Reflowfunderingar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Teknikern
Bannad

Reflowfunderingar.

Inlägg av Teknikern »

Jag har ju nu börjat med ytmonterat och jag vet att det skrivits en del om egna byggen av reflowugnar och vikten av att snabbt kunna styra temperaturspannet så tanken slog mig, varför inte använda induktion? Eller grillar man kretsarna då också?
Tanken är isolerad låda med induktionsplatta som bas och några millimeter från den en tunn stålplåt som får agera element. Det går ju utmärkt att värma en konservburk rätt ovanpå spisen så värme lär det ju bli men som sagt, överlever kretsarna, och då menar jag inte temperaturmässigt utan om det blir någon oönskad strålning trots att kretsarna är skilda från induktionsslingan av en stålplåt? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Reflowfunderingar.

Inlägg av tecno »

:humm:

Får du inte värmen från fel håll då?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Det finns ju dom som har lött direkt på spisen och det har funkat men egentligen så kan jag inte ett skit om reflowlödningens fallgropar än, använda induktionsvärmen för att bygga upp värme snabbt i ugnen genom att låta den värma en "plåtlåda", värmeväxlare, i botten och sen skicka runt värmen med en låghastighetsfläkt som man gör i bageriugnar borde väl funka "tycker man", men det är så mycket man tycker så hälften kunde räcka. :mrgreen:

Teori är ju när saker som inte funkar borde funka, praktik är när saker som inte borde funka funkar, så det är ju bara att slå ihop dom, ingenting funkar och ingen vet varför. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är fördelen då?
Det är inte hastigheten som är det avgörande utan att kunna kontrollera temperaturen exakt.
Vilket i sig kräver lite snabbhet i systemet....

Man får med blyfritt upp i ca 230° för att få tennet att smälta.
Att värma ett kort underifrån för att få 230° att gå rätt igenom kortet kommer
att ge en riktigt brun undersida....

Swech
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Fördelen, som jag tänkte mig, är ju reglerhastigheten och blyfritt kommer jag aldrig att använda. Stekpannan blir ju varm på nolltid så det var därför jag började fundera på att använda induktion.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

https://en.wikipedia.org/wiki/Reflow_so ... ofile1.svg

Det är inte så brådis...
1-3° / sekund ramp up. -> ca 100 sek ramp up
Därefter 60-120 sekunder innan man blåser på

Kör du för snabbt kan du chocka ihjäl prylarna också

Swech
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Aj tusan, det hade jag ingen aning om att man kunde chocka ihjäl prylarna, jag ska läsa på mera på länken. Ja då faller ju iden med induktion direkt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En annan sak jag funderar på med induktion, det är om det finns en risk att rester av magnetfältet som passerar stekpannan och inducerar skadliga strömmar i komponenterna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, det lär steka de flesta komponenter, Induktionsugnen/plattan är en EMP-generator.
Skriv svar