Transistor, reda ut ben? Samt inkoppling i krets för cut off

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Transistor, reda ut ben?

Inlägg av lillahuset »

Hur ser din koppling ut?
robertr81

Inlägg av robertr81 »

lillahuset skrev:Hur ser din koppling ut?
Ser ut såhär.
image.png
Det som är annorlunda är att jag har:
1. 100K trimpot
2. Istället för 1K resistor har jag 100K
3. Istället för Tip 127 har jag Tip 147

Tycker det verkar fungera bäst helt utan diod 1N4148.
Med den inkopplad får jag 0.01v kvar när kretsen bryter med 100 ohms last. Utan den 0.006v.
Trimmar jag upp och ned inspänningen från labbagg med den ikopplad verkar kretsen inte fungera med bryt vid för låg spänning samt hoppa tillbaka när man kommer över inställd lägsta spänning. Detta fungerar utan den. Vad gör den för "nytta" egentligen.

Hade velat kapa helt när man kommer under inställd spänning för "cut off".

Kretsen verkar heller inte ge lika hög spänning till lasten som matas in (är det dioderna som gör att jag förlorar spänning?). Men just det kan jag leva med sålänge den klipper av helt.
Modifikationer är varmt välkomna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Felet att du inte klipper strömmen helt när du ställer upp spänningen max på OP-ampens utgång är att du använder en µA741.

Dess utgång kan inte gå helt till 0 volt eller till VCC utan ligger typiskt ~1 - 1.5 Volt ifrån - vilket är tillräckligt för att ström skall matas från emitter -> basen på trissan (transistorn) till OP-ampen och lysdioden du har på samma gren och trissan stänger inte helt.

(En tämligen olämplig konstruktion IMHO för nybörjare av nybörjare som inte förstått begränsningar med verklighetens OP-ampar och hur trissa fungerar)

Skall trissan stänga helt så måste spänningen på basen vara ända upp till VCC (betydligt mindre spänningsskillnad än 0.5 Volt mellan Emitter och Bas på trissan. Kom ihåg att trissan är strömstyrd, det betyder att strömmen ändrar sig inte nämnvärt (vid lägre strömmar) på dess kollektorsida (den sidan du har lasten inkopplad) även om spänningen där varierar ganska mycket
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Sätter jag ett motstånd på 1kohm över bas och emitter får jag 0v. Vet ej om detta är en bra lösning?

Och det stämmer, jag är nybörjare. Vet inget om skaparens kompetens av denna krets.
På något sätt har jag försökt hitta en lösning för ett behov jag har och det är möjligt att jag har misslyckats.
Jag har gjort ett försök och jag förstår att jag inte kan få allt serverat här och just därför försöker jag så långt det går att lösa det på egen hand.

Finns det någon förändring/tillägg som rekommenderas för att få det att bli mer "rätt"? Eller kanske bara är att kassera?
Jag är självklart intresserad av att lära mig mer om vad som händer och hur det fungerar och även om detta är överkurs för mig så kan jag lite mer än vad jag kunde innan jag påbörjade detta.

Är alltid tacksam för hjälp jag får här!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

robertr81: en 741 är olämplig till mycket - men använder man den rätt kan den fungera OK.

Mellan VDD och ut kan den minimalt finnas 1,5V.
Det finns en 4,7k motstånd som basströmsbegränsning.
Om du placerar ett 1,0k-1,5k motstånd mellan bas och emitter säkrar du dig att den rent faktisk slås av när det är dags, den nuvarande kopplingen låter transistorn växla mellan På och PÅ, ingen signifikant skillnad alltså.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan har Robert bytt motståndet till Zenern till 100K och det ger en pytteliten ström till zenern så den håller nog inte sina 4,7 volt.

Protte
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Hej Icecap
Jag gjorde det tidigare idag. Satte ett motstånd där mellan bas och emitter på 1K. Får 0v då. Är det en ok lösning?
circuit.jpg
Undrar vad diod 1N4148 har för funktion? Fungerar bättre eller mer som det verkar vara tänkt utan att ha den inkopplad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

prototypen skrev:Sedan har Robert bytt motståndet till Zenern till 100K och det ger en pytteliten ström till zenern så den håller nog inte sina 4,7 volt.

Protte
Kanske borde byta tillbaka? Blev rekommenderad detta för att kretsen skulle ligga och självdra så lite ström som möjligt efter cutoff
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1N4148 är en fold-back koppling, alltså att den säkrar att när det stängs av förblir det avstängd.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

Icecap skrev:1N4148 är en fold-back koppling, alltså att den säkrar att när det stängs av förblir det avstängd.
Den verkar även göra att det inte sätts på igen sen när spänningen går upp. Iaf när jag skruvar upp matningen så lyser fortfarande dioden.
Är den bortkopplad så funkar det dock
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle byta dioden mot ett motstånd på 100k eller så för att få lite hysteres.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med diod, ingen återinkoppling ska ske.
Utan diod så fort batteriet återhämtat sig en aning så startar det igen och när då spänningen sjunker lite så slår det av i all oändlighet.

Är det en batteriövervakning så ska det slå av vid X volt och sedan inte kopplas på igen.

Placeringen av lysdioden gör livet än svårare för 741an att stänga av transistorn.

Protte

Lilla huset: med diod är hysteresen oändlig, är det som jag skriver en batteriövervakning så kanske det inte ska starta om.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Transistor, reda ut ben? Samt inkoppling i krets för cut

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att hela kopplingen är tveksam - men att byta dioden till ett motstånd vill ändra referenspunkten.

Sätter man däremot et motstånd i serie med dioden blir det bättre, 10k skulle nog fungera.

Om strömförbrukningen är ett problem kan du göra ett korrekt kretslopp, alltså med en bra op-amp, en MOSFET och noga utvalda komponenter för referens osv.
Senast redigerad av Icecap 16 maj 2016, 11:45:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Som alltid, vad ska det användas till?

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Exakt min tanke.