Konsten att bygga en hemmaserver
Re: Konsten att bygga en hemmaserver
Ser ut som Amazon-bilden.
400W
+12V 32A
-12V 0,3A
+5V Aux 5A
Finns även VRMerna.
400W
+12V 32A
-12V 0,3A
+5V Aux 5A
Finns även VRMerna.
Så, nu är den färdig, återstår att transferera systemet och all data.
Skall göra nya etiketter och sätta på slädarna också.
Skall göra nya etiketter och sätta på slädarna också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sådär, efter det att det visade sig omöjligt att kopiera det gamla systemet till en ny mindre disk, återstår ominstallation.
Efter en härrans massa timmar och "miljoner" googlingar så jag på god väg i alla fall.
Installationsprogrammen är uppenbarligen hur buggiga som helst.
Fick konernuerligt kernelpanic när installations-cdn skulle ladda då den av någon anledning inte hittade nånting.
VIsade sig att man naturligtvis har glömt att skapa grub.conf i det aktuella boot-biblioteket.
Sedan helt plötsligt upphörde det, efter ett 100 tal försök om ombränning av olika usb-stickor samt läning av otaliga sidor som inte sa ett dugg.
Sedan började det funka igen, fråga mig inte varför.
Sedan kommer nästa problem installationsprogrammet vill ha en driver, men det talar inte om till vad, och avslutar sig själv.
Sedan helt plötsligt så tycker det att det inte behöver någon driver utan fortsätter.
Därefter kommer nästa problem, felaktiga repodata, och installationsprogrammet stänger ned sig, samma fel på samtliga varianter av installationsmedia.
Efter en massa googling så visar det sig att repodata har felaktiga namn, vilket man anv någon anledning inte brytt sig om att korrigera.
SÅ det problemet löst.
Nästa problem uppkommer inget stöd för grafiken, så allt krachar, verkar som att jag måste uppgradera till version 7 i stället för 6.7, skall dock testa att installera i text-mode först.
Efter en härrans massa timmar och "miljoner" googlingar så jag på god väg i alla fall.
Installationsprogrammen är uppenbarligen hur buggiga som helst.
Fick konernuerligt kernelpanic när installations-cdn skulle ladda då den av någon anledning inte hittade nånting.
VIsade sig att man naturligtvis har glömt att skapa grub.conf i det aktuella boot-biblioteket.
Sedan helt plötsligt upphörde det, efter ett 100 tal försök om ombränning av olika usb-stickor samt läning av otaliga sidor som inte sa ett dugg.
Sedan började det funka igen, fråga mig inte varför.
Sedan kommer nästa problem installationsprogrammet vill ha en driver, men det talar inte om till vad, och avslutar sig själv.
Sedan helt plötsligt så tycker det att det inte behöver någon driver utan fortsätter.
Därefter kommer nästa problem, felaktiga repodata, och installationsprogrammet stänger ned sig, samma fel på samtliga varianter av installationsmedia.
Efter en massa googling så visar det sig att repodata har felaktiga namn, vilket man anv någon anledning inte brytt sig om att korrigera.
SÅ det problemet löst.
Nästa problem uppkommer inget stöd för grafiken, så allt krachar, verkar som att jag måste uppgradera till version 7 i stället för 6.7, skall dock testa att installera i text-mode först.
Sket sig fullständigt, får ladda ned version 7 i stället (och hoppas att programvaran jag skall använda fungerar under den).
Såna där problem hade jag för 10 år sen, men numera brukar det bara rassla på och så är installationen klar.
Uppenbarligen är ju problemen kvar, eftersom man uppenbarligen skiter i att fixa till dem, och dessutom inte talar om det.
Nåväl, Nej det funkar inte CENTOS7 krachar vid installationen, och det verkar vara ett problem med något som kallas DDR DVFS
och
Nu är jag totalt lost, hittar inge vettigt på detta när jag söker
Nåväl, Nej det funkar inte CENTOS7 krachar vid installationen, och det verkar vara ett problem med något som kallas DDR DVFS
Kod: Markera allt
[ 15.273050] localhost kernel: [drm:valleyview_update_wm [i915]] *ERROR* timed out waiting for Punit DDR DVFS request
[ 15.385534] localhost kernel: Console: switching to colour frame buffer device 128x48
[ 15.526852] localhost kernel: i915 0000:00:02.0: fb0: inteldrmfb frame buffer device
[ 15.526854] localhost kernel: i915 0000:00:02.0: registered panic notifier
[ 15.568223] localhost multipathd[152]: path checkers start up
[ 15.568702] localhost multipathd[152]: sda: add path (uevent)
[ 142.917930] localhost dracut-initqueue[565]: Warning: dracut-initqueue timeout - starting timeout scripts
Kod: Markera allt
------------[ cut here ]------------
[ 15.103171] localhost kernel: WARNING: at drivers/gpu/drm/i915/intel_display.c:1846 vlv_wait_port_ready+0x139/0x180 [i915]()
[ 15.103173] localhost kernel: timed out waiting for port C ready: 0xb000a0cf
[ 15.103221] localhost kernel: Modules linked in: sd_mod crc_t10dif crct10dif_generic crct10dif_pclmul crct10dif_common crc32_pclmul crc32c_intel ghash_clmulni_intel i915 aesni_intel ahci libahci i2c_algo_bit glue_helper libata ablk_helper cryptd drm_kms_helper serio_raw usb_storage drm r8169 mii video sdhci_acpi i2c_hid sdhci i2c_core mmc_core sunrpc xts lrw gf128mul dm_crypt dm_round_robin dm_snapshot dm_bufio dm_mirror dm_region_hash dm_log dm_zero linear raid10 raid456 async_raid6_recov async_memcpy async_pq raid6_pq async_xor xor async_tx raid1 raid0 iscsi_ibft iscsi_boot_sysfs iscsi_tcp libiscsi_tcp libiscsi squashfs cramfs scsi_transport_iscsi dm_multipath dm_mod
[ 15.103225] localhost kernel: CPU: 1 PID: 618 Comm: kworker/u8:3 Not tainted 3.10.0-327.el7.x86_64 #1
[ 15.103226] localhost kernel: Hardware name: Gigabyte Technology Co., Ltd. To be filled by O.E.M./N3150ND3V, BIOS F3 12/14/2015
[ 15.103234] localhost kernel: Workqueue: events_unbound async_run_entry_fn
[ 15.103240] localhost kernel: ffff88016ee23720 0000000087d49ae6 ffff88016ee236d8 ffffffff816351f1
[ 15.103243] localhost kernel: ffff88016ee23710 ffffffff8107b200 ffff88016ef80000 0000000000186014
[ 15.103247] localhost kernel: 00000000000000f0 00000000fffba715 ffff88016ee23fd8 ffff88016ee23778
Hmm. För mig låter det som en situation där hårdvaran är helt för ny för kernel/drivers.
Linux 3.10 är ju drygt 3 år gammal snart. Det är klart det skett förändringar på sistone för stödja alla dessa nya integrerade SoC-historier.
Om du inte behöver grafiken (vilket det inte låter som) så skulle jag prova och blacklista i915 modulen. Alternativt fibbla lite med delade minnet i BIOS. Är inget någon lösning så är det nog läge att hitta något med nyare/senaste kernel.
Linux 3.10 är ju drygt 3 år gammal snart. Det är klart det skett förändringar på sistone för stödja alla dessa nya integrerade SoC-historier.
Om du inte behöver grafiken (vilket det inte låter som) så skulle jag prova och blacklista i915 modulen. Alternativt fibbla lite med delade minnet i BIOS. Är inget någon lösning så är det nog läge att hitta något med nyare/senaste kernel.
Ja det är nog mycket möjligt att det är så, får väl ladda fedora gissar jag, problemet är ju att fedora har så kort livslängd.
Hur blacklistar man vid installation?
Hur blacklistar man vid installation?
- lillahuset
- Gått bort
Sådär, nu lyckades jag efter en massa felsökning.
Kan konstatera att CENTOS 7 INTE fungerar, det är något allvarligt fel på drivrutinen för i915.
Däremot lyckades jag till slut installera CENTOS 6.7, efter lite fiddel.
Urprungligen så frös och krachade installationsprogrammet när den gick in i grafiskt läge, vilket kan tolkas som att den inte stöder befintlig grafik.
Vilket både är fullständigt korrekt och fullständigt felaktigt, samtidigt.
Det visade sig att BIOSet hadde lite konstiga inställningar, per default.
Moderkortet har ett UEFI-bios och kompabilitetsmodulen var påslagen, bioset var inställt för UEFI för alla enheter UTOM grafiken, vilket innebar att installationsprogrammet laddade i UEFI-läge och försökte köra UEFI-drivrutin mot en icke-UEFI grafik.
Ställde om denna inställningen och kunde därvid deaktivera kompabilitetsmodule, och det funkade.
Kan konstatera att CENTOS 7 INTE fungerar, det är något allvarligt fel på drivrutinen för i915.
Däremot lyckades jag till slut installera CENTOS 6.7, efter lite fiddel.
Urprungligen så frös och krachade installationsprogrammet när den gick in i grafiskt läge, vilket kan tolkas som att den inte stöder befintlig grafik.
Vilket både är fullständigt korrekt och fullständigt felaktigt, samtidigt.
Det visade sig att BIOSet hadde lite konstiga inställningar, per default.
Moderkortet har ett UEFI-bios och kompabilitetsmodulen var påslagen, bioset var inställt för UEFI för alla enheter UTOM grafiken, vilket innebar att installationsprogrammet laddade i UEFI-läge och försökte köra UEFI-drivrutin mot en icke-UEFI grafik.
Ställde om denna inställningen och kunde därvid deaktivera kompabilitetsmodule, och det funkade.
lätthittade fel eller hur..
Själv noterade jag på en dator att mediat man skall boota upp (tex Linux) måste vara monterade i dator innan man slår på strömmen (så att BIOS 'post' letar runt ett tag) och går in i Bios för att tex ändra bootordning - annars får man aldrig upp bootningsalternativen via UFEI.
Det luriga är att i kompibalitetsläget (och man nu kan välja bootordning som tex CDROM) och linux startar och man kan installera utan problem - men det är fan i mig omöjligt att komma åt bootmanagern så att man ens kan välja om man vill starta på annat än orginal OS (Win 10) på en UFEI-påslagen HD.
Det är väl fasen att det skall vara som att lirka upp ett kassaskåp var gång nu när UFEI börja vara standard i olika nyare datorer.
Själv noterade jag på en dator att mediat man skall boota upp (tex Linux) måste vara monterade i dator innan man slår på strömmen (så att BIOS 'post' letar runt ett tag) och går in i Bios för att tex ändra bootordning - annars får man aldrig upp bootningsalternativen via UFEI.
Det luriga är att i kompibalitetsläget (och man nu kan välja bootordning som tex CDROM) och linux startar och man kan installera utan problem - men det är fan i mig omöjligt att komma åt bootmanagern så att man ens kan välja om man vill starta på annat än orginal OS (Win 10) på en UFEI-påslagen HD.
Det är väl fasen att det skall vara som att lirka upp ett kassaskåp var gång nu när UFEI börja vara standard i olika nyare datorer.
Nja, jag tror nog att samma problem uppstår oavsett OS.Johanb skrev:Nej, det är ju ingen sport, det bara fungerar
xxargs, håller med, det borde finnas någon form av funktion som OSet kunde använda som varnade för sådant här.
(eller det kanske finns, men inte anväds av ix-arna)
Jag tror inte det finns, förr var ju problemen ännu större. Idag så autodetekteras ju det mesta av hårdvaran, men skulle du installera ett OS för 15-20 år sen var du ju i princip tvungen att veta i förväg exakt vad det satt för hårdvara i datorn, I/O-adresser och IRQ och sånt.