Hjälp, solinod öppnar ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ogge_1991

Hjälp, solinod öppnar ej

Inlägg av ogge_1991 »

Hej, jag försöker öppna en bränslespridare (spole) med hjälp av mitt gamla nätaggregat. Jag "tjuvkopplade" aggregated genom att Bygla grön till jord. Då startade agget. Kopplade sedan spridaren via gul och svart på molexkontakten med en N4001 diod som flyback. Satt även en en brytare på på gul +12v för att pröva pulsera lite. Fick det inte att fungera. Fick Ett minimalt klickljud, men tror bara det var brytaren jag hörde.

Försök nummer två. Jag tog gul och svart kabel direkt från nätagget och lade mot spridarens två poler. Fick ett litet överslag men den öppnade inte.. Detta vet jag då jag belastade ventilen med 1bar tryckluft.

Fick känslan av att aggregatet inte levererar tillräckligt med kräm, eller vad tror in?
Multimetern är tyvärr död!

Bifogar bilden på aggregatet. Spridaren R=16ohm
Ursäkta kvaliteten. Agget heter iaf DPS-225db a.

Tack till förslag på fel!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TtompaA

Re: Hjälp, solinod öppnar ej

Inlägg av TtompaA »

Har du rätt polaritet?
Är du säker på att det är 12 V manöverspänning för spridaren?
Levererar nätaggregat el? Det kan behöva belastning för att gå igång, stoppa in en gammal hårddisk eller några fläktar.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Nu vet jag inget om bränslespridare men om de är som många tryckluftsventiler/solenoider så har de ett minimitryck som måste överstigas innan de öppnar.

De pneumatiska ventiler jag hållt på med har alla krävt ett minimitryck på 2bar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Spridaren borde allt öppna utan minitryck, men jag är nog mer inne på spåret som Tompa nämnde, aggregatet lämnar nog inte 12v eller så är spridaren bra trög och kärvar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Vad är det för spridare?
Fabrikat, modell, till motor?, och inte minst färg eftersom vissa fabrikat har matningsspänning beroende på färgen, t ex kan grön vara 3 Volt.
Skriv svar