Cnc hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gurre

Cnc hjälp

Inlägg av Gurre »

Hej jag sitter och sliter mitt hår här vid datorn. jag har kollat nästan hela forumet efter svar. Har funderingar att bygga en cnc maskin,den ska klara att fräsa ganska tjock plexi-glas typ 5mm om inte mer . själva fräsen jag har hittat kommer från biltema http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87617 som ni ser är vikten på 3,8 kg. Som jag fattar det måste jag ha grymt starka stegmotorer till själva bordet som ska orka flytta på allt. Kanske http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5808.htm ? ..Sen grunnar jag på vilka kort jag ska ha och hur man kopplar in dom? man kan säga att bordet och fräsen kan jag lösa men just elektroniken till motorerna behöver jag hjälp med, jag har inte tummen mitt i handen om det behöver lödas men just vad jag behöver kan vara bra att veta :roll: ska jag använda gängad stång till rörelserna till bordet hmm vet att ni är trötta på alla frågor som återkommer, men det är inte lika lätt för alla att förstå ( det som är självklart för en del kan vara ett hälvette för andra )
dessa dosor har jag försökt fatta mig på http://www.geckodrive.com/ men hur f-n kopplar man in dom i datorn behövs det ännu flera kort typ en lpt1 kontakt på något kort ? om ni vill kan ni adda er på min msn och förklara i lungn och ro. mvh Göran
Senast redigerad av Gurre 29 mars 2006, 19:38:30, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

mitt förslag är www.hobbycnc.com , inte samma prestanda som geckodrive men det bör duga (jag kan fräsa i tjockt plexi med min...). tillsammans med det kortet kan man även köpa stegmotorer, hur starka de är vet jag dock inte.

du har ingen skiss på hur din maskin ska se ut?

ändra gärna rubriken till något som är relaterat till trådens innehåll...
Senast redigerad av strombom 29 mars 2006, 19:40:09, redigerad totalt 1 gång.
Gurre

tyvärr

Inlägg av Gurre »

nej det har jag inte tyvärr.. men jag håller på att rita upp min idé :P
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

de motorer som säljs tillsammans med hobby-cnc kortet verkar motsvara den kraftigaste av de du länkade till.

de har ca 3 gånger högre hållmoment än motorerna jag har och jag har max testat att fräsa 3mm plexi i ett svep och det gick utmärkt...
Gurre

hmm

Inlägg av Gurre »

syftar du på detta kort 4 Axis 4AUPC Driver Board Kit
$99USD + $15 S/H Int'l Orders finns tydligen ett till att välja på som heter 3 Axis 4AUPC Driver Board Kit
$79USD + $15 S/H Int'l Orders rena djungeln för mig hehe
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Som riktmärke bör se till att dina stegmotorer klarar 2N, då är du på den säkra sidan.

Geckodrive korten ska tydligen vara bra till det mesta & då är det G210 du ska ha, efter som den klarar hel & halvsteg!. Dessa korten har 2 ingångar (Step & Dir) & dessa kopplas till parallellporten i din dator!.

Det går med vanlig gängad stång som drift, men det är betydligt bättre om du får tag i trapets skruvat eller ännu bättre kulskruvar, men det ju en ekonomisk fråga
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Beror på om du vill ha 3 eller 4 axlar... antar att du bara behöver 3, men det kan vara lämpligt med 4-axlars-kortet ändå, jag vet en kille som brände sönder en av axlarna, då kan det vara skönt att ha en över :)
Gurre

okej

Inlägg av Gurre »

så i prencip behöver man bara ett kort ( styrkort ) sen 3 motorer och ett nätagg ( vart jag nu ska ta det i från, ett gammalt dator nät agg är nog för klent )

okej men att beställa från usa är jag inte så super pigg på finns det något företag här i norden som säljer liknande styrkort??
Senast redigerad av Gurre 29 mars 2006, 20:11:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

om det räcker med hobbycnc-kortet så är väl det lättaste att beställa:
3 Axis Package
With (3) 200oz-in Steppers
$255USD + $17 USA S/H

De motorerna som följer med är på ca 1.5Nm, alltså lite mindre än vad Fagge rekommenderar.

med det följer det med en beskrivning på vad du ska ha för transformator och hur du kopplar in det...

sen är ju självklart geckodrive mycket roligare, om man har råd :)

/Johan
Gurre

ok

Inlägg av Gurre »

ska göra en lättare ritning så ni får se min tanke mvh Gurre
Gurre

Inlägg av Gurre »

hej nu har jag gjort en ritning lite snabbt hur jag har tänkt mig ,men vart ska jag sända den? har nämligen ingen server att sända den till och länka med[/img]
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är enkelt, skicka bara till axelsvensson _at_ hotmail.com så läggs den upp på någon minut.

Max 700 pixlar bred och .jpg.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Fagge skrev:... se till att dina stegmotorer klarar 2N ...
Hmm. Du har ju järnkoll på fysiken om jag inte missminner mig så nu undrar jag om jag missat något. Borde det inte vara newtonmeter? Försöker inte vara dryg utan jag undrar ärligt då jag vet att du har koll på sånt här. Skrev du fel? :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo jag skrev fel, Nm ska det givetvis vara.
Tror det var Loterus som byggde först med 0,5Nm motorer men det gick inget vidare, så han bytte väll upp sig till 1,5Nm & då blev det andra bullar. Själv kör jag med 3Nm motorer & det går skitbra att flytta hela X-axeln på runt 50Kg i över 4500mm/min
Man kan i allafall ha detta som ett riktmärke!.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gurre,

Du kan få köpa 3st drivers av mig för 2500 pengar. Nya GS-D200S som finns bl.a på Elfa 54-503-33. Klarar 2,5A upp till 40V bipolära motorer.
Skriv svar