Vilken komponent är trasig på detta kort?
-
Vilken komponent är trasig på detta kort?
Hej
Jag har en hoverboard som gyron har gått sönder på ett antal gånger. Detta har hänt när jag har kalibrerat kortet. Man får tydligen inte aktivera ir sensorn medans den kalibreras för då bränns ir komponenten. På något sätt har jag tryckt på trampdynan som aktiverar ir medans kalibrering som har gjort att den inte reagerar mer.
Så nu lyser en indikator lampan konstant. När den fungerar ska den bara tändas medans man står på hoverboarden.
Nu undrar jag ifall ni kan säga vilken komponent det är på kortet som "bränns" när jag kalibrerar det fel. Jag tänkte beställa enbart den delen och löda dit den.
Jag bifogar bilder på kortet. Den har inte många komponenter så det borde inte vara så svårt för en kunnig att identifiera komponenten.
Tacksam för svar! Ska beställa så hoppas jag får svar fort så jag kan göra beställningen.
Jag har en hoverboard som gyron har gått sönder på ett antal gånger. Detta har hänt när jag har kalibrerat kortet. Man får tydligen inte aktivera ir sensorn medans den kalibreras för då bränns ir komponenten. På något sätt har jag tryckt på trampdynan som aktiverar ir medans kalibrering som har gjort att den inte reagerar mer.
Så nu lyser en indikator lampan konstant. När den fungerar ska den bara tändas medans man står på hoverboarden.
Nu undrar jag ifall ni kan säga vilken komponent det är på kortet som "bränns" när jag kalibrerar det fel. Jag tänkte beställa enbart den delen och löda dit den.
Jag bifogar bilder på kortet. Den har inte många komponenter så det borde inte vara så svårt för en kunnig att identifiera komponenten.
Tacksam för svar! Ska beställa så hoppas jag får svar fort så jag kan göra beställningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vilken komponent är trasig på detta kort?
Är det gyron som är trasig nu också menar du? I så fall är det MPU-6052C (tycker jag det står), position U4 på kortet. Tillverkare Invensense. Tycks gå att köpa på Aliexpress.
-
Jag vet inte vilken del det är. Men jag har beställt 3 av dessa kort och dem slutar fungera om den kalibreras fel.
Det är någon av dem 2 chippen men vet inte vilken det är. Men du tror det är den mindre av dem 2 altså gyron som blivit knasig?
Nu är ir sensorerna utan reaktion så det borde vara problem med det chippet som är kopplade till ir sensorerna. Men jag vet inte vilken del det är?
Det är någon av dem 2 chippen men vet inte vilken det är. Men du tror det är den mindre av dem 2 altså gyron som blivit knasig?
Nu är ir sensorerna utan reaktion så det borde vara problem med det chippet som är kopplade till ir sensorerna. Men jag vet inte vilken del det är?
Haha, det var ju du som sa att gyron var trasig, jag letade bara upp den komponenten på din bild. Fast med "gyro" kanske du menar hela kortet?
Du nämner också att IR-komponenten bränns, det ser ut som ett par läsgafflar på ena sidan av kortet, är det dem du menar? Googla "st 150 optocoupler" så hittar du dem, tror jag i alla fall. Tycker du ska mäta spänningar in och ut från läsgafflarna/sensorerna (när de påverkas). Verkar de livlösa kanske du ska börja med att byta dem?
Att felsöka elektronik utifrån ett fotografi är mer än jag klarar. Jag tycker det är svårt nog även med kopplingsschema och mätinstrument.
Du nämner också att IR-komponenten bränns, det ser ut som ett par läsgafflar på ena sidan av kortet, är det dem du menar? Googla "st 150 optocoupler" så hittar du dem, tror jag i alla fall. Tycker du ska mäta spänningar in och ut från läsgafflarna/sensorerna (när de påverkas). Verkar de livlösa kanske du ska börja med att byta dem?
Att felsöka elektronik utifrån ett fotografi är mer än jag klarar. Jag tycker det är svårt nog även med kopplingsschema och mätinstrument.

Min spontana reaktion är att det är mjukvaran som fått fnatt snarare än hårdvaran när du kalibrerar på fel sätt... Prova att söka efter information hur man programerar kretsen/kortet istället. Har du exempelvis varit i kontakt med dom som säljer korten, det kanske finns en enkel fix när man klantat sig vid kalibreringen?
-
Jag tror också att det är fel i mjukvaran i något utav chippen. Men vet inte om det är det lilla eller stora chippet som har fått fnatt. Jag vet inte vad det stora chippet har för funktion på kortet. Men det lilla är till gyro de vet jag.PeterH skrev:Min spontana reaktion är att det är mjukvaran som fått fnatt snarare än hårdvaran när du kalibrerar på fel sätt... Prova att söka efter information hur man programerar kretsen/kortet istället. Har du exempelvis varit i kontakt med dom som säljer korten, det kanske finns en enkel fix när man klantat sig vid kalibreringen?
Jag har sökt på internet överallt och alla säger bara att man måste byta kortet. Men det är nog för att dem inte förstår bättre. I en video så sa dem att IR "bränns" när den kalibreras fel. Men det tror jag inte på. Jag hat försökt byta läsgafflarna på ett kort utan någon skillnad.
Men om jag ska programera om dem. Måsten jag ha någon speciell kontakt som jag kopplar till datorn?
Går det inte att byta chippet som förlorat mjukvaran utan att behöva programera om de?
Hade jag bara vetat vilket chip som håller i mjukvaran så hade jag kunnat fråga tillverkaren av chippet hur jag ska gå tillväga. Tack för ditt svar
-
Hehe med gyro menar jag det mindre chippet av dem två. Jag vet inte vad för funktion det stora chipoet har på kortet. Vet du?larsson skrev:Haha, det var ju du som sa att gyron var trasig, jag letade bara upp den komponenten på din bild. Fast med "gyro" kanske du menar hela kortet?
Läsgafflarna bytade jag ut på ett tidigare gyrokretskort utan någon förändring. Så dem är nog hela nu med. Det wnda jag kan tänka mig nu är att mjukvaran har strulat till sig ich därför reagerar inte kortet mer som det ska.
Men jag vet inte ifall programmvaran sitter i det lilla eller stora chippet? Jag kan ju löda bort chip från en fungerande gyrokrwtskortnoch prova med vilken den fungerar. Men det är så jobbigt att lödanom dem små klena stiften på chippen så jag gär det inte så gärna mer än vad som behövs.
Hehe ja förstår att jag kräver svar på en bökig fråga. Men jag tycker du är rätt kunnig. Du har svaret jag söker. Men det är svårt för mig att förklara så att du förstår vad jag menar. Annars hade du nog redan vetat vsd jag bör byta eller hur jag bör programera om den. Tack i alla fall för all hjälp. Vill bara få den lagad men känns som att målet är långt fram just nu :/
U7 är en STM32, alltså en 32-bit ARM mikroprocessor. Den är hjärnan i allting och det skulle vara ytterst konstigt om någon komponent gick åt skogen bara för att man gjorde lite fel under kalibreringen.
Så det är ett mjukvaraproblem och det borde gå att omkalibrera på något vis.
-
Tack så mycket. Nu vet jag vad det chippet är till för. Då är det hjärnan. Jag kan försöka kontakta tillverkaren av chippet och se ifall dem svarar. Eller hur ska jag göra?Icecap skrev:U7 är en STM32, alltså en 32-bit ARM mikroprocessor. Den är hjärnan i allting och det skulle vara ytterst konstigt om någon komponent gick åt skogen bara för att man gjorde lite fel under kalibreringen.
Men jag tror att gyron också har någon programvara i sig. Men jag är inte säker. Här är en länk till gyrons hemsida. Kan du kolla om det kan vara den som behöver kalibrerad om?
https://store.invensense.com/ProductDet ... nc/422200/
Det konstiga är att om man kalibrerar med läsgafflarna aktiverade så slutar den fungera. Sjukt att det inte går att kalibrera om en gång till på samma sätt för att få rätt på det igen.
Tillverkaren av chippet? Varför tusan skulle de veta vilket program som finns i den?
Gyro-kretsen är (har inte läst databladet) ganska säker just en gyro-krets och inget mer. Program och inställningar ligger i U7 och är lagt dit av dom som har byggt systemet.
Gyro-kretsen är (har inte läst databladet) ganska säker just en gyro-krets och inget mer. Program och inställningar ligger i U7 och är lagt dit av dom som har byggt systemet.
För att förtydliga:
U7 är en microprocessor som kan programmeras. Det är bara den som har tillverkat kortet som vet hur den är programmerad.
Det går inte att gissa vilken komponent som är trasig utan att göra mätningar på kortet, och för att göra vettiga mätningar behöver man antagligen ett schema. Programmet som ligger i U7 är det väldigt lite sannolikhet att du kommer åt, kretsen är med största sannolikhet skyddad mot att läsa ut eller modifiera programmet.
U7 är en microprocessor som kan programmeras. Det är bara den som har tillverkat kortet som vet hur den är programmerad.
Det går inte att gissa vilken komponent som är trasig utan att göra mätningar på kortet, och för att göra vettiga mätningar behöver man antagligen ett schema. Programmet som ligger i U7 är det väldigt lite sannolikhet att du kommer åt, kretsen är med största sannolikhet skyddad mot att läsa ut eller modifiera programmet.
- FormerMazda
Min tankar: Att nåt är bränt låter osannolikt, jag tror mer på att programmet i uC hamnar i ett oförutsett läge och hänger sig där. Detta borde dock lösas med en kall reset = plocka ur batteriet. Men det gissar jag är testat utan framgång.
Kanske finns det en kombo av trycka in knappar samtidigt som den spänningssätts som kanske fabriksåterställer den och får ur den ur sitt låsta läge. Men det är nog svårt.
Nu har jag inte googlat, men dom där är ju populära, och finns ingen enkel lösning enligt internet så är det nog byte av kretskort som gäller för få en nyprogrammerad uC så att säga.
Som sagt, mina tankar.
Kanske finns det en kombo av trycka in knappar samtidigt som den spänningssätts som kanske fabriksåterställer den och får ur den ur sitt låsta läge. Men det är nog svårt.
Nu har jag inte googlat, men dom där är ju populära, och finns ingen enkel lösning enligt internet så är det nog byte av kretskort som gäller för få en nyprogrammerad uC så att säga.
Som sagt, mina tankar.
-
Jag är ingen expert på detta.område med kretskort och komponenter. Därför har jag kanske lite konstiga frågor. Men nu har jag mer koll på hur allt hänger ihopa.Icecap skrev:Tillverkaren av chippet? Varför tusan skulle de veta vilket program som finns i den?
Jag har en likadan fungerande gyro som den trasiga. Kan man inte seriekoppl dem på något sätt och sedan skicka över programvaran från den ena gyron till den andre?
När jag jobbade på dresser wayne bensinpump tillverkare. Då kopplade jag kretskort till ett annat. Höll inne en knapp så skickade den över programmet till tomma kortet och klart. Bara en idé
-
Jag ska i så fall skriva till tillverkaren idag och se vad dem säger. Men som jag skrev till den förra. Kan man inte skicka över peogrammet från ett fungerade gyro till denna som programmet hängt upp sig i?Nerre skrev:För att förtydliga:
-
Jag ska fråga tillverkaren om det ginns något sådant läge. Men jag har googlat om man kan göra något när det gäller hoverboar. Då säger dem okunniga nej. Men kanske om jag bara söker om chippet så finns det kanske en lösning.FormerMazda skrev:Min tankar: Att nåt är bränt låter osannolikt, jag tror mer på att programmet i uC hamnar i ett oförutsett läge och hänger sig där. Detta borde dock lösas med en kall reset = plocka ur batteriet. Men det gissar jag är testat utan framgång.
Som sagt, mina tankar.
Jag ska prova ta bort capacitorn en stund sen koppla den igen och se ifall det hjälper.har du nån mer ide på vad jag kan prova? Ska även skirva till tillverkaren och se ifall dem har en lösning.
Sen undrar jag om jag inte kan skicka över programmet från en fungtande gyro till denna brickade?