Mariette 66RL260 Transistorradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Mariette 66RL260 Transistorradio

Inlägg av YD1150 »

Den använder sig av förskjutbara ferritkärnor i steget mellan ingångssteg och blandare och för avstämning av lokaloscillatorn.
Som princip som bilradio (med betoning på just radio :) ) använde sig av förr.
xxargs

Inlägg av xxargs »

skulle det vara S2 och S3 (möjligen S1 också)???

låter bökigt rent byggmässigt, schemat verkar inte ge någon hint alls hur denna inställning utförs. MF-stegen behöver man ju inte pilla på när signalen väl är nedväxlad. Det jag sett hittills i transistor-radio är för det mesta gangade kondingar för stationsinställningen - ja förutom just bilradio
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Antennsignalen kommer in på antennkretsen S1,C17:denna krets är ofta på enklare apparater bredbandsavstämd,dvs den är fast avstämd till en frekvens mitt på bandet.Genom att den är ganska bred,behövs ingen ytterligare avstämning här.
Signalen förstärks i HF-transistorn TS1 och går vidare till den smalare HF kretsen S2,C6.Den avstäms mekaniskt tillsammans med oscillatorkretsen S4,C7, C10 mfl.
Blandaren TS2 tar då emot två signaler-antennsignal och oscillatorsignal som blandas ner till skillnaden (=MF) 6,75Mhz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Var 6,75MHz en vanlig mellanfrekvens för gamla Philipsradio?
10,7MHz är och har varit vanlig.

Kom och tänka på att avstämningen kan ske med förskjutbara aluminiumkärnor fastpressade på någon slags plasttråd,
Då blir avstämningen omvänd mot ferrit. Kärnan inne i spolen ger minsta induktansen och tvärtom.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

nätagget jag använder är en gammal batterieliminator för just dessa philipsapparater den ansluts via två kontakter bak på radion. vid mätning lämnar eliminatorn ca 6.3 v vilket låter rimligt. det hörs ett svagt brum från radion under drift så jag kanske bör byta glättningskondingen i eliminatorn
opampen

Inlägg av opampen »

Brummet kan bero på annat som t.ex. dålig jordning. Men du kan ju mäta upp med scopet hur utspänningen från eliminatorn ser ut. Belasta med ett lämpligt motstånd när du mäter. 6,3 V. verkar rimligt.
Skriv svar