Det visade sig dessutom att det inte gick att få in någon kontaktsprej i potten utan jag blev tvungen att böja tillbaka de tre metalklipsen som höll pottens bakstycke med strömbrytare på plats vilket ledde till att hela strömbrytarmekanismen föll samman till ett antal pertinaxbitar, fjädrar och kontakter, inget hopp om att få ihop det igen

Sprutade i alla fall potten full av kontaktsprej och motionerade den varpå jag sedan byglade strömbrytaren och kopplade in batterieleminatorn vilket resulterade i brus i högtalaren samt efter en del skruvande med avstämningen hördes populärmusik i högtalaren dock med någon konstig oscillation ovanpå samt en massor av distorsion antagligen som ett resultat av oscillationen, dock förutom dessa problem verkar radion kunna ta in alla de vanliga stationerna väl och på lägre volym verkar både oscillationen och disten försvinna. Allt som allt verkar radion vara reparationsbar.
Vad oscillationen beror på vet jag ännu inte, att dessa gamla transistor apparater ofta lider av dåliga elektrolyter och "whiskers" i germaniumtrissorna vet jag men om något av de felen kan orsaka oscillationer i ljudfrekvenssteget är jag osäker på.
En annan sak blir ju att byta volympotten vilket kan bli knepigt då den också används för den negativa återkopplingen från högtalaren enligt bifogat schema samt min egna kladd.
Att hitta en pott som både har ett fast uttag med rätt värde samt strömbrytare blir nog riktigt svårt det närmaste jag har hittat har haft strömbrytare och varit på 20kohm men saknat ett fast uttag så om man vill använda den får man antingen modifiera kretsen eller helt enkelt skippa återkopplingen.