Mäta upp rotorn i en 60:a Cadillac likströmsgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
busse
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 juli 2012, 20:06:10

Re: Mäta upp rotorn i en 60:a Cadillac likströmsgenerator

Inlägg av busse »

Nu har jag testat köra generatorn som motor från ett bilbatteri och den verkar ju vara hel, går sakta och känns väldigt stark och gick inte att bromsas fast med att hålla skaftet från en hammare mot remskivan. Jordade F lindningen i godset på generatorn, satte sen en startkabel från plus batteriet till på T på generatorn och sen en startakabel från minus på batteriet direkt i godset på generatorn. Misstänker starkt att ett av kolen fastnat och att det var därför som den slutade ladda.

Nu känns det nog som att det är läge att svarva till kollektorn, byta lager, kol och fjädrar för då han man ju en renoverad originalgenerator. Dock lutar det nog att den nu lätt moddade Ford 55A växelströmmaren får ta plats i bilen då den känns som ett mer praktiskt och bättre alternativ än de 35A likström originalet har att erbjuda, dock är det ju roligt att ha kvar en fungerande originalgenerator.
Skriv svar