Är inte detta ett hån? Du själv skriver inte felfritt heller. Läs din egen kommentar .Icecap skrev:Davirboiii: börja med att läsa reglerna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Speciellt 1.3.
Det än nämligen så att långt de flesta här på forumet faktisk kan läsa och vet vad det de skriver och svarar på.
Vilken komponent är trasig på detta kort?
Re: Vilken komponent är trasig på detta kort?
-
Jag tyckte även jag att jag blev lite påhoppad. Jag försöker ju bara lösa ett problem och därför repeterar jag mig kanske lite mycket för att det ska bli rätt.gunnerfeldt skrev:Först håna TS för att anta saker. Sedan håna för att hen grundligt felsöker, men samtidigt komma med egna antagningar.
Nä, en eloge till TS tålamod.
Jag "antar" att TS kommer lösa detta inom rimlig framtid för hen verkar metodisk och fokuserad.
Det var det.
Det var trevligt med ditt inlägg. Är så van vid att man ska typ kunna allt i ett forum för att man inte ska bli dumförklarad.
Jag kunde väldigt lite om hur man felsöker dem olika komponenterna på ett kretskort. Men har nu lärt mig det mesta för att felsöka mig rätt. Nu har jag besällt och fått hem en st-link v2 och ska försöka lära mig hur den fungerar.
Denna blev det: http://www.aliexpress.com/item/ST-Link- ... 85951.html
Behöver jag laddar ner ett program som jag ska använda tillsammans med st link v2? ska kolla youtube annars, hittar info där kanske
Man felsöker normalt inte enskilda komponenter på ett kort utan man tittar på kortets funktioner och hur kretsen fungerar för att kunna lista ut vad som är fel. Det är nästintill omöjligt att felsöka utan tillgång till kopplingsschema. Har man inget får man försöka rita ett utifrån hur kretskortet ser ut.
Felsökning är ett detektivarbete där man måste använda uteslutningsmetoden.
Vad ska hända? Vad händer inte? Varför?
Felsökning är ett detektivarbete där man måste använda uteslutningsmetoden.
Vad ska hända? Vad händer inte? Varför?