Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?
- BallInPlay
- Kontakt:
Re: Gammal 3.5" diskett station till usb. Möjligt?
Jag har köpt en Hxc floppyemulator till min amiga och jag tror att den passar lite allt möjligt
eventuellt finns det andra liknande produkter som annars passar rakt av.
Fungerar som en floppy fast med ett sd kort istället för diskett.
eventuellt finns det andra liknande produkter som annars passar rakt av.
Fungerar som en floppy fast med ett sd kort istället för diskett.
Ja, det är samma sak som en gotek med HxC-firmware i princip, iaf kompatiblitetsmässigt, din mojutt är ju lite "snyggare" med alfanumrerisk display osv.
Nej. Den "emulerar" diskettstation. Dvs det datorn ser är en diskettstation, men du kör usb trots att datorn inte vet om det.teljemo skrev:Vad jag förstår så är den ebay floppy usb manicken en usb.. Och datorn ser den som en usb?.. Så det funkar ju inte isåfall
Finns "Gotek" och andra varianter för att köra usb på gamla hemdatorer (atari / amiga etc) som funkar precis så.
Jag ser inget pris på produkten.X-IL skrev:EDIT: Här finns en annan (kanske originalet? ) http://www.ipcas.com/products/usb-flopp ... o-udd.html
Finns det någon på forumet som har en liknande till salu?
Jag är rejält trött på dessa diskettstationer.
I går provade jag på 3 st datorer i verkstaden, ingen fungerade.
Det här måste vara en av de sämsta grejer som har tillverkats till datorer.

Lite modernare maskiner kan låta BIOS se ett USB-minne som en diskett för installation m.m.
Skaffa en USB-floppy från IBM annars, jag har en sådan 10 år gammal och den har läst hundratals disketter före slängning utan att krångla.
Skall se vilka som tillverkat driven, det är inte IBM själva.
Skaffa en USB-floppy från IBM annars, jag har en sådan 10 år gammal och den har läst hundratals disketter före slängning utan att krångla.
Skall se vilka som tillverkat driven, det är inte IBM själva.
Nej, det är det omvända jag vill åt.Skaffa en USB-floppy från IBM annars
Jag vill använda USB-sticka på datorer som inte har USB-port.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Och vad har du för system bus på denna burken? ISA?
Jo, det är ISA, men den enhet som är beskriven i länken, ansluter man bara till floppykabeln.
Då köper du ett PCI-kort med USB platser, var väldigt vanligt för 10 år sedan och finns fortfarande att köpa.säter skrev:Nej, det är det omvända jag vill åt.Skaffa en USB-floppy från IBM annars
Jag vill använda USB-sticka på datorer som inte har USB-port.
Ett förslag:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... ort-p68165
Problem nr 2 är att ditt operativsystem måste ha USB-stöd, bra fråga hur det står till med DOS där, kanske finns tredjepartsdrivare?
Det fina med att ha funktionen i BIOS är att DOS luras att se USB-minnet som en floppy, inga drivare behövs.
Är det bra filer som skall flyttas kör det över nätverket? Nätverkskort finns till allt inkl. drivrutiner för DOS.
Det jag funderar på, är en sådan här, eller liknande.
http://www.ebay.com/itm/3-5-144MB-Upgra ... 1679555660
http://www.ebay.com/itm/3-5-144MB-Upgra ... 1679555660
Jo den borde fungera även under DOS utan drivrutiner, mjukvaran verkar bara behövas för att hantera multipla floppy-images på samma USB-minne och udda floppy-format.
Ja. Den presenterar sig som en floppy för datorn. Då det görs i hårdvara (plus lite mjukvara) så ser det ut som en helt vanlig floppy för programvaran (oavsett operativsystem, dos etc).säter skrev:Det där låter ju intressant.swesysmgr skrev:en hårdvarulösning för $20 är nog billigare och enklare.
Man kan alltså ersätta floppyn med denna enhet, och använda USB utan några drivrutiner eller liknande?
Har en som jag köpte från aliexpress.com
- rysshack.se
- EF Sponsor
Har du kollat batteriet på moderkortet? När det börjar bli tömt, kan det bli alla möjliga konstiga effekter.
Om inte redan gjort, ta ut batteriet och mät spänningen över polerna.
Om inte redan gjort, ta ut batteriet och mät spänningen över polerna.
Behövs det någon speciell formatering av USB-minnet?Gizmo skrev:Ja. Den presenterar sig som en floppy för datorn
Eller är det bara att trycka i, direkt från butiken?
Det verkar som att man ska använda ett medskickat program för att formatera om sitt usb-mine till hundra stycken 1.44MB partitioner, som man sedan växlar mellan med knapparna på fronten för att "byta diskett"
Ett annat exempel på likanade;
Ett annat exempel på likanade;