Cnc hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Fagge: Ah, blev lite orolig att jag missat något när det gällde stegmotorer. :lol:
Gurre

hej på er igen

Inlägg av Gurre »

jo jag har hittat en billig pryl jag tänkte prova med. Efter som jag inte vet om jag orkar pyssla med det och lägga ut stoora summor så får detta duga.
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7950000 sen hitta jag stegmotorer på en akution som hadde Fabrikat Minebea Astrosyn

6.0V/phase
1,2A/phase
1.8degree/step

borde duga att lära sig öva med skulle jag tro. men mitt stora problem är hur jag ska få hela bygget att röra på sig, man vill ju inte att gängstången ska bli för tung att dra för motorn så den bränns, så man får väll smörja ordentligt. sen undrar jag om man kan ha säkring mellan styrkortet och motorerna ifall något skulle gå fel?? sen undrar jag om man har gängadstång till själva motorns arbete så behöver man väll bara någon forma av glid stång på motsvarande sida av den rörliga delen? vart tusan hittar man sådan? Mvh Göran
Gurre

Hallå på er alla

Inlägg av Gurre »

jag ingen. undrar om någon kan sända lite bilder på hemma byggd fräs, gärna även resultaten om hur det blir. och vad man kan använda en fräs till. jag fick nämligen fråga vad jag skulle ha den till och folk tror inte på mig riktigt,så nu behöver jag bevis efter som min maskin inte är klar än så kan jag inte visa dom något.. mvh Göran
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kjells stegmotordrivare är tyvärr inget att hänga i julgranen, så du bör satsa på något bättre, annars är risken väldigt stor att du kommer att ångra dig!.
Traska in HÄR så har du lite bilder på min lilla maskin & lite prylar som har tillverkats med den!. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jätte-off-topic, men jag måste ändå fråga:

Fagge: Jag kikade på ditt fotoalbum. Hur har du hunnit med allt?? :)
Har för mig att jag är lite äldre än du. Rent teoretiskt borde jag ha hunnit med mer än du. Eller så går tiden fortare i Oskarshamn... :D
Imponerande renovering av huset förresten!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Gurre
Vilken typ av fräs vad det du skulle bygga?, portal...?

Ja hushelvetet ja.
Jag köpte det när jag var 20år, i tron om att det BARA var att kasta på lite nya tapeter, golv & måla taken vilket borde ta max 3månader. :wall:
Men när man väl började riva i skiten så upptäckte man fler & fler brister så det var bara att riva ner hela huset invändigt & byta/bygga om, värme, vatten, avlopp, väggar, tak, och hela elsystemet.
Så 1,5år senare så blev det inflyttningsfärdigt tills slut :)
Gurre

svar på fråga

Inlägg av Gurre »

jag ska bygga en fräs som ska klara av att fräsa plexi ( mässt konturer skyltar ) om jag får ett bättre intresse av det så blir nästa bygga mera avancerat för trä aluminium osv.. men det är framtida planer

Fagge: Otroligt snygga bilder, diggar katt röret bäst ( skoja ) nu växer det id´´er i huvudet

/ göran
Gurre

Inlägg av Gurre »

:shock:
Skriv svar