Min rörradio har ledsamt nog lagt av.
Jag fick den av en vän för typ 3 år sedan, funkat mer eller mindre klanderfritt tills igår.
Det enda som kunde hända var att stationen (FM) försvann en stund men kom alltid gradvis tillbaks även om jag typ nån gång i kvartalet även var tvungen att ratta pyttelite på tuningen.
Jag har använt den dagligen sen starten men den senaste månaden har jag skippat att sätta på den för min favoritkanal (som är den enda jag lyssnat på, dvs Pirate Rock) invecklades och började köra en massa snack mellan låtarna vilket störde min koncentration vid datorn.
Det här säger jag inte bara för att jag gillar att skriva, jag säger det för att det kanske kan vara en ledtråd till vad det är för fel på radion.
Idag när jag, efter en månad obs, satte på den så sprakade det mycket (redan innan rören kan ha blivit varma) men den har sprakat lite av och till de senaste 3 månaderna.
Sprakandet brukar lugna ner sig efter en stund för att ge en stillsam mottagning därefter.
Men nu sprakade det direkt, hörde lite station ett par minuter men sen gick den över i rent brum (nivå: lite över hörbart bara).
Gick då till radion och rattade desperat lite, fortfarande rent brum och inte tillstymmelse, obs, till brus.
Okej, tänkte jag, eftersom det brummar är slutsteget nog okej men eftersom jag inte hör nåt brus så är det nog fel på RF-delen.
Till saken hör att efter 5 minuters brummande blev det att lukta bränd elektronik och då stängde jag av den.
Frågan nu är, hur fasen ska jag kunna laga den?
Jag har inga RF-instrument whatsoever (varken generator eller oscilloskop).
Dessutom kan jag bara hjälpligt om RF.
Fast kanske jag kan lyckas lokalisera den trasiga komponenten bara genom att ta mig en titt?

En sak tror jag mig förstå, det räcker nu inte att lirka i och ur alla rören ur sina socklar (vilket det kanske hade gjort innan detta hände).
Tacksam för tips!
MVH/Roger