Saken är den att motorn är hel och likaså strömbrytaren som jag mätt på. Kopplade direkström (230 volt AC) till motorn och den spann igång direkt.
Har ni några teorier? Ser nästan ut som en komponent längst upp till vänster med tre ben på första fotot har en liten brännskada på första o andra benet. Vet inte vad den heter men den som är kopplad till den stora kylflänsen.
Jag hade en Electrolux-dammsugare som pajade. Som icecap är inne på så var det då en triac som pajat, på ett kort ganska likt ditt. Jag vill minnas att jag lyckades laga den genom att enbart byta triac.
Skadan sitter mellan Anod - Katod och jag tycker det ser ut som ett överslag.
Om det blir kortis mellan A-K så tar inte triacen skada.
Kan det vara så att motorkolen eller motorkondingen är sliten så att det skapas transienter?
Något måste ha orsakat skadan. Om en triac "dör" brukar det bli kortis i den så den leder hela tiden eller så exploderar den.
Din ser hel ut så det borde vara kortis i den, men då skulle motorn gå...
Det finns komponenter under aluplåten som jag helst skulle vilja se hur de ser ut innan jag gissar vidare.
Men högst troligen är triacen död och den kan enkelt bytas, beteckningen står på även om det är svårt att tyda på fotot, kostar typ en tia på Elfa. Var det inte den så var det inget större arbete att testa.
Vad tror ni om den här då? Hur hittar jag den enklast på Elfa:s sida? Helst ingen direktlänk, lite hjälp på traven bara. Behöver lära mej lite samtidigt.
RoPa skrev:Skadan sitter mellan Anod - Katod och jag tycker det ser ut som ett överslag.
Om det blir kortis mellan A-K så tar inte triacen skada.
Kan det vara så att motorkolen eller motorkondingen är sliten så att det skapas transienter?
Något måste ha orsakat skadan. Om en triac "dör" brukar det bli kortis i den så den leder hela tiden eller så exploderar den.
Din ser hel ut så det borde vara kortis i den, men då skulle motorn gå...
Det finns komponenter under aluplåten som jag helst skulle vilja se hur de ser ut innan jag gissar vidare.
Men högst troligen är triacen död och den kan enkelt bytas, beteckningen står på även om det är svårt att tyda på fotot, kostar typ en tia på Elfa. Var det inte den så var det inget större arbete att testa.
Lönt att byta triacen först eller plocka bort plåten?
Kolla kontakten till vänster.
Ser bränd ut vid den svarta anslutningen.
Min erfarenhet är att det är lödninger /anslutningar/ kontakter / brytare som pajar i sådana här.
Stämmer, den har gått varm, men inte så bränd att det borde bli avbrott.
Har sett mycket värre bränmärken på saker som fortfarande fungerar.
Däremot verkar det inte som att det är rätt stift kontakt och kabel hyklskontakt, den ser inte ut att bottna ordentligt.
Fel i kontakt förklarar varför motorn inte snurrar (vilket trasig triac inte gör).
Lossa plåt före byte, kan vara något som är trasigt under, måste ändå lossas för att kunna byta triac.
Men varifrån kommer knistskadan på triacens ben?
kanske inte påverkar funktionen men känns lite otrevligt att ha...