inte var man lämpligen köper. Jag har hittat mina från skrotade apparater.

Förresten. Hur får syrsorna för sig att knata in i röret?
Gillar giljotinen! Vilken solenoid rekommenderas för den lilla luckan? Förstår mig sämre på servo.
Åh oroa dig inte, dom skadedjuren hittar överallt.
Åh oroa dig inte, dom skadedjuren hittar överallt.
man kan faktiskt göra det så att servot lyfter med full kraft, men luckan går ner av egentyngd
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vet inte riktigt var jag ska leta, men den billigaste jag hittade efter en snabb titt är denna http://www.electrokit.com/solenoid-liten-5v.49199
Dock är slaglängden bara 4,5mm, så man får sätta den väldigt nära "gångjärnet". Om den orkar med en sån lång hävstång...
Dock är slaglängden bara 4,5mm, så man får sätta den väldigt nära "gångjärnet". Om den orkar med en sån lång hävstång...
Hur skulle du designa den? När slutar den lyfta? När faller den tillbaka av tyngdkraften?grym skrev:man kan faktiskt göra det så att servot lyfter med full kraft, men luckan går ner av egentyngd
Det ska vara lätt och så få komponenter som möjligt så klart. Var också inne på en servo men fick inte till det.. Men jag är kass också
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett relativt klent servo trillar nog ner av sig självt om det är lite tyngd på luckan.
Med t.ex en 555-timer bygger man en servotestare, som ställs med en potentiometer. Då kan man ställa in det lyfta läget. När man bryter strömmen trillar den ner.
Med t.ex en 555-timer bygger man en servotestare, som ställs med en potentiometer. Då kan man ställa in det lyfta läget. När man bryter strömmen trillar den ner.
som madmodders fina bilder, men man låter servot lyfta under armen istället, då är det full kraft upp men egentyngd ned