Installera OS på Acer Aspire One [äntligen fixat, tack alla]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Re: Installera OS på Acer Aspire One

Inlägg av lillahuset »

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
Kommer direkt när windows startas efter att alla drivrutiner lästs in. Oavsett om disken är helt ren (alla sektorer fyllda med nollor), endast partitionerad eller partitionerad och formatterad med FAT32.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fick liknande när jag satte in disken med XP från en gammal dator i en nyköp dator. De kryptiska nuffrorna som medföljde meddelandet visade sig efter om och men vara problem med kommunikation med hårddisken och som efter mer detektivarbete visade sig vara drivrutinerna för disken som var för gamla för att fungera med denna dator och det fanns inte heller några nyare att få tag på, installerade då W7 (hög tid) och allt flyter på än idag. Om samma är orsaken i ditt fall låter jag vara osagt men det låter nästan lite som drivrutins grejs eller dylikt.

Vet att jag hade problem på en dator en gång med att hårddisken inte ens kändes igen vid installation av XP, fick då installera drivrutiner i början av installationen för hårdiskskontrollen i datorn genom diskett (vem använder och har en diskett och diskettstation för några år sedan) för att få det att fungera.

Att andra OS funkar (sporadiskt) för dig kanske kan ha att göra med att de använder lite mer uppdaterade (garanterat då ju XP är gammalt för att säga det milt) eller annorlunda versioner för kommunikation med datorn och hårddisken men som inte lirar fullt ut eller något måhända.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:
A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.
Kommer direkt när windows startas efter att alla drivrutiner lästs in. Oavsett om disken är helt ren (alla sektorer fyllda med nollor), endast partitionerad eller partitionerad och formatterad med FAT32.
Du behöver speciella drivrutiner för datorn, vilka skall installeras i början av installationsprogrammet, XP kräver att de ligger på diskett, WIN7 skall kunna ta dessa från en USB-sticka.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:
Ja du saknar rätt drivrutiner. Har du tittat på Acer Support? Skriv in datorns serienummer och se vad det ger eller sök via exakt modellserie och namn. Eller lägg ut dem här så får du hjälp.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tack för all input. Henrys inlägg om drivrutiner fick hjärnan att trigga. Av någon anledning är jag så van att det bara fungerar så jag tänkte inte så långt.

Först trodde vi det var fel på återställningsskivorna. Men det visade sig att det var fel på DVD-läsaren det insåg jag när jag fick klara besked om läsfel när jag försökte installera Debian. Bytte då till min egen DVD-läsare och då funkade det.

Att jag snöade in på XP-spåret var ett riktigt misstag men det väl för att jag var så övertygad om att återställningsskivorna var defekta.

"Rätt" procedur:
1. Se till att DVD-läsaren fungerar.
2. Fyll hela disken med nollor.
3. Använd återställningsskivorna.
4. Vänta i evigheter.

Men nu funkar det iallafall. :D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Installera OS på Acer Aspire One [äntligen fixat, tack a

Inlägg av TomasL »

Nummer två kan du hoppa över.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nja, jag tror man bör radera MBR.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det behövs inte, oavsett så skriver NT-Install över MBR.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Återställningsskivan vägrade ialla fall med något meddelande om att det var en konstig disk. Men vad vet jag? Jag tillber ju pingvinen till vardags.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja ok, en återställningsskiva kan ju ha sina egenheter, då det är ACER i detta fallet som skrivit installationsprogrammet (inte MS), det brukar dessutom vara en disk-image som körs över.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja jag hade helt missat att det var en återställningsskiva här. Då är det ju, precis som TomasL säger, oftast en image som skrivs till disken. Det är alltså inte Windows installationsprogram som körs.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har testat både och.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Windows installationsprogram kan problemfritt partitionera/formatera och skriva över vilken disk som helst, så länge disken är hel.
Recoverydiskar kan det vara lite hur som helst, helt beroende på den som tillverkat datorn.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Och jag har upplevt motsatsen. Konstigt nog.
Skriv svar