Installera OS på Acer Aspire One [äntligen fixat, tack alla]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Re: Installera OS på Acer Aspire One

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset skrev:Ska den vara formatterad också eller räcker det att disken är partionerad? MBR skrev jag nollor till med dd. Det kanske var dumt?
Formatterad är nog ett krav och NTFS, FAT, and FAT32 ska väl fungera.

Jag använder NTFS åtminstone på en av mina XP datorer.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

lillahuset skrev:Härligt, windows vägrar att installera över Debian. Det visar iofs prov på gott omdöme men kan upplevas som opraktiskt.
Nu vet jag ju att det inte är något fel på hårdvaran men inte varför windows jävlas.

Tips någon?
Filsystem?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jo det är ju ext4 så det är inget windows förstår men om jag vill installera över något gammalt borde väl XP ställa frågan om jag verkligen vill det och om jag svarar ja köra fdisk och format.
Eller är det så att jag måste se till att det finns ett filsystem XP gillar, formatterat och klart innan jag börjar installera XP. Jag har ett vagt minne att XP frågade efter en partition och sedan formatterade om den och frågade vad jag ville ha för filsystem. Men det kanske inte gäller på netbook?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Det var många år sedan jag installerade på en helt tom dator senast men kanske ska du köra FDISK och FORMAT innan du försöker installera XP?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Välj avancerad installation, så kan du ompartitionera disken.
Tror det är så att XP oach alla andra windows uppför sig så väl att man måste forsera en installation om det finns annat på disken.
Nerre

Inlägg av Nerre »

lillahuset skrev:Jo det är ju ext4 så det är inget windows förstår men om jag vill installera över något gammalt borde väl XP ställa frågan om jag verkligen vill det och om jag svarar ja köra fdisk och format.
Nej nej, det är välkänt att Windows installationsprogram kräks (i bästa fall) om det finns nåt annat på disken. Ska man köra dual boot måste man alltid installera Windows först och sen alla andra operativ. Vill minnas att Windows installationsprogram dessutom ovillkorligen skriver över MBR med sin bootladdare.

Windows fdisk känner inte ens igen andra partitionstyper än de som den kan installera Windows på, så det går inte att partitionera om disken från Windows fdisk om du har linux-partitioner som behöver tas bort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre, dumheter, har problemfritt installerat allt från NT4 till W7 på Linux-partitioner, dock måste man välja "Avancerat läge" eller vad det nu kallas.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Finns inget "avancerat läge" eller snarlikt på de installations-CD jag testat. Tre olika varav en från "stora biblioteket".

Men om vi nu ponerar att vi har en helt "ren" disk. Hur ska den se ut? Går det att köra XP-installation på den? Med en vanlig CD från MS.

Ska det vara en partion skapad? Vad ska sektorerna innehålla, 0x00 eller 0xff? Vad ska MBR innehålla. Hur svårt kan det vara?

Edit: Eller ska partitionen vara formatterad?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo det finns ett avancerat läge, kommer dock inte ihåg hur man kom in i det, någon av funktionstangenterna vill jag minnas.

En ny disk är fullständigt ren, alla sektorer innehåller troligen fullständigt slumpmässiga data, alternativt bara nollor eller bara ettor, typ.

Så nej, så länge diskens bootsektor är ok, kan man installera valfri windows utan problem, dock om det finns, för windows okända partitioner, så får man tala om för installationsprogrammet att dessa skall raderas.

Har aldrig någonsin råkat ut för att det inte går att installera, tom DOS funkar över UNIX-partitioner.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ja min erfarenhet verkar ju vara annorlunda. Kan det ha varit annorlunda med XP? En av CDarna är XP Pro och jag insåg iallafall inte hur man gjorde för att vara avancerad.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Vet inte om jag förstår vad som menas med att det inte går eller att den vägrar. Men man behöver inte för-formatera en hårddisk innan installation av Windows. Precis som Tomas säger är det något man kan välja att göra under tiden. Här i Win 7 och XP:
windows-7-install-type.jpg
winxp.jpg
nisse46 skrev:Testa o byta till sata då :)
AHCI är SATA. Man väljer mellan AHCI/SATA och Legacy/IDE.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:Ja min erfarenhet verkar ju vara annorlunda. Kan det ha varit annorlunda med XP? En av CDarna är XP Pro och jag insåg iallafall inte hur man gjorde för att vara avancerad.
Det är samma installtionsprogram i NT4 till XP.
I princip samma från XP och uppåt, lite snyggare grafik bara.

Och som elabbe skriver, det är inga som helt problem.

Skillnaden mellan ACHI och Legacy/IDE är i princip P&P och hotplugg, samt lite annat
småkraffs, samt att diskarna kan gå i maxfart.
Legacy innebär SATA1 osv.
AHCI står ju naturligtvis för AdvancedHostControllerInterface, dvs mer avancerat än standard SATA/IDE.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

OK, men då lever ni i den bästa av världar. Men inte jag.
Jag känner igen elabbes bild av XP-installation från förr men så blir det inte nu. Imorgon ska kag testa med både en helt blåst HD och en formatterad med FAT32.

I värsta fall får det bli en virtuell maskin. Linux verkar ju lapa i sig relativt okritiskt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du får ha koll på statusraden, där står alla val.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Ska försöka vara upmärksammare imorgon. :)
Skriv svar