Vilken komponent är trasig på detta kort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

Re: Vilken komponent är trasig på detta kort?

Inlägg av Nerre »

säter skrev:Hur går det till när programmet i kretsen förstörs?
Man tycker att allt skulle återställas vid en riktig reset?
Kretsen har väl flash-minne där konfigurationen sparas? Det påverkas inte av en normal reset.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Retroperra skrev:Vi behöver nog läsa texten där det står vad som "steks", för det kan inte vara processorn eller någon av de vanliga komponenterna.
Processorn kan, som fler påpekat, lagra fel information, men då BORDE det var möjligt att helt enkelt kalibrera om den. Jag förstår att du har försökt men det borde vara möjligt.
Om det är läsgafflarna som skadats - på ett för mig obegripligt sätt - så är det de som sitter på undersidan kortet och de kostar inte många kronor.

Men som alltid med felsökning, börja inte med att gissa utan att istället försöka ta reda på vad felet egentligen är. Sen kan man laga felet.

Står det t.ex. nåt bra i manualen om kalibrering och vad man får och inte får göra?
Jag bytade ut läsgafflarna på en annan gyro jag har som har samma problem till dessa läsgafflarna.

http://www.electrokit.com/lasgaffel-5mm.52271

Säljaren sa att dem skulle vara likvärdiga men att dem var spegelvända jämfört med orginalen. Så jag korsade stiften och lödade fast dem. Men det blev ingen skillnad. Fortfarande ingen respons från gyron.

Hur ska jag mäta för att se ifall gafflarna fungerar som den ska?

Det med att ir steks har jag fått från denna videon på youtube. Där visar dem problemet och berättar att det är ir sensorn som steks. Titta på den så kanske du blir lite klokare.

han säger att man måste byta hela kortet. Tycker det är orimligt att hela kortet ska behöva bytas. Vet nog inte vad han pratar om.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Davieboiii: OK, du har alltså inte mätt något, ingen indikation på att något går fel - men litar helt och fast på att det ganska säkert är något som är eldad upp.

Det är så att med den intresse i att lösa problemet utifrån vetskap kommer du ingenvart!

Det är extremt osannolikt att det är byggd in något kretslopp som har sönder något bara för att en sensor blir påverkat! Detta kretslopp ville nämligen kosta pengar!

Så skit i Youtube-videor med folk som ganska klart inte fattar vad de håller på med och mät lite istället.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Icecap skrev:Davieboiii: OK, du har alltså inte mätt något, ingen indikation på att något går fel - men litar helt och fast på att det ganska säkert är något som är eldad upp.

Det är så att med den intresse i att lösa problemet utifrån vetskap kommer du ingenvart!

Det är extremt osannolikt att det är byggd in något kretslopp som har sönder något bara för att en sensor blir påverkat! Detta kretslopp ville nämligen kosta pengar!

Så skit i Youtube-videor med folk som ganska klart inte fattar vad de håller på med och mät lite istället.

Jo jag har mätt vissa komponenter. Men jag ska gå igenom varenda en och jämföra det med den andra fungerande gyro som jag har och se om alla värden är lika på båda korten.

Läsgafflarna fungerat som dem ska. Får utslag när jag täcker för ir sensorn och rätt volt dom den fungerande. Så dem är ok
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Davirboiii: börja med att läsa reglerna: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=18141
Speciellt 1.3.

Det än nämligen så att långt de flesta här på forumet faktisk kan läsa och vet vad det de skriver och svarar på.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Usäkta. Jag vill inte bryta mot era regler.

Jag har nu kontrollerat mätgafflarna. Dem är ok.

Alla motstånd är också ok.

Ska kolla resten nu. Men det lutar åt ett programmeringsfel

Jag är lite osäker på hur jag ska göra för att testa tarnsistorerna? Måste jag löda bort dem först. Eller går det att mäta när den är fastlödade?

Har hittat en massa videor på hur man testar sånna resistors som har 3 stift man sticker in i kretskort och lödar. Men ingen på denna sorten som används på dessa korten. Är lite osäker över hur dessa mäts.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fortfarande är jag 99,999% säker på att ingen komponenter är trasiga!
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Ok tack icecap. Tänkte bara mäta igenom allt för att vara 100% tror du dem st-link v2 från ebay för 30 kr kan funka till att programera rätt gyron?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Var finns bruksanvisningen till denna skapelse?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Davieboiii: Det verkar inte riktigt gå in information hos dig.

Att kunde programmera korten är helt OK - men vad ska du lägga in?

Det är mycket ovanligt att man inte lässkyddar enheter så att läsa en annan kan du med extrem stor sannolikhet glömma. Alltså kvarstår att du vill programmera in en fil du inte har.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Steg 1 är ju att kontakta tillverkaren och fråga hur det ligger till. När jag hade problem med en tianchen robotklippare mailade jag fabriken. Dom skickade filer med senaste fw samt en länk till rätt programmerare hos farnell och instruktioner för inladdningen.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Icecap: Jo men jag hoppapes på att jag kunde kopiera över från den fungerande gyron till dem trasiga ifall det inte skulle ha varit skrivskyddat.

Hade dem st link för 30 kronor fungerat till att kopiera dem (om det inte varit skrivskyddat) så hade det sparat mig en massa gyro köp.
kan vara värt en chansning. Men jag kan inte beställa förens du kan bekräfta att dem jag länka kan göra jobbet. Aliexpress har även en för ca 30 kr.

Jag har nu testat varenda liten komponent på kortet och allt är helt på den.

Ska skriva till tillverkaren och se vad dem säger. Men dem vill nog sälja fler kort och inte ge ut deras fw :/

Konstigt man inte kan resetta fw bara. Men det är nog med meningen så att man ska köpa fler kort.
Davieboiii

Inlägg av Davieboiii »

Hittade ett forum där dem försöker extrahera programmet. Har inte läst igenom allt men dem har laddat upp fil som kanske kan användas. Kan ni kolla på det. Beställer en st link nu i alla fall.

http://forum.electricunicycle.org/topic ... e/?page=23
gunnerfeldt

Inlägg av gunnerfeldt »

Först håna TS för att anta saker. Sedan håna för att hen grundligt felsöker, men samtidigt komma med egna antagningar.

Nä, en eloge till TS tålamod.

Jag "antar" att TS kommer lösa detta inom rimlig framtid för hen verkar metodisk och fokuserad.

Det var det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det någon som har blivit hånad i denna tråd?
Skriv svar